۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
آمریکا بزرگترین شریک تجاری هند شد
با عبور از چین؛

آمریکا بزرگترین شریک تجاری هند شد

آمارهای جدید وزارت اقتصاد هند نشان می‌دهد که با وجود کاهش حجم تجارت این کشور با آمریکا، واشنگتن در دوره مالی ماه‌های آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۳ با عبور از چین به بزرگترین شریک تجاری دهلی تبدیل شده است.

به گزارش بازار، داده های دولت هند نشان می دهد که حجم صادرات و واردات میان هند و آمریکا در ۶ ماهه نخست امسال کاهش یافته و از سوی دیگر تجارت بین هند و چین نیز در این دوره کاهش یافته است؛ با این حال داده های نهایی نشان می دهد، آمریکا در این دوره مالی به بزرگترین شریک تجاری هند تبدیل شده است.

صادرات هند به آمریکا از ۴۱.۴۹ میلیارد دلار در سال گذشته به ۳۸.۲۸ میلیارد دلار در آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است، دو کشور همچنین شاهد کاهش واردات به ۲۱.۳۹ میلیارد دلار در ۶ ماهه نخست مالی جاری در مقایسه با ۲۵.۷۹ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته بودند.

تجارت هند و چین نیز با ۳.۵۶ درصد کاهش به ۵۸.۱۱ میلیارد دلار رسید و صادرات به چین در نیمه اول سال مالی جاری از ۷.۸۴ میلیارد دلار در دوره سال قبل به ۷.۷۴ میلیارد دلار کاهش یافت. واردات هند از چین نیز از ۵۲.۴۲ میلیارد دلار در سال گذشته به ۵۰.۴۷ میلیارد دلار کاهش یافت.

کارشناسان تجارت معتقدند اگرچه صادرات و واردات بین هند و آمریکا به دلیل کاهش تقاضای جهانی در حال کاهش است اما نرخ رشد به زودی وارد منطقه مثبت خواهد شد و روند افزایش تجارت دوجانبه هند و آمریکا در سال‌های آتی ادامه خواهد یافت زیرا دهلی نو و واشنگتن مشتاق به تقویت بیشتر روابط اقتصادی هستند.

تاجران و کارشناسان اقتصادی هندی بر این باور هستند که با روند پیش رو، آمریکا با وجود چالش های جهانی همچنان بزرگترین شریک تجاری هند باقی خواهد ماند و تجارت بین دهلی نو و واشنگتن به طور مداوم در سال های آینده رشد خواهد کرد.

آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که هند با آن مازاد تجاری دارد.

آمریکا بزرگترین شریک تجاری هند در سال ۲۰۲۲-۲۳ بود، تجارت دوجانبه بین هند و آمریکا با افزایش ۷.۶۵ درصدی به ۱۲۸ میلیارد و ۵۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲-۲۳ در مقابل ۱۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ رسید. در سال‌های ۲۰۲۰-۲۱، نیز حجم تجارت دو کشور بیش از ۸۰ میلیارد دلار بود.

پیش از این، چین از سال‌های ۲۰۱۳-۱۴ تا ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و همچنین در سال‌های ۲۰۲۰-۲۱، بزرگترین شریک تجاری هند بود و قبل از چین، امارات بزرگترین شریک تجاری این کشور به شمار می آمد.

در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳، امارات متحده عربی با ۷۶ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار تجارت دوجانبه، سومین شریک تجاری بزرگ هند بود و پس از آن عربستان سعودی (۵۲.۷۲ میلیارد دلار) و سنگاپور (۳۵.۵۵ میلیارد دلار) قرار گرفتند.

در ماه های آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۳، تجارت دوجانبه بین هند و امارات متحده عربی به ۳۶.۱۶ میلیارد دلار رسید.

کد خبر: ۲۵۰٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha