۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷
گاز گرفتگی در کوره ها؛ پاره آجر هم طلا می شود!
اعتراض تولیدکنندگان به افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت گاز

گاز گرفتگی در کوره ها؛ پاره آجر هم طلا می شود!

احمد فروتنی گفت:طبق مصوبه شهریور هیات وزیران، قیمت گاز مصرفی کارخانجات آجر ماشینی در گروه سایر واحدهای صنعتی قرار گرفته و افزایش ۴۰۰ درصدی پیدا کرده و حالا کارخانجات با تعطیلی و قطعی گاز مواجه شدند.

بازار؛ گروه صنعت: قیمت گاز برای واحدهای تولیدی مطابق ماده(۱) قانون هدفمندی یارانه ها تغییر کرده و بر مبنای نرخ خوراک پتروشیمی ها برای واحدهای سیمانی و صنایع به غیر از نیروگاه ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک تحویلی گاز به شرکت های پتروشیمی محاسبه شده است.

از طرف دیگر فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها شناور شده و با تغییر قیمت بازار جهانی تغییر می کند و همین مساله باعث شده که افزایش قیمت گاز در سال جاری برای واحدهای تولیدی در بخش کانی های غیرفلزی و مصالح ساختمانی با وجود اینکه ده درصد نرخ خوراک درنظر گرفته شده به ۴۰۰ درصد برسد، در حالی که چند وقت اخیر وزیر راه و شهرسازی و بسیاری از نمایندگان مجلس بر کاهش قیمت مصالح ساختمانی تاکید کرده اند اما در عمل اقدامات شرکت گاز و وزارت نفت منجر به تحمیل هزینه های جدید به تولیدکنندگان شده که به نوعی مانع تحقق وعده های دولت در رونق ساخت و ساز و تامین مسکن مردم شده است، از این رو دولت باید در کاهش هزینه تمام شده مصالح ابتدا باید نرخ گاز واحدهای تولیدی را اصلاح کند.

به گفته احمد فروتنی کارخانجات نقش عمده در تامین آجر جهت ساخت مسکن دارند و می توانند با تولید انبوه، قیمت مسکن را کاهش دهند. متاسفانه به دلیل مسائل و مشکلات عدیده در سال های قبل بخش عمده ای از کارخانجات تعطیل و سایر کارخانجات فعال نیز با حدود ۳۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند

احمد فروتنی عضو هیات مدیره انجمن آجر ماشینی در گفتگو با بازار ضمن تاکید بر این موضوع که پرسنل کارخانجات تولید آجرماشینی از قشر ضعیف جامعه هستند، گفت: با توجه به پتانسیل کارخانجات تولید آجر تا حدود زیادی برای این طبقه از جامعه اشتغال زائی ایجاد شده و از طرف دیگر کارخانجات نقش عمده در تامین آجر جهت ساخت مسکن دارند و می توانند با تولید انبوه، قیمت مسکن را کاهش دهند. متاسفانه به دلیل مسائل و مشکلات عدیده در سال های قبل بخش عمده ای از کارخانجات تعطیل و سایر کارخانجات فعال نیز با حدود ۳۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند.

او افزود: طبق مصوبه مورخ ۱۱ شهریور امسال هیات وزیران قیمت گاز مصرفی صنایع تعیین و با قرار گرفتن کارخانجات آجر ماشینی در گروه سایر واحدهای صنعتی قیمت گاز مصرفی آنها در هر متر مکعب ده درصد نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی قرار گرفت.

عضو هیات مدیره انجمن آجر ماشینی با بیان اینکه براساس قبوض تیر و مرداد ماه سال جاری قیمت پایه هر متر مکعب گاز مصرفی =/۶۰۰۰ ریال محاسبه شده گفت: با لحاظ کردن ده درصد عوارض گاز رسانی و پانزده درصد مالیات ارزش افزوده قیمت هر متر مکعب گاز مصرفی برای کارخانجات =/۷۵۰۰ ریال می شود و این یعنی افزایش بیش از ۴۰۰ درصدی قیمت گاز است.

او افزود: نکته قابل تامل در قبض گاز مرداد ماه واحدهای تولیدی این است که افزایش مقدار گاز مصرفی به میزان بیش از ۷۰ درصد نسبت به تیر ماه سال جاری انجام شده، در حالی که هیچ گونه افزایشی در تولید مرداد ماه کارخانجات نسبت به تیر ماه رخ نداده است.

تولیدکنندگان باید برق مصرفی خود را از بورس انرژی تامین کنند

فروتنی ادامه داد: همچنین براساس مصوبه هیات وزیران کارخانجات با مقدار مصرف انرژی الکتریکی بیش از یک مگاوات می بایست برق مصرفی خود را از بورس انرژی یا قراردادهای دو جانبه از کارخانجات تولید کننده انرژی الکتریکی خریداری کنند که نکته حائز اهمیت آن تفاوت قیمت برق خریداری طبق روال قبل نسبت به وضعیت فعلی است که این امر در این مقطع که کارخانجات با رکود شدید مواجه هستند خود تحمیل بار سنگین دیگر به تولید است.

او با اشاره به تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ و بخشنامه شماره ۵۹۶۷۷/۲۳۰/د مورخ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی، گفت: کارشناسان مالیاتی در هنگام رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده، اعتبار مالیات بر ارزش افزوده ناشی از مالیات بر ارزش افزوده قبوض گاز را از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰ (زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده) مورد قبول قرار نمی دهند و این در صورتی است که در قانون و بخشنامه به صراحت نام مشمولین و غیر مشمولین اعلام شده، به همین علت تفسیر به رای می شود. از این رو مشخص شدن مشمولین و غیر مشمولین الزامی است و سکوت قانون گذار خود مستمسکی برای سازمان امور مالیاتی در جهت تفسیر به رای قانون شده است.

باید در مورد تعویق اجرای مصوبه جهت خرید انرژی الکتریکی از بورس یا قراردادهای دوجانبه و همچنین عدم مشمولیت کارخانجات آجر ماشینی نسبت به تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب دی ماه ۱۴۰۰ با مراجع ذیربط هماهنگی لازم انجام شود

او با بیان اینکه درصد هزینه گاز مصرفی در بهای تمام شده آجر قابل ذکر است گفت: بهای تمام شده کالای نهایی از سه بخش مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار ساخت تشکیل شده است که هر کدام تعریف مختص به خود را دارد و در واحدهای تولید کننده آجر از آنجایی که هزینه گاز مصرفی جهت تولید با اهمیت و قابل ملاحظه است، از آن به عنوان یک عامل مستقیم در تولید نام برده می شود، این عامل مستقیم (گاز مصرفی) جایگاهی به جزء مواد مستقیم در بهای تمام شده ندارد، چراکه عنوان دستمزد را نمی توان به آن قلمداد کرد. از طرف دیگر در تعریف سربار ساخت هم جایگاهی ندارد، زیرا اقلامی در سربار ساخت قرار می گیرند که اولا در تولید نقش با اهمیتی نداشته باشند و ثانیاً به صورت غیر مستقیم در تولید نقش دارند، به طوری که به راحتی نمی توان آن را به تولید کالای با خدمات خاصی مرتبط دانست. اجرا قانون مذکور از ۱۳ دی ۱۴۰۰ و مشمولیت کارخانجات آجرماشینی موجب پرداخت مبالغ سنگینی بابت مالیات برارزش افزوده می شود.

او با تاکید بر اینکه خواستار همکاری ادارات گاز شهرستان ها جهت عدم قطع گاز بدلیل بدهی کارخانه های آجر ماشینی هستیم، گفت: این موضوع تا بررسی میزان مصرف گاز مرداد ماه و افزایش چهار برابری قیمت گاز و رکود بازار می تواند به حفظ اشتغال کشور کمک کند و از طرف دیگر اولویت پرداخت شرکت ها حقوق پرسنل قرار گرفته است و هم اکنون در جهت محاسبه قیمت گاز با روش قبل تا نظر مراجع ذیربط باید تعدیل لازم صورت گیرد.

او افزود: همچنین باید در مورد تعویق اجرای مصوبه جهت خرید انرژی الکتریکی از بورس یا قراردادهای دوجانبه و همچنین عدم مشمولیت کارخانجات آجر ماشینی نسبت به تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب دی ماه ۱۴۰۰ با مراجع ذیربط هماهنگی لازم انجام شود.

کد خبر: ۲۵۱٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha