دولت با تامین نیازهای زیرساختی صنعت لوازم خانگی، امکان صادرات این محصولات را فراهم کند
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

دولت با تامین نیازهای زیرساختی صنعت لوازم خانگی، امکان صادرات این محصولات را فراهم کند

رئیس اتاق ایران با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی توان تولید لوازم خانگی، تاکید کرد: سیاستگذاران با تامین نیازهای زیرساختی لوازم خانگی به خصوص تامین ارز موردنیاز، امکان صادرات این محصولات را فراهم کنند.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در سومین روز از برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی هامکس، در این نمایشگاه حاضر شد و ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف، در گپ و گفت با تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران این صنعت در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفت.

برگزارکننده این دوره از نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی، انجمن صنایع لوازم خانگی است و سلاح‌ورزی در بدو ورود به این نمایشگاه در جمع اعضای هیات مدیره این انجمن حاضر شد.

داود فراهانی عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی، با گله‌مندی از کاهش فضای نمایشگاهی اختصاص داده شده به این انجمن از ۴۳ هزار متر در سال گذشته به ۲۰ هزار متر برای امسال، گفت: دولت باید به اتاق ایران یک فضای نمایشگاهی مشخصی اختصاص دهد تا از این طریق در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار بگیرد.

نامه رئیس اتاق ایران به دولت برای استفاده بهتر تشکل‌های اقتصادی از فضاهای نمایشگاهی

رئیس اتاق ایران هم در پاسخ از ارسال نامه‌ای به دولت در این‌باره خبر داد. او با اشاره به موضوع مولدسازی در دولت گفت: در نامه اتاق ایران به دولت پیشنهاد کرده‌ایم با قراردادهای خاصی، تشکل‌های اقتصادی بتوانند از فضاهای نمایشگاهی بهره‌برداری کنند. در این صورت هم تشکل‌ها می‌توانند توانمندی‌های خود را بهتر منعکس کنند و هم این فضاها مولدتر خواهند بود.

موسسه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فعالیت‌های نمایشگاهی تشکیل شود

او همچنین پیشنهاد کرد با مشارکت تشکل‌های مختلف یک موسسه سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های نمایشگاهی بخش خصوصی تشکیل شود. سلاح‌ورزی توضیح داد: این موسسه به عنوان یک سازمان حرفه‌ای بخش خصوصی می‌تواند هم در داخل و هم در خارج از کشور فعال باشد و بر اموری مانند برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری متمرکز شود.

رئیس اتاق ایران همچنین از پیشنهاد به دولت برای اجرای طرح کارورزی ۲۰۰ هزار نفر در صنایع مختلف خبر داد. او گفت: اتاق ایران آمادگی دارد با مشارکت بنگاه‌های تولیدی ذیل خود، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را برای ورود به بازار کار آموزش دهد. البته مشروط به اینکه این افراد در دوره کارورزی از قانون کار و تامین اجتماعی مستثنی شوند. به این ترتیب افراد توانمند بعد از گذراندن این دوره می‌توانند در بنگاه‌ها جذب شوند و افراد غیرتوانمند بدون اینکه تبعات حقوقی متوجه کارفرما باشد، از محیط بنگاه خارج می‌شوند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی: پاشنه آشیل صنعت لوازم خانگی، قیمت تمام شده است

سلاح ورزی در ادامه با همراهی مرتضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران، محسن ملایی، علی اکبر عبدالملکی رئیس اتاق سنندج، مدیر امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و تعدادی از فعالان اقتصادی، به بازدید از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه پرداخت.

الکترواستیل، نانیوا، کن، مسترپلاس، نیکسان، تولیپس، جانتک و ژانومه، ناسا الکتریک، آکام الکتریک، تک‌بان کنترل انرژی، ریازات، سناتور و دمنده برخی از برندها و شرکت های تولیدی لوازم خانگی و قطعات جانبی حاضر در این نمایشگاه بودند که رئیس اتاق ایران ضمن بازدید از آن‌ها در جریان مشکلاتشان قرار گرفت.

کلیدواژه اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی حاضر در این نمایشگاه در گپ و گفت با رئیس اتاق ایران، بهای تمام شده لوازم خانگی در ایران بود. فعالان این حوزه تاکید داشتند : پاشنه آشیل صنایع لوازم خانگی قیمت بالای تمام شده این محصولات است که آن‌ها را کاملا غیر رقابتی کرده است. تفاوت نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز صادراتی و نحوه تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی نیز از دیگر گله‌مندی‌های آن‌ها بود.

سلاح‌ورزی در پایان بازدید از این نمایشگاه با اشاره به حضور بیش از ۳۰۰ شرکت در این نمایشگاه که ۹۰ درصد آن‌ها شرکت‌های ایرانی هستند، گفت: این میزان از توان تولید با کیفیت باعث امیدواری است.

او ادامه داد: کاری که انجمن صنایع لوازم خانگی به عنوان تشکل بخش خصوصی در برنامه‌ریزی و اجرای این نمایشگاه انجام داد، علاوه بر اینکه می‌تواند برای سایر تشکل‌های تولیدی و صادراتی قابل الگوبرداری باشد، می تواند الگوی آموزنده‌ای برای سیاستگذاران باشد که با برون‌سپاری وظایف به تشکل‌های بخش خصوصی شاهد نتایج مطلوبی باشند.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در صنعت لوازم خانگی طی دو سال گذشته ۱۰۰ درصد و در چند ماه اول امسال بیش از ۱۶ درصد افزایش توان تولید داشته‌ایم، تاکید کرد: حالا این محصولات نیاز به بازار صادراتی دارند. لذا باید سیاست‌گذاران درباره تامین نیازهای اصلی و زیرساختی لوازم خانگی به خصوص تامین ارز موردنیاز آن‌ها برای واردات مواد اولیه و فراهم کردن امکانی برای حضور جهانی فعال شوند. در این صورت این صنعت توان حضور در بازارهای جهانی را خواهد داشت.

سلاح ورزی با تاکید بر اینکه مسیر سازندگی و رشد کشور از طریق بخش خصوصی و تولیدکنندگان و سربازان جبهه اقتصادی می‌گذرد، افزود: در سال‌های پیش رو اصلی‌ترین مسئله کشور تداوم تولید رقابت‌پذیر است که امیدوارم با همت بنگاه‌های ایرانی بتوانیم به آن دست یابیم.

او ادامه داد: در کنار تحریم‌های ظالمانه‌ای که صنایع را با مشکل مواجه کرده است با معضلی به نام وضع مقررات بازدارنده از سوی سیاست‌گذاران، مواجه هستیم که از آن به عنوان تحریم داخلی یاد می‌شود. اگر همگرایی بین اجزای مختلف بخش خصوصی ایجاد شود می‌توان در مطالبه از دولتمردان این موانع را شناسایی و برای رفع آن‌ها تلاش کنیم. رفع مقررات زائد می‌تواند به تسریع سرمایه‌گذاری و افزایش تولید کمک کند.

کد خبر: ۲۵۱٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha