۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
جایگزینی قطعات داخلی با خارجی در لوازم خانگی
معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد

جایگزینی قطعات داخلی با خارجی در لوازم خانگی

برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: قطعات و تجهیزاتی که در لوازم خانگی به کار گرفته شده، هر چقدر بیشتر داخلی باشد، یعنی عمق داخلی سازی بیشتری دارد.

به گزارش بازار، محمدمهدی برادران گفت: در سال‌های گذشته که موضوع تحریم‌ها پیش آمد، شاید استباط ابتدایی این بود که در حوزه لوازم خانگی، دچار چالش برای تامین نیازهای داخلی شویم و حتی برخی از شرکت‌های به نام، مشمول تحریم شدند؛ اما در عمل نه تنها با تولید و شبکه فروش بیشتر، توانستیم این تحریم‌ها را بی اثر کنیم، بلکه با ارائه محصولات جدیدتر، خدمات مناسب‌تر و شبکه فروش وسیع تر، شرکتی که تحریم آمریکا بود، موفق شد در سال گذشته فروش خود را در داخل کشور، به ۲ برابر برساند و از عدد ۱۲۰۰ میلیارد به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به بحث عمق داخلی سازی لوازم خانگی، گفت: عمق تولید یکی از بحث‌های مهم در لوازم خانگی است؛ برای اینکه عمق تولید را متوجه شویم، باید توجه کنیم چه مواد اولیه‌ای در آن محصول نهایی به کار گرفته شده است، اگر مواد اولیه و قطعات و تجهیزاتی که به کار گرفته شده، هر چقدر بیشتر داخلی باشد، عمق داخلی سازی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اگر عمده قطعات یک لوازم خانگی را وارد کنیم، عمق تولید کمتری داریم و به سمت محصولات مونتاژی می‌رویم؛ برای محاسبه عمق تولید، محصول نهایی قیمت گذاری می‌شود. میزان ارز تخصیصی را محاسبه می‌کنند، اگر در یک محصول که مثلا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد، ۵ میلیون ارز تخصیص داده باشیم، یعنی عمق داخلی سازی ۵۰ درصدی رسیده ایم، اگر ارز کمتر تخصیص دهیم و شرکت تلاش کند برخی قطعات را داخلی سازی کند، به عمق داخلی سازی بیشتری رسیده ایم.

برادران گفت: این رشدی که در صنعت لوازم خانگی داریم، نشان از عمق داخلی سازی ۶۵ درصدی است؛ به این نکته باید توجه کرد که اگر بخواهیم عمق داخلی سازی محصولات سابقی که در سه سال گذشته تولید می‌کردیم محاسبه کنیم، عمق تولید به بالای ۸۰ درصد هم میرسید،، اما تصمیم گرفتیم خطوط تولید را به روز کنیم و محصولاتی که مورد انتظار مشتری هست را تولید کنیم، نیازمند بودیم ارزبری بیشتری داشته باشیم.

معاون وزیر صمت افزود: در حوزه یخچال به جز کمپرسور صد در صد سایر قطعات داخلی سازی شده و کمپرسور از محصولاتی است که در برخی کشورها تولید می‌شود.

وی با اشاره به ارزش بازار لوازم خانگی، گفت: ارزش بازار لوازم خانگی ۶ میلیارد دلار است که به نوعی ۲، ۵ میلیارد واردات در حوزه قطعات داریم و میزانی صادرات داریم که کمک به کاهش ارزبری می‌کند.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به استاندارد سازی قطعات لوازم خانگی، گفت:همه مجموعه‌ها استاندارد دارند و تک تک محصولات باید شناسه داشته باشند؛ کارخانجات هم هر محصولی که تولید می‌کنند در نهایت یک شناسه رهگیری نصب می‌کنند که این شناسه رهگیری، نشان می‌دهد محصول در کدام واحد تولید شده و چه مشخصات دارد.

به گفته برادران، رضایت مندی مردم از کیفیت لوازم خانگی رو به افزایش بوده است و سنجش رضایت مندی را در دستور کار قرار دادیم؛ تکلیفی را در مجلس در خصوص حقوق مصرف کنندگان وضع شده بود که نیازمند به روزرسانی آیین نامه‌ها بود که این کار صورت گرفت و الزامات در حوزه ضمانت و خدمات پس ار فروش افزایش یافت.

کد خبر: ۲۵۲٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha