۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
بهبود بورس تابع سیاست های کلان دولت؛ تجویزهای سرپایی شفا بخش نیست
گزارش بازار از بهانه های نزولی بازار سرمایه

بهبود بورس تابع سیاست های کلان دولت؛ تجویزهای سرپایی شفا بخش نیست

در حال حاضر خبرها بیشتر منفی هستند و تبعات آن ادامه ریزش بورس است، پس روند صعودی بورس تابع سیاست های کلان دولت خواهد بود.

بازار؛ گروه بورس: بعد از شنبه خونین بورس، روز بعد شاهد یک مثبت خفیف بودیم. از دست رفتن حمایت دو میلیون واحد حس فروش دسته جمعی را ایجاد کرده بود و وقتی بازار برای مدت طولانی منفی می‌شود و هیچ برگشت خاصی هم در آن اتفاق نمی‌افتد، عملا سهامداران امید خود را از دست می دهند.

تغییرات مثبت معاملات در اواخر موج نزولی نزدیک

زمانی که به اواخر موج نزولی نزدیک می‌شویم، دیگر دلیل مشخصی برای فروش وجود ندارد، هرچند روند منفی تمام نشده و ممکن است چند روز دیگر بازهم شاهد بازاری منفی باشیم و حتی در روزهای آتی اگر این منفی‌های سنگین شکل گرفت بازهم دلیل مشخصی برای فروش وجود نخواهد شد.

از طرف دیگر هم فرد دلیل خرید سهام را دقیق نمی‌داند و فقط می‌خواهد بخرد. در روز تکراری بعد از منفی‌های سنگین شاهد ارزش معاملات خرد ۳۳۰۰ میلیارد تومانی بودیم و بازار نصف و نیمه مثبت خورد و این نشانه بلاتکلیفی سهامداران است.

سارا فلاح معتقد است که در حال حاضر پیش بینی می شود در روزهای آتی همچنان منفی ضعیف ادامه دار خواهد بود، زیرا ترس از گسترده شدن جنگ در خاورمیانه همچنان وجود دارد

روز یکشنبه نمادهایی که گزارش‌های خوبی داده بودند مثبت دنبال شدند، اما فعلا تحول خاصی در بازار وجود ندارد که خرید با هیجان و سریع را توجیه کند. با اینکه بازار در سطح ارزندگی خوبی قرار دارد اما بهتر است فعلا با دید مثلا ۶ ماهه به بازار نگاه کرد و با این فرض اقدام به خرید کرد و معاملات کوتاه مدت هنوز قابل توجیه نیست.

سارا فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مثبت ضعیف بازار سرمایه به معنای پایان روند منفی نیست، گفت: در حال حاضر پیش بینی می شود در روزهای آتی همچنان منفی ضعیف ادامه دار خواهد بود، زیرا ترس از گسترده شدن جنگ در خاورمیانه همچنان وجود دارد.

او با بیان اینکه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیارد تومان به بازار تزریق کرده است اما اثری در بازار نداشته است، افزود: در حال حاضر بورس تحت تاثیر منابع کوچک نمی تواند تغییر جهت بدهد و وضعیت معاملات هم حکایت از این دارد که فعلا خبری در بورس نیست و همه از رگولاتوری انتظار حمایت از بازار را دارند.

او با تاکید بر اینکه بازار از نظر بنیادی همچنان ارزنده است، اظهار کرد: پی بر ایی آیی بورس بین ۶.۵ تا ۷ است و از طرف دیگر گزارش های میان دوره ای بهتر از انتظار بود گرچه تاثیری تاکنون بر معاملات بازار نداشته است و البته این به معنای برگشت بازار نیست.

فلاح با تاکید بر اینکه دلار می تواند یکی از محرک های اصلی بازار باشد، اظهار کرد: در حال حاضر پیش بینی می شود که قیمت ارز کم کم به سمت ۶۰ هزار تومان حرکت کند و این مسئله روی بازار هم تاثیر بگذارد.
او افزود: شاخص کل بورس از نظر تکنیکال در محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد حمایت ماژور دارد که می تواند مانع از افت بیشتر بورس شود.

خرید پرحجم حقوقی‌ها عاملی برای حرکت بازار

از نظر تکنیکالی بسیاری معتقدند شاخص در محدوده ۱۹۳۰ و ۱۹۲۰ قرار گرفته و ترمز ریزش آن کشیده شده و در جا می‌زند و کف سازی خواهد کرد و سپس آرام آرام مسیر بهتری را پیش خواهد گرفت از نظر بنیادی نیز بسیاری معتقدند فنر بازار جمع می‌شود و دو عامل یعنی افزایش نرخ ارز و تحرکات ارزی و همچنین خرید پرحجم حقوقی‌ها عاملی برای حرکت بازار خواهد شد.

به گفته حسن کاظم زاده مجموع واردات و تقاضای خروج سرمایه در ۷ ماهه ابتدای تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است، یا اگر هم داشته بیشتر تراز ارزی را منفی‌تر کرده و به نوعی محرک رشد قیمت ارز بوده است

حسن کاظم زاده تحلیل گر بورس با اشاره به اینکه بورس و سایر بازارها به شدت به دو متغیر کلان وابسته هستند، گفت: متغیر اول نرخ ارز و متغیر دوم سیاست‌های پولی بانک مرکزی است. البته سیاست یارانه ای و سیاست مالی (بودجه ای) دولت نیز مهم هستند، اما سطح اهمیت دو متغیر اول به شدت نسبت به بقیه متغیرها بیشتر است. در مورد نرخ ارز بررسی صادرات، واردات، تقاضای خروج سرمایه و تقاضای سفته بازی نشان می‌دهد بیشترین فاکتور تاثیرگذار بر کنترل نرخ ارز متاثر از افزایش عرضه دلار ناشی از صادرات نفتی و همچنین دسترسی به ارزهای بلوکه شده است.

او با تاکید بر اینکه ایجاد چشم انداز افزایش عرضه ارز، اثر نهایی در کاهش تقاضای سفته بازی نیز موثر است، افزود: اقلام صادراتی، مجموع واردات و تقاضای خروج سرمایه در ۷ ماهه ابتدای تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است، یا اگر هم داشته بیشتر تراز ارزی را منفی‌تر کرده و به نوعی محرک رشد قیمت ارز بوده است، اما ارز نفتی کاملا توانسته شرایط را کنترل کند. به همین دلیل برای بررسی روند آتی سرمایه‌گذاری، چک کردن میزان صادرات نفت می‌تواند مهمترین کمک‌کننده به ما در تخمین نرخ ارز در ماه‌های آتی باشد.

او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای کاهش تقاضا روی کالاهای مختلف به شدت ایجاد پول را کنترل می‌کند، گفت: هم رشد پایه پولی و هم رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر رشد ترازنامه ی بانک‌ها را نیز به شدت کنترل می شود، چون بانک مرکزی تمایلی به افزایش نرخ بهره ندارد، فعلا نرخ‌های رسمی را کنترل می‌کند و اجازه رشد به بالاتر از ۲۴ درصد را نمی‌دهد اما در بازار بدهی و نرخ‌های سود غیررسمی سپرده، نرخ موثر ۳۰ درصد چیز رایجی برای سر رسیدهای یکساله شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر خبرها بیشتر منفی هستند و تبعات آن ادامه ریزش بورس است، پس روند صعودی بورس تابع سیاست های کلان دولت خواهد بود و با توجه به اینکه سیاست شدید انقباضی تا زمانی که دولت چندان به تامین مالی نیاز ندارد ادامه پیدا کند به محض نیاز دولت به انتشار بیشتر اوراق یا استقراض، سیاست بانک مرکزی تغییر کند. به سمت تامین مالی از طریق بازار سرمایه می رود.

البته در ماه های پایانی سال به دلیل عدم تحقق بودجه حداقل به اندازه ۴۰۰ همت، نیاز به ۲۰۰ همت انتشار اوراق بیشتر یا استقراض بیشتر وجود خواهد داشت. اما حتی چاپ پول در این ابعاد نیز نمی‌تواند محرک بازارها باشد و تنها می‌تواند کمی رکود و رخوت را کاهش دهد. پس بازهم چک کردن صادرات نفت می‌تواند مهمترین فاکتوری باشد که باید در نظر بگیریم.

کد خبر: ۲۵۲٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha