۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
اجرای بزرگترین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی پاییزه از فردا
معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد

اجرای بزرگترین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی پاییزه از فردا

معاون سازمان تحقیقات کشاورزی گفت: بزرگترین کاروان ترویج بهره‌وری الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲، با محوریت کشاورزان خبره در بیش از ۲۰۵۰ سازه ترویجی سراسر کشور فردا برگزار خواهد شد.

به گزارش بازار، محمدمهدی قاسمی در گفت‌وگویی درباره اهمیت نقش کاروان‌های ترویج بهره‌وری افزود: الگوی کشت مهمترین اقدام در عرصه کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی و بالاتر از آن اقتدار غذایی است.

وی بیان کرد: برگزاری کاروان‌های ترویج بهره‌وری در واقع یک بسیج همگانی برای استفاده از ظرفیت محققان، مروجان، کشاورزان پیشرو، مددکاران ترویجی و همه دستگاه‌ها و ارگان‌هایی است که در این زمینه می‌توانند کمک‌رسان باشند.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: در کاروان‌های ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی، ابتدا افق نیازمندی‌ها و چگونگی اجرای الگوی کشت و نحوه افزایش عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و به شیوه‌ها و طرق مختلف به اجرا گذاشته می‌شود.

وی تصریح‌ کرد: بخشی از خلا عملکرد در تولید محصولات کشاورزی با ترویج دانش و فناوری قابل پوشش است، بنابراین کاروان‌های ترویج بهره‌وری در سرعت بخشیدن به اشاعه دانش و فناوری‌های روز بسیار اثرگذار خواهند بود.

قاسمی گفت: فعالیت‌های بخش آموزش و ترویج در واقع یک فعالیت اجتماعی و فرهنگی است؛ به‌ طور مثال تسهیل‌گری در بخش کشاورزی یکی از این رهیافت‌هاست که در آن می‌توان از الگوی مشارکتی استفاده کرد تا از طریق پیاده‌سازی این قبیل الگوها و برنامه‌ها، سرمایه‌های اجتماعی بخش کشاورزی را توسعه داد.

وی افزود: راه‌اندازی این کاروان بزرگ با همکاری معاونت زراعت، سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، دبیرخانه الگوی کشت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، بنیاد ملی برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان‌ها انجام می‌شود.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات اظهار داشت: اطلاع‌رسانی، دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی درباره برنامه الگوی کشت ملی، کشت قراردادی محصولات زراعی و جهش تولید در دیمزارها، برقراری ارتباط با کشاورزان و پاسخ‌گویی به سؤالات و ابهامات آنان و ارائه راهکارهای علمی و انتقال دانش و فناوری‌ های نوین برای افزایش بهره‌ وری مصرف آب، کاهش ضایعات، بیمه، مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری از اهداف این کاروان ترویجی است.

قاسمی از رویکردهای این کاروان ترویجی می‌توان به توسعه کشت قراردادی محصولات کشاورزی، افزایش بهره‌وری مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت محصولات آبی و استفاده از آب سبز در دیم‌زارها، جهش تولید در دیم‌زارها، کاهش ضایعات، بیمه، مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری، انتقال و نشر دانش و فناوری‌های نوین اشاره کرد و افزود: کشاورزان تولیدکننده محصولات زراعی کشت آبی و دیم پاییزه گندم، جو، چغندرقند پاییزه، کلزا، گلرنگ، کاملینا، نخود، عدس سبزی و صیفی برداشت پاییزه، مددکاران ترویجی و مدیران عامل تشکل‌های بخش کشاورزی از مخاطبان این برنامه ترویجی هستند.

بنابر این گزارش، پنجمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ تحت عنوان «پویش ملی ایرانیان برای امنیت و اقتدار غذایی» ساعت ۹ صبح یکم و دوم آبان ۱۴۰۲ با محوریت کشاورزان خبره در ۲۰۵۰ سازه ترویجی سراسر کشور، به منظور اطلاع‌رسانی، دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی درباره برنامه الگوی کشت ملی، کشت قراردادی محصولات زراعی و جهش تولید در دیمزارها و برقراری ارتباط با کشاورزان و پاسخگویی به سوالات و ابهامات آنان و ارائه راهکارهای علمی و انتقال دانش و فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری مصرف آب، کاهش ضایعات بیمه مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری برگزار می‌شود و به طور مستقیم از شبکه‌های ملی و استانی برکت (tv.iate.ir) برای سایر کشاورزان پخش خواهد شد.

گفتنی است؛ چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت محصولات زراعی ویژه کشت بهاره ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در ۱۵ استان اولویت‌دار کشور از جمله استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران، هرمزگان، تهران و همدان اجرایی شده بود.

کد خبر: ۲۵۰٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha