۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
قیمت خودرو دوباره صعودی شد/ پژو ۲۰۶  تیپ دو ۱۴۰، دنا معمولی ۱۷۶ میلیون
بعد از حدود چهار هفته ثبات قیمت در بازار خودرو؛

قیمت خودرو دوباره صعودی شد/ پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۴۰، دنا معمولی ۱۷۶ میلیون

زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید که گرانی خودرو ربطی به افزایش نرخ ارز نداشته و متاثر از رشد نرخ تورم است. در حال حاضر هر دستگاه پراید به قیمت ۷۴ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۱۴۰ میلیون و دنا معمولی به قیمت ۱۷۶ میلیون تومان معامله می‌شود.

بازار؛ گروه حمل و نقل: «تولید خودرو به روزهای اوج خود بازگشته است.»سرپرست وزارت صمت در حالی این خبر را اعلام می‌کند که بازار بدترین روزهای خود راسپری می‌کند. بازاری که در روزهای گرم بهاری، حسابی سرد و بی رمق بوده، هم زمان با بالا رفتن قیمت دلار، بار دیگر بعد از حدود چهار هفته ثبات بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند بهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش به ۱۴۰ میلیون تومان و پراید با رشد حدود ۶ میلیون تومانی به ۷۴ میلیون تومان رسیده است.

دلار دماسنج تورم است یا عامل تورم؟
اما سوال اینجاست که خودروهایی که ادعا می‌شود بخش زیادی از تولید آنها داخلی سازی شده چرا با کوچکترین تغییر قیمت ارز تا این اندازه رشد پیدا می‌کند. سوالی که فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو ریشه آن را در در کلان اقتصاد می‌داند. او می‌گوید: دلار دماسنج اقتصاد است و شاخص ارزیابی تورم در کشور است. ‌ اولین چیزی است که نسبت به تورم واکنش نشان داده و شروع به منبسط شدن می‌کند، ارز و طلاست. وقتی این دوشاخص تغییر می‌کنند با یک بازه زمانی تورم به کل اقتصاد سرایت کرده و موجی از گرانی به راه می‌افتد.

او با بیان اینکه تورم را می‌تواند به صورت بخشی بالا و پایین کرد، توضیح داد: به عنوان مثال در دوران آقای احمدی نژاد اقتصاد با یک تورم ۴۰ درصدی مواجه بود. اما به دلیل درآمدهای بالای ارزی، قیمت ارز به مدت ۳ سال ثابت ماند و هیچ تغییری نمی‌کرد. اما این ثابت ماندن قیمت دلار به این معنی نیست که مشکل تورم کشور حل شده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به دنبال دستکاری تورم و تثبیت مصنوعی قیمت دلار شاهد بودیم که مصرف ارز در بازار از ۹ میلیارد دلار به یکباره از به ۱۱۰‌ میلیارد دلار می‌رسد. بنابر این تصور که گرانی ارز منجر به گرانی کالاها می‌شود، تصور درستی نیست. گرانی‌ها ربطی به دلار ندارد و مستقیما تحت تاثیر تورم است و دلار تنها همانند دماسنجی عمل کرده و آن را نشان می‌دهد.

پراید ۷۵، دنای معمولی ۱۷۶ میلیون تومان
 پراید در نخستین روز هفته با حدود ۶ میلیون تومان افزایش به ۷۴ میلیون رسید. ‌ پژو ۴۰۵ هم حدود ۱۲۵ میلیون، سمند ۱۳۰ میلیون تومان‌ و دنای معمولی ۱۷۶ میلیون تومان قیمت خورده است. خودروهای خارجی هم از رشد قیمت‌ها بی نصیب نبوده و با شیب تندتری نسبت به داخلی‌ها روند صعودی به خود گرفتند. ‌ در حال حاضر خودروهایی همچون سانتافانه ۲۰۱۷ به قیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود که رشد حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد. نادری فعال بازار در اینباره به بازار می‌گوید: قیمت خودروهای خارجی کاملا وابسته به ارز است. بنابر این وقتی قیمت دلار از حدود ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان می‌رسید، طبیعی است که قیمت یک خودرو خارجی رشد حدود ۳۰ درصدی را تجربه کند. ضمن اینکه محدود بودن عرضه و ممنوعیت واردات شرایط بدتری را برای بازار ایجاد کرده و منجر به قیمت گذاری سلیقه ای‌ شده است.

منتظر ارزانی خودرو نباشید
برخلاف آنچه تصور می‌شود در صورت کاهش قیمت دلار هم نباید امیدی به کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو داشت. یکی از فعالین بازار با اشاره به افزایش تقاضا در بازار می‌گوید که‌ عرضه و تقاضا در بازار با هم نمی‌خواند. ضمن اینکه بازار رفتار خود را انجام می‌دهد. شاید دولت بتواند با کنترل دستوری قیمت‌ها و ایجاد رکود بتواند برای مدتی محدود قیمت‌ها را کاهش دهد اما بالاخره بازار مسیر خود را طی می‌کند.

تورم ریالی بیش از تورم ارزی
اما این تنها فعالان بازار نیستند که امیدی به کاهش قیمت‌ها ندارند. کارشناس صنعت خودرو با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: وزیر صنعت به هیچ وجه نمی‌تواند قیمت خودرو را در بازار کنترل کرده یا کاهش بدهد. قیمت خودرو کاملا متاثر از نرخ تورم و سیاست‌های بانک مرکزی است. ‌ بهتر است به جای اینکه خود را قهرمان کنترل نرخ تورم نشان دهند، صادقانه به مردم بگوید که کنترل منشا تورم در حیطه وظایف وزارت صنعت نیست و کاملا در اختیار وزارت اقتصاد است.

او همچنین با بیان اینکه حتی در صورت کاهش نرخ ارز هم نباید امید به کاهش قیمت‌ خودرو داشت، افزود: در حال حاضر تورم سایر کالا در کشور بیش از ارز است. ‌ دلار در اسفند حدود ۱۲ هزار تومان بوده در حالیکه دیروز بهای ارز به‌ حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. به عبارتی دیگر ما چیزی حدود ۵۰ درصد تورم ارزی در کشور داشتیم در حالی که‌ تورم ریالی ما خیلی بیشتر از این مقدار بوده و بسیاری از کالاهای تولید داخلی بیش از رشد قیمت دلار افزایش پیدا کرده‌اند.

نقش وزیر صمت در افزایش نرخ تورم
بر اساس آنچه مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت اعلام کرده تولید خودرو در امسال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد رسید. هدف گذاری که فعالین صنعت خودرو نسبت به تحقق آن تردید داشته و می‌گویند با قیمت‌های فعلی قادر به تولید این حجم از خودرو نیستند. زاوه در اینباره می‌گوید: اتفاقا خوب است که این میزان خودرو در کشور تولید نشود. چرا که هر چه خودروی بیشتری تولید کنیم، صنعت خودروسازی زیان بیشتری خواهد کرد. وقتی زیان جاده مخصوص نشین‌ها بیشتر شود، قادر به بازپرداخت تسهیلات بانکی نبوده و منجر به خلق نقدینگی و در نهایت افزایش نرخ تورم می‌شود.

به گفته او، شاید وزارت صمت نقشی در کاهش نرخ تورم نداشته باشد اما به طور قطع می‌تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود.

هر دستگاه خودرو چقدر ارزبری دارد

میزان ارزبری خودروها بسته به نوع خودروها متفاوت است. به عنوان مثال در خودرویی همچون پراید طبق گفته‌های سلیمانی ارزبری آن حدود ۱۷۰۰ دلار است. ‌ یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که در واقع با افزایش حدود ۲ هزار تومانی دلار قیمت تمام شده آن حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. ارزبری مستقیم خودرویی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار و در خودرویی همچون ال ۹۰ حدود ۳ هزار یورو اعلام می‌شود. در خودرویی همچون دنا ارزی به حدود ۴ هزار یورو می‌رسد. البته زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید که این رقم مربوط به ارز بری مستقیم خودروهاست و ارز بری تجمیعی خودروها بسیار بیشتر از اینهاست.

کد خبر: ۲۵٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      0 0
      آنقدر پول بدون پشتوانه چاپ کردند که این شد نتیجه اش در واقع دزدی در روز روشن به این طرق صوزت میگیرد و دولت پسندازهای مردم را به یغما می برد
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      0 0
      به باور من افزایش بیرویه قیمت خودرو علت اصلی تورم ایجاد شده در مسکن ، طلا و ... بدلیل ایجاد تقاضای بی مورد و هیجانی است و حکومت میتوانست با ادامه واردات خودرو حتی با همان تعرفه های قبلی باعث شود عرضه خودرو به بازار بیشتر شود تا افزایش قیمت خودرو افسار گسیخته نشود و این افزایش قیمت وارد بازار های موازی نشود ، اما متاسفانه حکومت فقط منابع درآمدی خود را دید و رفاه مردم را نادیده گرفت