۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
نخست‌وزیران پیمان شانگهای پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهند| پیگیری دو سند مهم کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

نخست‌وزیران پیمان شانگهای پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهند| پیگیری دو سند مهم کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی از پیگیری ویژه دو سند در حوزه کشاورزی شامل «سند اصلاح نژاد و تولید انواع بذر» و «سند امنیت غذایی در مواجهه با تغییرات اقلیمی» در نشست شورای نخست وزیران کشورهای شانگهای خبر داد.

به گزارش بازار، محمدعلی نیکبخت در آستانه برگزاری نشست روز پنجشنبه شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای در بیشکک قرقیزستان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور درباره امضای یک موافقتنامه در سال ۲۰۲۱ در زمینه همکاری‌های کشاورزی در سازمان همکاری ‌های شانگهای گفت: به موجب ماده یک این موافقتنامه، ‌بخش‌های زراعت، اصلاح‌نژاد دام، زنبورداری، دامپزشکی، تولید و اصلاح بذر، مهندسی زراعی، آبیاری، فرآوری و تجارت محصولات کشاورزی، ماشین آلات و تحقیقات کشاورزی بعنوان کلیات همکاری در بخش کشاورزی تعیین شده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به موجب ماده ۲ این موافقتنامه، این همکاری از طریق اشتراک گذاری دستاوردهای علمی و فناوری، اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری، شرکت در نمایشگاه‌ها، اشتراک‌گذاری مقررات و استانداردهای محصولات کشاورزی و برگزاری کنفرانس‌های مشترک به اجرا گذاشته خواهد شد که وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در حوزه فعالیت خود نقش فعالی در این زمینه‌ها دارد.

نیکبخت درباره مزیت‌های عضویت در شانگهای در بخش کشاورزی همچنین افزود: ایران در حوزه محصولات کشاورزی و شیلاتی مانند پسته، خرما، انجیر، کشمش و همچنین میگو جزو تولیدکنندگان صاحب نام و شناخته شده است که باید برای صادرات این محصولات به کشورهای عضو پیمان برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد.

وی همچنین به طور ویژه درباره همکاری با کشور چین گفت: با کشور چین می‌توانیم درباره تشویق به سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی و تولید داروهای مورد نیاز در ایران همکاری کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به گروه کاری ویژه در حوزه استارتاپ‌ها در هند، می‌توان در زمینه توسعه کشاورزی هوشمند و اتصال شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی خصوصا در زمینه نقل و انتقال دانش و فناوری و نیز مدیریت دانش با کشورهای عضو سازمان شانگهای همکاری کرد.

نیکبخت در ادامه درباره مزایای عضویت در سازمان همکاری شانگهای برای بخش کشاورزی عنوان کرد: با توجه به اینکه کشورهای قزاقستان، ‌روسیه و هند از بزرگترین صادر کنندگان برنج، گندم و دانه های روغنی محسوب می‌شوند به نظر می‌رسد با عضویت ایران در سازمان، امکان واردات در شرایط نوسانات تولید از این کشورها آسانتر شده و امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: در بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای که از چهارم آبان ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه در بیشکک برگزار می‌شود، به طور ویژه دو سند در حوزه کشاورزی پیگیری می‌شود که عبارتند از «سند اصلاح نژاد و تولید انواع بذر» و «سند امنیت غذایی در مواجهه با تغییرات اقلیمی» که امیدواریم با پیشبرد مذاکرات و نهایی سازی این اسناد، جهشی مناسب را در بخش کشاورزی شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۵۱٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha