۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
دهه ۹۰ مصداق «افول سرمایه گذاری» است
وزارت اقتصاد:

دهه ۹۰ مصداق «افول سرمایه گذاری» است

وزارت اقتصاد اعلام کرد: زمانی که باید درباره افول سرمایه گذاری هشدار داده می‌شد، دهه ۹۰ بود که مجموع تشکیل سرمایه ثابت از سال ۹۱ تا ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۷ درصد کاهش یافت.

به گزارش بازار، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روز ۱۹ مهر ماه روزنامه سازندگی با تیتر «افول سرمایه‌گذاری» اعلام کرد: شاخص های رشد در کشور ما و افزایش قیمتها در دهه ۹۰ به گونه‌ای دچار سخت جانی شده بودند که نه رشد اقتصادی به راحتی افزایش و نه تورم به راحتی کاهش می یافت و این مسئله ناشی از آن بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد پایین و سرمایه گذاری صفر و منفی گرفتار شده بود.

اما با سیاست‌های اصلاحی دولت سیزدهم و اقدامات صورت گرفته، این روندها اصلاح شد و شاخص ها رو به بهبود رفت و تداوم این روند ما را از دام رشد پایین و سرمایه گذاری صفر و پایین خارج می‌کند.

در دهه ۹۰ نرخ تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران روندی نزولی داشت و در مجموع تشکیل سرمایه ثابت از سال ۹۱ تا ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۷ درصد کاهش یافت اما از سال ۱۴۰۱ به بعد، شاهد روند مثبت تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران هستیم. در سال ۱۴۰۱ نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۶.۷ درصد بود و در بهار ۱۴۰۲ معادل ۲ درصد بوده است.

رشد همزمان تشکیل سرمایه ثابت و رشد تولید ناخالص داخلی در همه بخش ها اعم از کشاورزی، صنعت، نفت، صنعت و معدن نشان دهنده تفاوت جدی رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ در مقایسه با سال های دهه ۹۰ است. در سال های دهه ۹۰، حتی در سال هایی که رشد اقتصادی مثبت شده است، تشکیل سرمایه ثابت منفی بود. یکی از مؤلفه های پایداری رشد اقتصادی، روند تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد است و آمار بهار امسال نشان می دهد که می توان به پایداری رشد اقتصادی امیدوار بود.

کد خبر: ۲۵۰٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha