۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
یارانه‌های آب و انرژی نیازمند بازآرایی به نفع طبقات ضعیف است
وزیر نیرو:

یارانه‌های آب و انرژی نیازمند بازآرایی به نفع طبقات ضعیف است

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: یارانه‌های آب و انرژی نیازمند بازآرایی به نفع طبقات ضعیف است و اقتصاد آب و انرژی، هر دو باید در مسیر اصلاح قرار گیرد.

به‌گزارش بازار به نقل از صداوسیما، رضا اردکانیان در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با حضور معاون اول افزود: در موضوع یارانه‌ها نبایداین موضوع را از خاطر ببریم که هر که بامش بیش، یارانه‌اش کمتر است و این منصفانه و عادلانه و منطبق بر آرمان‌های انقلاب نیست که نتوانیم این بازآرایی را به نفع طبقات ضعیف انجام دهیم، تا کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند، نتوانند از یارانه‌های وسیع و بیشتری بهره‌مند شوند.

وی گفت: وزارت نیرو، دوران جدید مدیریت توامان عرضه و تقاضا را آغاز کرده است وماصرفا یک دستگاه متولی تولید نیستیم بلکه به عنوان دستگاهی که بیشترین سطح تماس را با همه شهروندان در شهر و روستاو زن و مرد داریم، به همین دلیل نقش و مسوولیتی در حمل پیام اصلاح مصرف خواهیم داشت که با کمک و راهبری دولت، این امر میسر خواهد شد.

اردکانیان گفت: در دوران کرونا آب و برق به عنوان دو محصول راهبردی به‌ویژه در امر بهداشت و درمان به موقع عرضه شد ومشکلی پیش نیامد.

وی در زمینه عملکرد وزارت نیرو اعم از برنامه‌ها، چالش‌ها و راهکارهاافزود: به طور یقین نیازمند اصلاح مصرف در تمام بخش‌ها هستیم و با وجود تمام تلاش‌هایی که در عرصه تولید شده و می‌شود اگر سرعت و جهش مصرف مدیریت و اصلاح نشود ما توسعه پایداری نخواهیم داشت مگر این که به جد در عرصه‌های مختلف قانون‌گذاری؛ نظارت و اجرای موضوع اصلاح مصرف را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد:در زمینه اصلاح اقتصاد آب و انرژی هم باید صحبت کنیم و در تدارک برنامه‌هایش باشیم برای این که ما علاوه بر گذران امروز، مسئولیت برنامه‌ریزی برای فردا را هم داریم.

وی افزود: نکته دیگر که به خود ما دولتی‌ها برمی‌گردد، این است که همانطور که آب و برق یک جریان شبکه‌ای دارد، نماد شبکه‌ای بودن بدان معناست که هر دو عرصه باید از بخشی‌نگری به دور باشد.

اردکانیان تصریح کرد: درست است که ما یک دستگاه هستیم و ماموریت‌های قانونی مشخصی داریم، اما اگر آب بخواهد به سامان برسد، باید دستگاه‌ها و بخش‌های دیگر مانند جهاد کشاورزی با ما هم‌سرنوشت باشند.

وی افزود: نباید به‌گونه‌ای باشد که به عنوان نمونه، دستگاه مسئول کشاورزی کشور بتواند در عرصه‌ای توفیق پیدا کند یا آن را توفیق بشمارد، در حالی که ما در آن عرصه ناکام باشیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از جلسه امروز به بیان عملکرد وزارت نیرو در قالب پویش هرهفته_الف_ب_ایران از نیمه دوم پارسال تا بیستم اسفند پرداخت وگفت: در طول ۶ ماه ۱۰ سد مخزنی، سه شبکه اصلی آبیاری و زهکشی، آبرسانی به ۸۵۹ روستا با جمعیت بیش از نیم میلیون نفر، آبرسانی شهری در ۱۷ شهر، ۲۳ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، ۱۸ نیروگاه حرارتی، ۴۳۱ مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر و مقیاس کوچک و ۱۰۳ پروژه انتقال، توزیع و فوق توزیع افتتاح شد.

وی افزود: پارسال با سرمایه گذاری۳۳ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان ۲۲۷ طرح، به بهره برداری رسید که بالغ بر ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها متعلق به بخش خصوصی بود.

او افزود: این اقدام‌ها در چنین بازه زمانی با تمام محدودیت‌ها و تنگناهای ناشی از تحریم، کار بسیار ارزشمندی بود و این برنامه برای سال ۹۹ در ابعاد بزرگ‌تری طراحی شده است.

اردکانیان گفت: قرار است امسال ۲۵۰ طرح با ۵۰ هزار میلیارد تومان اجرا وافتتاح شود و این بار نه تنها ساخت و سازها که ساز و کارها هم به عنوان پروژه‌های پویش مد نظر است.

کد خبر: ۲۵٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha