۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
الگوی کشت بدون الگوی حمایتی؛ نوشداروی کشاورزی جواب مطلوب می دهد؟
گزارش بازار از جنوب کرمان؛

الگوی کشت بدون الگوی حمایتی؛ نوشداروی کشاورزی جواب مطلوب می دهد؟

کرمان- در حالی کشاورزی جنوب کرمان دچار چالش های متعددی است که این منطقه نقش مهمی در تامین نیازهای کشور ایفا می کند و البته مسئولان رعایت الگوی کشت را راهکاری موثر برای رفع مشکلات کشاورزان می دانند.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب کرمان یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می رود و کشاورزی نقش اساسی در اقتصاد مردم جنوب کرمان ایفا می کند.

اجرای تغییر الگوی کشت در استان کرمان که با محدودیت های شدید منابع آبی روبرو بوده و هر سال آثار خشکسالی بیشتر در آن نمایان می شود، امری ضروری است. تغییرات اقلیمی از دیگر عواملی است که برنامه ریزی دقیق در راستای اصلاح الگوی کشت را اجتناب ناپذیر می کند.

برنامه ریزی در این زمینه باید به گونه ای باشد که ضمن استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، افزایش بهره وری را به همراه داشته باشد و کشاورز هم به لحاظ اقتصادی دچار مشکل نشود و حداکثر درآمد را به دست بیاورد. همچنین باید در کنار فرهنگ سازی مشوق هایی برای ترغیب کشاورزان به رعایت الگوی کشت در نظر گرفته شود.

با این وجود هنوز هم در جنوب استان کرمان شاهد کشت بیش از حد نیاز برخی محصولات کشاورزی هستیم که در نهایت منحر به بحرانی شدن بازار فروش می شود به گونه ای که کشاورز مجبور می شود حتی محصولش را برداشت نکند چرا که برایش صرفه اقتصادی ندارد.

کشاورزان برای طرح الگوی کشت اقناع شوند

استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار تغییر الگوی کشت در جنوب کرمان را ضروری دانست و گفت: با اجرای این طرح، کشاورزی منطقه پایدار شده و می تواند روی پای خود بایستد.

محمدمهدی فداکار با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه ها و بخش ها برای اجرای طرح الگوی کشت باید پای کار باشند، افزود: همچنین نیاز است که با فرهنگ سازی کشاورزان برای اجرای الگوی کشت قانع و ترغیب شود.

استاندار کرمان خواستار همکاری کشاورزان در این زمینه شد و اضافه کرد: اگر مردم در زمینه رفع مشکلات پیش قدم شوند، با توجه به نبود محدودیت های دولتی موفق تر خواهند بود.

فداکار با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق در این زمینه اظهار کرد: نیاز است بخش های بانک و بیمه برای تغییر الگوی کشت باید پای کار بیایند.

دریافت نهاده ها بر اساس الگوی کشت

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: در سال گذشته الگوی کشت به صورت رسمی در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی و ابلاغ شد. جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند الگوی کشت را اجرا کند و این مساله، یک طرح فراقوه ای است. مجلس، دولت و حتی قوه قضائیه در این زمینه تاثیرگذار هستند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان: امسال بر اساس الگوی کشت قبلی برای ما تعیین تکلیف شده و برای هر محصول حد مشخصی تعیین شده است

احمد احمدپور ادامه داد: امسال بر اساس الگوی کشت قبلی برای ما تعیین تکلیف شده و برای هر محصول حد مشخصی تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه نهاده ای که باید به کشاورز بدهیم دقیقا در قالب الگوی کشت خواهد بود، افزود: همه فرآیندها بر اساس سامانه است. بر این اساس اگر در سامانه A مقدار سطح زیر کشت تعیین شده باشد با توجه به آن، برای جهاد کشاورزی جنوب سهمیه کود باز می شود.

باید مشوق هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شود

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با تاکید بر اهمیت در نظر گرفتن مشوق ها در این زمینه بیان کرد: در حال حاضر ما که متولی بخش کشاورزی هستیم هنوز مشوق های لازم را در اختیار نداریم. در بخش کشاورزی باید اهرم های «ایجابی» و «بازدارنده» را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

احمدپور با اشاره به شرایط اقلیمی کشور یادآور شد: استان کرمان بیشتر از سایر نقاط از بحث بحران آب متاثر شده است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان: هدف این است که کشت های تابستانه و بهاره را به سمت پاییز و زمستان هدایت کنیم تا بتوانیم از آب بهره وری بیشتری داشته باشیم

وی گفت: در جنوب کرمان یک تیم پژوهشی آموزشی در راس سازمان قرار گرفته و همه برنامه هایمان در قالب یک هسته اولیه علمی است. هدف این است که کشت های تابستانه و بهاره را به سمت پاییز و زمستان هدایت کنیم تا بتوانیم از آب بهره وری بیشتری داشته باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در خصوص استقبال کشاورزان از تغییر الگوی کشت گفت: کشاورز معمولا در زمینه اجرای طرح ها همراهی می کند اما باید در نظر داشت که کشاورز هم یکسری مشکلات و محدودیت هایی را دارد. ما باید این را بپذیریم که کشاورز قرار است با تمام این محدودیت ها در راستای الگوی کشت قرار بگیرد.

احمدپور با اشاره به پی گیری بحث محصولات جایگزین عنوان کرد: کشاورز تا حد زیادی در این زمینه همکاری می کند اما در یکسری قسمت ها ما باید از طرف حاکمیت هم کمک بگیریم.

وی با اشاره به اینکه تولید کشاورزی در واقع بحث امنیت غذایی است، افزود: تولید محصولات کشاورزی و غذا جزو اولویت های اصلی دولت و نظام است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با تاکید بر لزوم حمایت از تولید گفت: باید ساز و کارهای مربوط به تولید پی گیری شود. در استان کرمان همراهی و همدلی خوبی در بین مدیران میانی و مدیران کل استان وجود دارد و همه تشکیلات به یکدیگر کمک می کنند تا این کار پیش برود.

تبدیل زمین های زراعی به گلخانه در گرو کمک دولت

وی گفت: در منطقه جنوب کرمان اگر پنج هکتار کشت زراعی را با یک هکتار گلخانه جایگزین کنیم، میزان زیادی زمین آزاد شده و در منابع آب صرفه جویی می شود ولی برای احداث یک گلخانه نیاز به سرمایه گذاری چند میلیاردی است. در این وضعیت دولت باید کمک کند تا بتوانیم این کار را انجام دهیم. در غیر این صورت کشاورزی که تا سال قبل یک هکتار زمین با حالت زراعی معمولی و سنتی کشت می کرده توان این را ندارد که امسال آن را به گلخانه تبدیل کند.

اجرای الگوی کشت نیازمند برنامه ریزی های مشترک همه زیر بخش ها و در نظر گرفتن عوامل اقلیمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... است.

سالهاست که کرمان در زمینه الگوی کشت دچار مشکل است و هنوز در زمینه تولید به یک سطح موازنه نرسیده است. نیاز است که هر محصول بر اساس نیازسنجی انجام شده کشت شود و مازاد بر آن تولید نشود چرا که این مساله منجر به بحرانی شدن بازار فروش می شود.

در زمینه تولید و عرضه و درآمد باید تعادل نسبی برقرار شود تا کشاورزان در آینده با مشکل مواجه نشوند. رعایت الگوی کشت در کنار برنامه ریزی دقیق مسئولان و حمایت دولت از کشاورزان، به همراهی کشاورزان نیز بستگی دارد.

کد خبر: ۲۵۲٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha