۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
وعده های توخالی پشتوانه تحلیل های خیالی
بازار گزارش می دهد؛

وعده های توخالی پشتوانه تحلیل های خیالی

افت نمادهای دلاری و ریالی حکایت از فشار کنترلی بر بازار دارد، هرچند برخی نمایندگان مجلس امیدوار به بسته حمایتی برنامه هفتم هستند و تحلیلگران هم چشم به روند تکنیکال و اثر گزارش‌های ۶ماهه دوخته‌اند.

حامد شایگان؛ بازار: در چند سال گذشته همواره آبان آغاز نرم و آهسته حرکت بازار شروع شده، از این رو با توجه به اینکه برخی معتقدند همیشه در چهار ماه انتهای سال مسیر رشد دلار هموارتر بوده و این عاملی برای رشد بازار است، احتمالا بازار بعد از کف سازی روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد.

اما در موقعیت کنونی مؤلفه‌هایی ارزندگی و شرایط خوب بنیادی را باید نشان دهند اولین و مهم‌ترین آن شاید پی به‌ ایی و تی تی ام تاریخی و میانگین است که گزارش‌ها حکایت از این دارد که این عدد به زیر ۷ رسیده و هر بار در چنین موقعیتی قرار داشته بازار رفتار متفاوتی در پیش گرفته و جو مثبت شده است البته در حال حاضر پی به‌ ایی آتی بسیاری از نمادها به زیر ۶ و حتی در دامنه ۴ قرار گرفته که می‌تواند انگیزه قوی برای کف سازی و حرکت بعدی بازار شود.

حسن کاظم‌زاده معتقد است که نتیجه‌گیری سهامداران از گزارش‌ها نتوانسته روند صعودی قوی ایجاد کند. از این در روزهای اخیر سهم‌هایی که خریده بودند را به فروش رساندند. به همین دلیل فروش سهام با سرعت بالایی ادامه یافته است

حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر مالی با اشاره به اینکه گروهی از معامله‌گران در بورس که اتفاقا به صورت مداوم هم درگیر بازار هستند تمایل به معاملات بسیار سریع دارند، گفت: این گروه در چند روز اخیر به هوای گزارش‌های عملکردی شش ماهه اقدام به خرید برخی نمادها کرده بودند و با این نتیجه‌گیری که گزارش‌ها نتوانسته روند صعودی قوی ایجاد کند. از این در روزهای اخیر سهم‌هایی که خریده بودند را به فروش رساندند. به همین دلیل فروش سهام با سرعت بالایی ادامه یافته است.

او با بیان اینکه شایعه ای در مورد ابلاغ نرخ تسعیر ارز جدید به بانک‌ها ظرف چند روز آتی موجب توجه به گروه بانکی شد، گفت: قاعدتا زمانی که نرخ ارز بسیاری از بازارها به ۳۷ هزار تومان برای هر دلار رسیده، دیر یا زود نرخ تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌هایی بانک ها نیز به این نرخ نزدیک خواهد شد. اگر در مقطع کنونی این اتفاق بیافتد، می‌تواند تحرکی در بانک‌هایی با تراز مثبت ارزی ایجاد کند.

او همچنین با بیان اینکه علی رغم پیشنهاد کارگروه خودرو مرکز ملی رقابت، به تداوم در قیمت‌گذاری خودرو ادامه خواهد داد، گفت: البته باز هم برای اینکه کمی افکار عمومی را ساکت کند، صحبت از اصلاح فرمول قیمت‌گذاری به نحوی که شرکت‌های تولیدی دچار مشکل نشوند کرده است.

امید نجات بازار به واسطه گزارش‌ها واقعی است؟

امید بسیاری از سهامداران برای نجات بازار به واسطه گزارش‌ها کمتر شده اما برخی تحلیل گران معتقدند که گزارش‌ها بستر مناسبی از ثبات و کف سازی قیمت‌ها را رقم زده و فضای منطقی را برای رشد در ماه‌های آتی به وجود می‌آورد. اما دو عامل برای رشد بورس نیاز است؛ اول اعتماد و عامل دوم امید است که یک پروسه زمانبر است که لازمه آن قطعاً پرهیز از تصمیمات و رویدادهای غیر منطقی است.

به گفته علی اکبر نیکواقبال با وجود اینکه افزایش نقدینگی همچنان بالاست و در صورتی که مسیری برای مدیریت این پول ها وجود نداشته باشد می تواند مشکلاتی برای بازارها به وجود بیاورد

بعد از اعتماد، انگیزه و امید نیاز است تا بازار حرکت کند که گزارش‌ها می‌تواند یکی از انگیزه‌های این حرکت باشد عوامل دیگری مانند خبرهای خوب اقتصادی، اخبار خوب از صنایع پیشرو نظیر بانک و خودرو، تجدید بازی، خبرهای دلاری، تحولات مثبت سیاسی و بازارهای جهانی و مواردی از این دست است.

علی اکبر نیکواقبال کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه جریان پول به واسطه عدم اعتماد از بازار قهر کرده است، گفت: باید زمینه‌سازی برای برگشت این جریان پول و برگشت اعتماد فراهم شود تا گزارش‌ها بتوانند رنج‌های مثبت ایجاد کرده و فضا را به سمت بهبود پیش ببرند.

او با بیان اینکه آشفتگی در بازارها و عدم جذابیت بازدهی بورس در مقابل تورم اقتصادی منجر به خروج سرمایه از بورس شده است، گفت: با وجود اینکه افزایش نقدینگی همچنان بالاست و در صورتی که مسیری برای مدیریت این پول ها وجود نداشته باشد می تواند مشکلاتی برای بازارها به وجود بیاورد.

نیکواقبال معتقد است که گزارش های مالی شرکت ها در صورتی می تواند سیگنال مثبتی برای بورس باشد که تهدیدهای آنی تغییر مقررات برای حاشیه سود شرکت ها وجود نداشته باشد.

بسته حمایتی دولت برای بورس قابل اتکاست؟

مقایسه جریان سود خالص در دوره فعلی با دوره مشابه قبل است نشان می‌دهد که رشد نزدیک به ۷۰ درصدی سودهای خالص شرکت ها را شاهد هستیم و این موضوع به زودی خود در قیمت سهم نیز نشان می‌دهد و در آخر عامل سوم ارزش دلاری بازار است که به سال ۹۸ پرتاب شده و یک فاجعه برای دارایی سهامداران است.

در چند وقت اخیر نمادهای دلاری و ریالی به سرعت این صعود را پس دادند و بقیه بازارها چنین چیزی را نداشته نه تنها صعود متوقف نشد بلکه پله‌های بعدی رشد را نیز فراهم کرد، این موضوع حکایت از فشار کنترلی دولت بر بازار دارد

بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها حکایت از این دارد که در سال ۹۹ یا ابتدای ۱۴۰۲ روند شتابانی در صعود صورت گرفت اما نمادهای دلاری و ریالی به سرعت این صعود را پس دادند و بقیه بازارها چنین چیزی را نداشته نه تنها صعود متوقف نشد بلکه پله‌های بعدی رشد را نیز فراهم کرد، این موضوع حکایت از فشار کنترلی دولت بر بازار دارد.

هرچند برخی نمایندگان مجلس امیدوار به بسته حمایتی برنامه هفتم توسعه هستند، به طوری که محمد حسن آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرنگار بازار اعلام کرد که در بسته حمایتی که دولت برای بورس دیده این امیدواری را به وجود آورده که زیان سهامداران جبران شود، اما حالا باید دید که در اجرا دولت چقدر به آن پایبند خواهد بود.

از طرف دیگر تحلیل گران هم چشم به روند تکنیکال و اثر گزارش‌های شش ماهه دوخته اند. همچنین باید توجه داشت که سیاست های دولت در نرخ خوراک گاز و برق و انرژی بود که خود را در گزارش شرکت‌های پتروشیمی نشان داده باعث افت جدی حاشیه سود و حتی زیان‌های عملیاتی برخی شرکت ها شدند.

کد خبر: ۲۵۱٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha