۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
کاهش کف قیمت آهن و میلگرد

کاهش کف قیمت آهن و میلگرد

روز سه شنبه قیمت آهن آلات در همه زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد داخلی در آرامش و ثبات نسبی اعلام شد و جز برخی نوسانات نسبی، سکوت و رکود کامل بر بازار حاکم بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز سه شنبه قیمت آهن آلات در همه زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد داخلی در آرامش و ثبات نسبی اعلام شد و جز برخی نوسانات نسبی، سکوت و رکود کامل بر بازار حاکم بود.

قیمت دلار نیز نوسانات چندانی نداشت و در همان کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شد، در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد ۵۰ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن
روز سه شنبه قیمت میلگرد آجدار در اغلب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما همچنان کاهش ۵۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت میلگرد در برخی از کارخانه‌ها هم مشهود بود.

طبق گزارش‌ها کف قیمت میلگرد روز گذشته حمایت کانال ۲۳ هزار تومانی را از دست داد و در حال حاضر در کانال ۲۲.۸۰۰ تومان قرار دارد. به طور کلی قیمت میلگرد در محدوده ۲۲.۸۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ قرار دارد، میانگین نرخ میلگرد ۲۳.۳۳۵ تومان اعلام می‌شود که به طور کلی در مقایسه با هفته گذشته حدود ۳۰۰ تومان کاهش داشته است.

قیمت میلگرد ۲۰ اصفهان با ۵۰ تومان کاهش ۲۴.۹۰۰ تومان اعلام شد اما قیمت میلگرد نیشابور بدون تغییر بود و در هر کیلو ۲۳.۶۶۰ تومان به فروش رسید.

قیمت روز تیرآهن در بیشتر کارخانه‌ها با کاهش ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی همراه بود ولی قیمت تیرآهن اهواز ثابت اعلام شد.

قیمت ورق آهن نیز در غالب مبادی فروش روند ثابتی داشت اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه با افزایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود؛ همچنین قیمت ورق روغنی، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق اسیتل در غالب شرکت‌ها کاهش ۲۰۰ تومانی داشتند.

قیمت قوطی پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل گالوانیزه و انواع پروفیل‌ها روز گذشته نیز افزایش داشتند و هر کیلو پروفیل ساختمانی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در بیشتر کارخانه‌ها افزایش قیمت داشت اما در چند کارخانه هم ثبات قیمت مشاهده شد.

قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ همچنین قیمت نبشی، قیمت روز ناودانی ایرانی و قیمت سپری هم در اغلب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی نستا با کاهش ۲۰۰ تومانی همراه بود.

با توجه به کاهش تدریجی قیمت اغلب مقاطع فولادی و رسیدن به کف‌ها واقعی و روانی به نظر می‌رسد پس از این کاهش قیمت‌ها روند کُندی داشته باشد و عمدتا در کانال‌های فعلی تثبیت شوند.

بر همین مبنا به نظر می‌رسد کف قیمت شمش روی ۱۹.۵۰۰ تومان باقی بماند، همچنین کف قیمت میلگرد روی کانال ۲۲ هزار تومان و قیمت نبشی و ناودانی هم روی ۲۳.۵۰۰ تومان تثبیت دهد. سایر بازارها همچون تیرآهن نیز با وجود مقاومت در کانال‌های فعلی به تبعیت از فضای کلی بازار به‌ناچار کاهش خواهد یافت و با بررسی اوضاع بازار آهن احتمال دارد تا بروز محرکه جدید به بازار مانند رشد نرخ دلار یا ورود تقاضای مؤثر در پایان سال، فعلا بازار آرام و کم تحرک باشد.

گزاش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز ۳۲۹ هزار و ۳۶۵ تن مقطع فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود ۲۷۷ هزار تن به میلگرد اختصاص دارد که قیمت آن ۲۱ هزار و ۷۶ تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین حدود ۹ هزار و ۲۷۴ تن نبشی با قیمت ۲۱ هزار و ۸۴۶ تومان، حدود ۹۷۶ تن ناودانی با قیمت پایه ۲۱ هزار و ۶۵۸ تومان عرضه می‌شود؛ علاوه‌بر این ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن نیز ورق گرم عرضه می‌شود که قیمت آن ۲۶ هزار و ۲۴۵ تومان در نظر گرفته شده است.

نحوه عرضه سیمان و فولاد در بورس تغییر می کند؟
با تشکیل کمیته سه‌جانبه در بورس کالا، احتمالاً روش عرضه محصولات مانند سیمان و فولاد تغییر خواهد کرد. این کمیته از مدیران وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان بازار سرمایه تشکیل شده است. هدف اصلی از تشکیل این کمیته تعطیلی بورس کالا نیست، بلکه به منظور بهبود شرایط عرضه و تجارت محصولات مانند سیمان و فولاد است.

مسائل اصلی در این بحث مرتبط با سیمان هستند. با توجه به وعده‌های دولت برای ساخت مسکن، نیاز به تغییر در روش عرضه سیمان در بورس کالا مطرح شده است. احتمالاً بخشی از سیمان خارج از بورس عرضه خواهد شد تا افراد و نهادهای خصوصی به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

تاکنون دلالان بازار کالا به منافع شخصی خود عمل می‌کردند و این تصمیم به معنای اصلاح روش عرضه سیمان در بورس است. این تغییرات احتمالاً تأثیری در قیمت‌ها و شفافیت معاملات خواهد داشت. همچنین، تغییراتی در فرمول قیمت پایه نیز مطرح شده است تا بازار بهتری برای تأمین نیازهای مسکن و پروژه‌های ساختمانی ایجاد شود. این تغییرات انعطاف بیشتری در قیمت‌گذاری محصولات بورس کالا ایجاد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۵۱٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha