۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
چین در ثبت حق امتیازهای هوش مصنوعی از آمریکا جلو افتاد

چین در ثبت حق امتیازهای هوش مصنوعی از آمریکا جلو افتاد

چین، در ثبت حق امتیاز هوش مصنوعی، از آمریکا جلو افتاده و عزم خود برای شکل دادن و تاثیرگذاری روی این فناوری را منعکس کرده است.

به گزارش بازار، بر اساس داده‌هایی که سازمان مالکیت معنوی جهانی در اختیار بلومبرگ قرار داده است، موسسات چینی برای ثبت ۲۹ هزار و ۸۵۳ مورد حق امتیاز مربوط به هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ درخواست کردند که در مقایسه با ۲۹ هزار مورد در سال ۲۰۲۱، افزایش داشت. این تعداد تقریبا ۸۰ درصد بیشتر از حق امتیازهای ثبت شده توسط آمریکا است که ثبت امتیازهایش ۵.۵ درصد کاهش داشت.

طبق داده‌های این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد، در مجموع، بیش از ۴۰ درصد از درخواست‌های جهانی ثبت حق امتیاز مربوط به هوش مصنوعی در سال میلادی گذشته، از سوی چین بوده است. ژاپن و کره جنوبی با مجموع ۱۶ هزار و ۷۰۰ درخواست، در رتبه سوم پس از چین و آمریکا قرار گرفتند.

این آمار نشان می‌دهد چگونه پکن، شرکت‌ها و سازمان‌های چینی را به برتری در حوزه‌هایی مانند تراشه‌سازی، اکتشاف فضا و علوم نظامی، سوق داده است. این اواخر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دستور داد تحقیقات اساسی در پاسخ به تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن دسترسی پکن به فناوری‌های پیشرفته، سرعت پیدا کند. این دستور، سیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی را به دنبال داشته است.

شرکت اینترنتی بایدو اکنون با گروه هلدینگ علی بابا و تنسنت هولدینگ و همچنین استارتاپ‌هایی مانند بایچوان و ژیپو برای ساخت چت‌بات‌های هوش مصنوعی هم سطح نرم افزار چت جی‌پی‌تی شرکت آمریکایی OpenAI، رقابت می‌کند.

دانشگاهیان نزدیک به سیاستگذاران پکن، استدلال کرده‌اند که داشتن مجموعه‌ای از حق امتیازهای انحصاری ثبت شده، یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با کارزار واشنگتن برای محدود کردن پیشرفت چین است. همه امتیازهای انحصاری ثبت شده، به اختراعات در دنیای واقعی منتهی نمی‌شوند اما شرکت‌های چینی مانند هواوی، در نوآوری نوین در گذشته، در بخش‌هایی مانند شبکه، ابر رایانش و تشخیص چهره، سابقه دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چین از سال ۲۰۱۷ با شتاب گرفتن استفاده شرکت‌های چینی از الگوریتم‌ها در کسب و کارهای مختلف از تاکسی آنلاین تا خرید آنلاین، در ثبت حق امتیاز هوش مصنوعی، از آمریکا جلو افتاد.

کد خبر: ۲۵۱٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha