۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
بورس چشم به بازار نفت دوخته است؛  تنش های خاور میانه، عامل موثر
کشورهای نفتی تعیین کننده اصلی قیمت سوخت

بورس چشم به بازار نفت دوخته است؛ تنش های خاور میانه، عامل موثر

با وجود اینکه به زمستان نزدیک می شویم و هنوز تنش ها فروکش نکرده قیمت نفت تا حدودی تعدیل و با افت بورس همراه شده است، حالا تحلیلگران بورس چشم به بازار نفت دوخته اند.

بازار؛ گروه بورس: در هفته های اخیر که تنش در خاورمیانه افزایش یافته بود با وجود افزایش قیمت ارز، بورس نزولی بود. با این حال بسیاری از تحلیلگران چشم به بازار نفت دوخته بودند، اما به یکباره قیمت نفت نزولی شده و برخی پیش بینی کرده اند که رکود اقتصادی در جهان تشدید شود.

این افت قیمت نفت ناشی از کاهش نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه خاورمیانه است، از طرف دیگر فعالیت‌های تجاری منطقه یورو در ماه گذشته با رکود مواجه شده که نشان می‌دهد چشم‌انداز تقاضای نفت احتمالا تحت تأثیر قرار بگیرد.

از طرف دیگر چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، لایحه ای برای انتشار ۱۳۷ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی تصویب شد تا ارزش نفت را تقویت کنند.

از طرف دیگر با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم کاهش ذخایر نفت خام در ایالات متحده، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان نیز از قیمت ها حمایت کرد.

به گفته علیرضا سادات در حال حاضر واکنش منفی سرمایه گذاران به نمادهای پالایشی و نفتی در نتیجه بلاتکلیفی بازار جهانی است. به عبارت دیگر گرچه تنش ها منجر به رشد قیمت نفت به صورت موقتی شده و احتمال دارد دوباره موج جدیدی از افزایش قیمت بروز کند

علیرضا سادات کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل ریسک های سیستماتیک بازارهای مالی روندی نزولی داشته است، گفت: بورس ایران هم در پی تنش های خاورمیانه افت قابل توجهی داشته و هم اکنون به محدوده حمایتی رسیده است و حالا خیلی ها تصور می کنند که بورس در حال فاصله گرفتن از جهتگیری هیجانی است، به همین دلیل با ادامه افزایش قیمت نفت، بورس صعودی خواهد شد.

سادات با بیان اینکه نمادهای پالایشی در بورس ایران فعلا واکنشی به رشد قیمت نفت نداشته است، تصریح کرد: در حال حاضر واکنش منفی سرمایه گذاران به نمادهای پالایشی و نفتی در نتیجه بلاتکلیفی بازار جهانی است. به عبارت دیگر گرچه تنش ها منجر به رشد قیمت نفت به صورت موقتی شده و احتمال دارد دوباره موج جدیدی از افزایش قیمت بروز کند، اما به دلیل اینکه رکود اقتصادی در بازار جهانی در حال توسعه است.

داده‌های API هم نشان می‌دهد که ذخایر بنزین ۴.۲ میلیون بشکه کاهش یافته، در حالی که موجودی‌های میعانات حدود ۲.۳ میلیون بشکه کاهش یافته است.

تلاش‌های دیپلماتیک در خاورمیانه، بزرگترین منطقه تامین‌کننده نفت جهان، برای مهار درگیری بین اسرائیل و حماس تشدید شد و نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد اختلالات عرضه را کاهش داد.

در واقع قیمت نفت روز جمعه پس از آزادی دو گروگان آمریکایی از غزه توسط حماس کاهش یافت و این امید را به وجود آورد که بحران اسرائیل و فلسطین می‌تواند بدون درگیر کردن بقیه منطقه خاورمیانه و اختلال در عرضه نفت، کاهش یابد.

تاکاشیما اقتصاددان ژاپنی معتقد است که قیمت جهانی نفت برای مدتی در محدوده ۸۰ تا ۹۰ دلار حرکت کند و همه نگاه ها به وضعیت اسرائیل و غزه، تولید اوپک و سرعت بهبود تقاضا در چین و داده های موجودی ایالات متحده باشد.

از نظر تقاضا، اقتصاد چین در سه ماهه سوم سریعتر از حد انتظار رشد کرد، داده های رسمی نشان داد که بهبود اخیر ممکن است انتظار کافی برای رسیدن به هدف رشد کل سال پکن داشته باشد.

موسسه تحقیقاتی آزن هم در گزارشی اعلام کرده که «اسرائیل موافقت کرده که حمله خود به حماس را به دنبال فشارهای ایالات متحده متوقف کند و این نگرانی را کاهش داد که جنگ اسرائیل و حماس در سراسر خاورمیانه گسترش خواهد یافت و تدارکات را مختل خواهد کرد.»

همچنین پس از توافق دولت ونزوئلا با مخالفان، ایالات متحده تحریم‌ها را علیه ونزوئلا، عضو اوپک، به حالت تعلیق درآورد و این مسئله می تواند به افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی کمک کند.

جان کیلداف، یکی از شرکای آگین کپیتال مستقر در نیویورک، گفت: «خاورمیانه به دلیل ترس از یک درگیری در سطح منطقه که احتمالاً منجر به اختلال در عرضه نفت خواهد شد، کانون اصلی بازار است و اختلالات عرضه در حال حاضر کمتر باشد، اما "بازار نمی تواند آن را نادیده بگیرد - به خصوص در تعطیلات آخر هفته که ممکن است همه چیز به سرعت تغییر کند و معامله ای وجود نداشته باشد.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS، گفت که افزایش موجودی انبارها، عمدتاً در ایالات متحده، از تز بازار کم عرضه حمایت می کند. استونوو اضافه کرد که UBS انتظار دارد قیمت نفت برنت طی جلسات آتی در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

در حال حاضر قیمت نفت متعادل آغاز شده و سرمایه گذاران منتظرند ببینند آیا درگیری اسرائیل و حماس به کشورهای دیگر کشیده می شود که قیمت ها را افزایش دهد و ضربه جدیدی به اقتصاد جهانی وارد کند یا خیر.

تصمیم گیری کشورهای نفتی تعیین کننده است

اگر کشورهای تولیدکننده نفت درگیر تنش شوند بر عرضه نفت تأثیر می گذارد و به دلیل اینکه تعادل عرضه و تقاضا بهم می خورد قیمت‌ها به راحتی از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر می‌رود.

حسن مرادی معتقد است که اگر روند کاهش عرضه نفت ادامه پیدا کند در صورتی که تقاضای بخش های صنعتی هم افزایش پیدا نکند بازهم تقاضای خانگی به دلیل مصرف زمستان افزایش می یابد به همین دلیل احتمالا قیمت در محدوده ۱۰۰ دلار نوسان خواهد کرد

فعالان بازار در حال ارزیابی هستند که تضاد گسترده‌تری ممکن است برای عرضه از سوی کشورهای بزرگ‌ منطقه، از جمله عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی به همراه داشته باشد.

حسن مرادی کارشناس بازار نفت در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هم اکنون در حال نزدیک شدن به فصل سرما هستیم که این موضوع افزایش تقاضا برای سوخت را به همراه دارد، گفت: بنابراین افزایش قیمت در نتیجه رشد تقاضا کاملا بدیهی است، اما مسأله اصلی اینجاست که به نسبت تقاضا چقدر عرضه اتفاق بیفتد.

او با بیان اینکه پیش از این روسیه و عربستان به عنوان دو عرضه کننده بزرگ توافق بزرگ بر کاهش عرضه بوده است، افزود: اگر روند کاهش عرضه ادامه پیدا کند در صورتی که تقاضای بخش های صنعتی هم افزایش پیدا نکند بازهم تقاضای خانگی به دلیل مصرف زمستان افزایش می یابد به همین دلیل احتمالا قیمت در محدوده ۱۰۰ دلار نوسان خواهد کرد.

البته اقدام ایالات متحده برای اعمال اولین تحریم ها بر صاحبان نفتکش های حامل نفت روسیه با قیمت بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه، تلاشی برای بستن منافذ موجود در مکانیسم طراحی شده برای مجازات مسکو به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، به روند مثبت نفت کمک کرده است.

«اشغال طولانی به عنوان سناریویی که قیمت نفت برنت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه می رساند، به نظر می رسد، زیرا این خطر را افزایش می دهد که درگیری حماس - اسرائیل گسترش یابد و به طور بالقوه مستقیماً به ایران کشیده شود.

افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا پایان سال ادامه یافت و این موضوع برای مهار تورم می تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و تقاضای نفت را کاهش دهد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک این هفته پیش بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت حفظ کرد و به نشانه هایی از اقتصاد جهانی انعطاف پذیر تاکنون در سال جاری اشاره کرد و انتظار افزایش بیشتر تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان را داشت.

کد خبر: ۲۵۱٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha