۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
تخصیص ۴۸.۷ میلیارد دلار برای واردات از ابتدای امسال
بانک مرکزی اعلام کرد

تخصیص ۴۸.۷ میلیارد دلار برای واردات از ابتدای امسال

روند تخصیص و تامین ارز بصورت کاملا روان، کاملا سیستمی و با همکاری خوب وزارتخانه‌های متولی در حال انجام است.

به گزارش بازار، بانک مرکزی در پاسخ به یک روزنامه که با انتشار مطلبی با عنوان «دلیل عمده متروکه شدن کالاها» به طرح انتقاداتی نسبت به روند تخصیص و تامین ارز پرداخته بود اعلام کرد: روند تخصیص و تامین ارز بصورت کاملا روان، کاملا سیستمی و با همکاری خوب وزارتخانه‌های متولی در حال انجام است.

در این جوابیه آمده است تخصیص ارز به تمامی درخواست‌های موجود در سامانه جامع ارزی، طی فرآیند کاملاً سیستمی، براساس منابع ارزی موجود و برای درخواست‌های با نرخ دولتی (هر دلار معادل ۲۸۵.۰۰۰ ریال) با نظر مستقیم وزارتخانه متولی صورت می‌پذیرد.

این بانک در راستای تشریک مساعی با کلیه وزارت‌خانه‌ها و به منظور مدیریت حداکثری منابع ارزی، سهمیه سالانه وزارت‌خانه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت را ابلاغ نموده است و تخصیص و تأمین ارز بر این اساس و طبق ضوابط انجام می‌شود و هیچ توقیفی در روند تخصیص و تأمین ارز برای واردات وجود ندارد.

شایان ذکر است که به منظور فایق آمدن به فشارهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و با توجه به لزوم اعمال مدیریت مؤثر مصارف ارزی کشور انتظار می‌رود وزارتخانه‌های فوق‌الذکر به‌عنوان متولی تأمین نیازهای کشور، در راستای تسهیم بهینه منابع، همکاری لازم را درخصوص ایجاد ثبت سفارش متناسب با سهمیه اعلامی با این بانک معمول نمایند.

بدیهی است مدیریت مبالغ ثبت سفارش‌های ایجادی توسط وزارت‌خانه‌های مربوطه منجر به کاهش بخش عمده‌ای از کالاهای رسوب‌شده در گمرکات کشور می‌گردد.

لازم به ذکر است، از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲ آبان ماه مبلغ معادل ۷۱۹‌/۴۸ میلیارد دلار تخصیص ارز و ۷۶۰‌/۳۸ میلیارد دلار تأمین ارز صورت پذیرفته است.

کد خبر: ۲۵۲٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha