۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
تغییر در الگوی حمل فرآورده‌های نفتی به‌منظور کاهش حوادث
معاون وزیر نفت خبر داد

تغییر در الگوی حمل فرآورده‌های نفتی به‌منظور کاهش حوادث

معاون وزیر نفت گفت: سیاست ما این است که در الگوی حمل فرآورده‌های نفتی تغییراتی ایجاد کنیم و برای کشیدن هزار کیلومتر خط لوله برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم حدود ۱۰ درصد از الگوی حمل را جابه‌جا کنیم.

به گزارش بازار، جلیل سالاری امروز (چهارشنبه) در مراسم هفته نکوداشت پدافند غیرعامل و نوزدهمین جام برتر اِچ‌اِ‌س‌ای (سلامت، ایمنی و محیط زیست) ضمن اشاره به شرایط ویژه مجموعه پالایش و پخش اظهار داشت: این مجموعه همیشه باید در حالت آماده‌باش باشد، زیرا باید ناترازی‌ها را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره عوامل ایجادکننده حوادث در این حوزه توضیح داد: در حوزه سی‌اِن‌جی استفاده‌های غیرمجازی انجام می‌شود که باعث ایجاد حوادث می‌شود. در حوزه انتقال نیز باید ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی را جابه‌جا کنیم که خطراتی را به همراه دارد، ضمن اینکه به شبکه خطوط نیز تعرض می‌شود.

وی درباره انتقال سوخت گفت: در تابستان نزدیک به هشت‌هزار و ۵۰۰ نفتکش، کار جابه‌جایی سوخت را انجام ‌دادند و سال گذشته ۱۸ میلیارد سوخت مایع به نیروگاه‌ها رسانده شد.

سالاری بیان‌داشت: ظرفیت مخازن و نیروگاه‌ها محدود و کل مجموعه پالایش و پخش همیشه در معرض حوادث است، به همین دلیل همه در این مجموعه، از ارکان مدیریتی گرفته تا زیرمجموعه‌های آن، باید به اِچ‌اِ‌س‌ای توجهی ویژه داشته باشند.

وی درباره هدف از گواهی ممیزی‌ها، توضیح‌داد: هدف از گواهی ممیزی‌ها، اجرای مسائل ایمنی و رعایت مسائل زیست‌محیطی و در نهایت بهبود بهره‌وری در مجموعه است، ضمن اینکه امروزه بحث سایبری هم مطرح در کشور مطرح است و اِچ‌اِ‌س‌ای باید در مسائل سایبری و آی‌تی هم اجرا شود.

معاون وزیر نفت ضمن اشاره به تشکیل شهرک‌های انرژی، گفت: باید فراتر از روش‌های سنتی گذشته به مقوله اِچ‌اِ‌س‌ای بپردازیم و از تجهیزات اصلی استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به رویکرد بومی‌سازی و استفاده از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، باید تجهیزاتی که ساخت بار اول هستند آزمایش شوند تا در فرایند عملیات و بهره‌برداری دچار مشکل نشویم.

سالاری ادامه‌داد: ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در شرکت‌های پالایشی محقق شده است، اما حوادث به کمترین میزان رسیده است.

وی اظهار داشت: سیاست ما این است که در الگوی حمل فرآورده‌ها تغییراتی ایجاد کنیم و برای کشیدن حدود هزار کیلومتر خط لوله برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم حدود ۱۰ درصد از الگوی حمل را جابه‌جا کنیم. همچنین سهم سبد ریلی را اضافه کرده‌ایم تا بتوانیم حمل و نقل جاده‌ای را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان‌کرد: در حوزه کیفی‌سازی فرآورده‌ها هم برنامه‌ای در بخش نفت‌کوره داریم و شرکت‌های پالایشی برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کد خبر: ۲۵۱٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha