۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
کمبود کنجاله سویا، عامل گرانی مرغ و تخم‌مرغ است
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی‌فروشان:

کمبود کنجاله سویا، عامل گرانی مرغ و تخم‌مرغ است

یوسفخانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی‌فروشان گران شدن کنجاله سویا را عاملی مهم در گرانی این روزهای مرغ و تخم‌مرغ عنوان کرد و گفت: کنجاله سویا به بیرون از مرزهای کشور رسیده اما ارز کافی نداریم تا آنها را ترخیص کنیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی‌فروشان با اشاره به گرانی مرغ و تخم مرغ در روزهای اخیر اظهار داشت: کنجاله سویا منبع اصلی پرورش مرغ است. کمبود این نهاده دامی در بازار، منجر به گرانی این ماده حیاتی شد. به این صورت که قیمت کنجاله به یک‌باره از دو هزار و ۸۰۰ تومان به هفت هزار تومان در کیلو رسید. آثار و تبعات این کمبود و گرانی، تاثیر مستقیم بر عملکرد تولید در مرغداران شد؛ به گونه‌ای که کمبود غذای جوجه، میزان جوجه‌ریزی هر ساله را کاهش داد.

وی در ادامه افزود: کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها، کمبود مرغ در سطح بازار را سبب شد و این چرخه، تاثیر فراوان بر قیمت مرغ و تخم‌مرغ گذاشت. با وجود گرانی اکثریت کالاهای مورد استفاده در کشور، با مدیریت و نظارت توانستیم از گران شدن مرغ و تخم‌مرغ جلوگیری کنیم اما متاسفانه کمبود کنجاله سویا، مانع از ادامه این روند شد و گرانی را در بازار به همراه داشت.

یوسف خانی اضافه کرد: هیچ‌گونه کنترلی بر قیمت‌ها نیست و کاملاً افسارگسیخته با افزایش قیمت مواجه هستیم. اکنون قیمت هر کیلو مرغ در بازار به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. درحالی که تولید کنجاله سویا در کشور نمی‌تواند نیاز داخلی را تامین کند و این مسئله تشدید گرانی‌ها را در پی دارد، با باز شدن صادرات در کشور، برخی افراد که تنها به منافع شخصی می‌اندیشند، مبادرت به صادرات مرغ کردند و این یکی دیگر از دلایل کمبود و گرانی مرغ بود.

وی در پایان تصریح کرد: کنجاله سویا از کشورهای مبدا بارگیری شده و بیرون از مرز رسیده است؛ اما در مقابل، ارز به قدر کفایت موجود نیست تا بتوانیم این کالاها را ترخیص و مورد استفاده مرغداری‌ها قرار دهیم.

کد خبر: ۲۵٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha