۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳
قول مسئولین برای گشودن زاینده رود به روی کشاورزان؛ وعده آب یا وعید سراب؟!
بازار گزارش می‌دهد؛

قول مسئولین برای گشودن زاینده رود به روی کشاورزان؛ وعده آب یا وعید سراب؟!

اصفهان- بیش از یک دهه است که زاینده رود به رودی موقتی تبدیل و جدال کشاورزان با بی آبی و خشکسالی و بی تدبیری شروع شده است، در این میان هنوز هم اصفهان رتبه برتر تولید محصولات با کیفیت کشاورزی را دارد.

عارف اصفهانی؛ بازار: توقف جریان آب زاینده رود هر سال پاییز شکل جدی تری به خود می گیرد و پیامدهای منفی آن باعث می شود که کشت های پاییزه کشاورزان با مشکل روبرو شود.

امسال اما خبرهای خوبی از گوشه و کنار به گوش می رسد و به نظر می رسد که قرار است آب زاینده رود برای کشاورزان به هنگام باز شود.

طی دو سال گذشته آب برای کشت پاییزه در اواخر بهمن ماه تأمین می‌ شد، زمانی که برای کشت پاییزه دیر بود و باعث می شد که عملکرد کشت‌ های تأخیری حداقل ۲۰ درصد نسبت به شرایط نرمال افت ‌کند.

اما اکنون به واسطه قولی که به جهاد کشاورزی داده شده، گویا پاییز امسال زاینده رود روی آب را به خود خواهد دید؛ بر همین اساس در برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای استان اصفهان در سال زراعی (۱۴۰۲- ۱۴۰۳) سطح کشت ۴۳ هزار هکتار گندم آبی نیز ابلاغ شده است که با توجه به شرایط بازگشایی به هنگام آب زاینده‌ رود برنامه کشت آبی استان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان در حال حاضر به ۵۶۹ هزار هکتار می‌ رسد و مجموع اراضی زراعی استان ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌ های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌ یابد.

قول های مساعد وزارت نیرو

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه بهترین موقع برای کشت پاییزه کشاورزان چه زمانی است، گفت: بهترین زمان برای کشت پاییزه و کشت غلات در اصفهان که عمدتاً در آبان ماه و اوایل آذر است.

اصغر رستمی این نکته را هم تاکید می کند که زمان باز شدن آب برای کشت پاییزه باید قبل از زمستان و دوران یخبندان صورت گیرد تا کشاورزان بتوانند به جز غلات به کشت های دیگر هم بپردازند.

وی می افزاید: با توجه به قول های مساعدی که وزارت نیرو داده این امیدواری وجود دارد که امسال آب مناسب برای کشت پاییزه به هنگام به کشاورزان برسد و شاهد افزایش سطح زیر کشت باشیم.

امید برای کشت بهتر

در همین ارتباط مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که آیا می توانیم امیدوار باشیم که امسال زاینده رود در زمان مناسب باز شود، بیان کرد: این امیدواری هست که امسال با پیش بینی های انجام شده شاهد عملکرد بهتری در زمینه کشت پاییزه باشیم.

تغییر الگوی کشت در اصفهان که از اهمیت بالایی هم برخودار است باید همزمان با پرداخت تسهیلات و طرح های تغییر الگوی کشت همراه باشد تا کشاورزان تشویق شوند که به سمت این موضوع گام بردارند و باعث شود که آب کمتری هم برای محصولات کشاورزی مصرف شود

پیمان فیروزنیا در پاسخ به سوال دیگر بازار مبنی بر اینکه با توجه به خشکسالی های اصفهان و تغییرات اقلیمی و با توجه به اینکه کشاورزان با شرایط کم آبی روبرو هستند تا چه حد تغییر الگوی کشت می تواند کمک کننده باشد، اظهار کرد: این را قبول داریم که اصفهان با شرایط کم آبی روبرو است و به همین خاطر جهاد کشاورزی از سال ها پیش به سمت تغییر الگوی کشت و فرهنگسازی در این رابطه گام برداشته است.

وی افزود: تغییر الگوی کشت در اصفهان که از اهمیت بالایی هم برخودار است باید همزمان با پرداخت تسهیلات و طرح های تغییر الگوی کشت باشد تا کشاورزان تشویق شوند که به سمت این موضوع گام بردارند و باعث شود که آب کمتری هم برای محصولات کشاورزی مصرف شود.

فیروزنیا تاکید کرد: به علت هزینه بر بودن تغییر الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی تسهیلاتی را به کشاورزان در راستای حمایت از آنها پرداخت می کند اما با این وجود این موضوع همچنان نیازمند فرهنگسازی و همکاری و مشارکت کشاورزان است.

اکنون با توجه به پیش بینی ها و با توجه به اینکه انتظار می رود سال پربارشی را پیش رو داشته باشیم؛ این امیدواری هم هست که ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان زیر کشت گندم آبی برود. کشت گندم دیم نیز در سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان های غرب استان برنامه ریزی شده است. به غیر از افزایش سطح زیر کشت گندم با باز شدن بهنگام آب زاینده رود این نوید هم داده شده که کشت های مقاوم دیگری مثل گلرنگ نیز با افزایش سطح زیر کشت روبرو باشد و کشت کلزا عددهای افزایشی را نشان می دهد.

اما تمام این موارد منوط به باز شدن آب و پیش بینی ها برای بارش های مناسب است؛ پیش بینی هایی که اگر غلط از آب درآید ممکن است خسارات بی شماری به کشاورزان بزند و همچون سال های قبل آنها را با مشکلات زیادی روبرو کند؛ چرا که اکنون حدود ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی استان اصفهان وابسته به تأمین آب شبکه زاینده‌ رود است.

به ما گفته شده که برای کشت پاییزه آب باز می شود و بسیاری از کشاورزان این منطقه خوشحال هستند و امیدوار شده اند که امسال بتوانند قبل از سردتر شدن هوا سطح زیر کشتشان را افزایش دهند

اصغر یوسفی که از جمله کشاورزان بن رود است در گفت و گو با بازار در این ارتباط تصریح کرد: ما امسال امیدوارتریم چرا که طی چند سال گذشته با توجه به شرایط بارندگی ها و دیر باز شدن زاینده رود با مشکلات جدی برای آبیاری محصولاتمان روبرو بودیم اما حالا به ما گفته شده که برای کشت پاییزه آب باز می شود و بسیاری از کشاورزان این منطقه خوشحال هستند و امیدوار شده اند که امسال بتوانند قبل از سردتر شدن هوا سطح زیر کشتشان را افزایش دهند.

مرهم زخم خشکسالی تغییر الگوی کشت است

با این وجود و با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد اگر امسال هم زاینده رود به موقع برای کشاورزان و کشت پاییزه آنها باز شود باز هم به دلیل تغییرات اقلیمی اصفهان این مشکل در سال های آتی ایجاد شود بنابراین ضرورت تغییر الگوی کشت و فراهم سازی شرایط مناسب و زیرساخت های لازم برای کشت پاییزه بیش از پیش ضرورت پیدا می کند.

به گفته کارشناسان اکنون که اصفهان با تغییرات اقلیمی و خشکی زاینده رود دست و پنجه نرم می کند و خشکسالی کمر به نابودی کشاورزی اصفهان بسته است ما باید به سمت استفاده از دستاوردهای جدید علمی در تولید محصولات زراعی برویم و با استفاده از اصول علمی تغییر الگوی کشت کشاورزی اصفهان را که بخش بزرگی از اشتغال این استان را در دست دارد نجات دهیم.

کد خبر: ۲۵۰٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابوالفضل IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      زاینده رود را محدود کردن به کشاورزی یه فریب وسیاسته ، آقایان زاینده رود نه تنها برای کشاورزان بلکه تمام مردم ایران واصفهانه و رگ اصلی فلات مرکزی ایرانه و همیشه وپرخروش باید جاری باشه
    • احمدی IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      0 0
      سلام .منطقه ی اصفهان ومنطقه ی شرق زمانی برنج وصیفیجات کشت می‌شده...حالا چطور شده که با بی تدبیری بعضی مسئولین وبهانه ی خشک سالی میخواهن الگوی کشت که مثلا گلرنگ باشه رو به مردم معرفی میکنن...ودرد اینجاس که یه عده از افرادی که توی منطقه‌ی (شرق)هستن پشت این جور مسائل رو میگیرین وترویج میدن برا گشت گلرنگ ....کشاورزان باید آگاه باشن که کشت اصفهان گلرنگ نیس مارو دارن سوق میدن به سمتی که خود این جور مسئولین میخوان