۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
 دلار ۱۹ هزار و ۵۰ تومان شد/ بی‌توجهی ارزش اسمی ارز به وعده‌های بانک مرکزی
کارشناسان چه می گویند؟ گفتار درمانی یا خیز بانک مرکزی برای ورود جدی به بازار ارز!

دلار ۱۹ هزار و ۵۰ تومان شد/ بی‌توجهی ارزش اسمی ارز به وعده‌های بانک مرکزی

برخی بر این باورند که بانک مرکزی به جای ساماندهی و کنترل قیمت ها در این بازار، همچنان سعی دارد با گفتار درمانی مانع ورود مردم به بازار ارز و طلا شود، این درحالی است که دلار هم اکنون سد ۱۹ هزار تومان را شکسته و سکه به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت ها در آشفته بازار ارز این روزها لحظه ای شده است و نمی توان نرخ مشخصی را برای اسکناسهای خارجی تعیین کرد. بازار بدون کنترلی که اکنون نه نظارتی درآن دیده می شود و نه سیاست باز دارنده ای مانع رشد قیمت ها است.

از طرفی رشد قیمت ها در بازار ارز باعث شده تا سفته بازان سودجو بار دیگر میدان فردوسی و حوالی آن را قرق کنند و تعیین قیمت ها را به دست گیرند. در سالهابی گذشته فقط یک جمشید بسم الله گرداننده بازار ارز بود و قیمت ها را تعیین می کرد، اما اکنون هر کسی بدنبال تعیین نرخی جدید برای انواع ارز در بازار است. بازار نابسامانی که یادآور روزهای پر التهاب مهرماه ۹۷ را در اذهان تداعی می کند.

در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز به جای اتخاذ تصمیماتی قاطع برای ساماندهی این بازار و ممانعت از افزایش قیمت نرخ ارز، همچنان سرمایه گذاران را تهدید می کند و هشدار میدهد که این بانک به زودی و با اجرای سیاست های خاص قیمت ها را تعدیل می کند.

البته مردم بخصوص فعالان بازار ارز توجه آنچنانی به اظهارت مسئولان بانک مرکزی و حتی رئیس کل، نمی کنند چرا که رئیس کل بانک مرکزی بارها و در زمانی که نرخ ارز ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان بود هشدار لازم را داد؛ «سرمایه گذاران ارز وارد این بازار نشوند، چرا که سرمایه گذاری روی این کالا به زیان سرمایه گذاران منجر می شود».

تغییر لحظه ای تابلو سکه و ارز در بازار
این روزها تابلو قیمتها در بازار ارز (میدان فردوسی و حوالی آن) هر چند ساعت دستخوش تغییر می شوند چرا که نرخ انواع ارز مسیر سرا بالایی را می نوردد. هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد هم‌اکنون ۱۹ هزار و ۵۰ تومان، یورو ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۲۳۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که پنج شنبه گذشته دلار در کانال ۱۸ هزار قرارداشت.

بدنبال افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نرخ ارز در صرافی بانک ها نیز افزایش یافته است  طوری که امروز صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۲۵۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با ۲۵۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

طلا و سکه هم گران شد/ سکه تمام بهار ۷ میلیون ۹۱۵ هزار طلا ۷۸۲ هزارتومان
طی هفته های اخیر قیمت ها فقط در بازار ارز افزایش نبود بلکه قیمت انواع سکه و طلا نیز در بازار همزمان با افزایش نرخ ارز سیر صعودی را در پیش گرفته است.

به طور مثال قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد امروز هرگرم ۷۸۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۷میلیون و ۹۱۵ هزار تومان است.

همچنین در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۷۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان نرخ گذاری و داد و ستد می شود.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۷۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۰۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۴۴ دلار معامله می‌شود

به داد بازار برسید
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» معتقد است؛ اگر بازار ارز همچنان به حال خود رها شود و اقداماتی در راستای جلوگیری از رشد قیمت ها در این بازار حساس بکار گرفته نشود بی شک وضعیت وخیم تر خواهد شد.

وی افزود: برخی کمبود ارز و عدم عرضه آن به بازار برای تامین نیازها را دلیل گرانی این کالا در بازار عنوان می کنند. عده ای دیگر معتقدند؛ آنطور که صادرکنندگان نسبت به آوردن ارز به داخل کشور تعلل می کنند و نیاز واردکنندگان به این کالا تاحدی سخت شده است بانک مرکزی نیز از ارز شناور استفاده نمی کند و این موضوع تا حدی باعث گرانی ارز شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: از آنجایی که درآمدهای ارزی کشور به موجب تشدید تحریم ها، کاهش شدید فروش نفت و تجارتهای بین المللی کاهش یافته است، بنابراین سیاست عرضه ارز به بازار برای تعدیل قیمت ها شاید آنقدر کارساز واقع نشود چرا که اکنون بازار تشنه ارز است و چنین اقدامی به نفع سفته بازان تمام می شود در چنین شرایطی سیاست گذاریها باید بسیار حساس انجام شود.

وی افزود: بانک مرکزی باید صادرکنندگان را مجاب به آوردن ارز حاصل از فروش کالاها به داخل کشور کند و به آنها فشار بیاورد تا ارزها را برگردانند. چرا که صادرکنندگان حاضر نیستند ارز را به قیمت نیمایی به داخل بیاوند.

بانک مرکزی پاسخگوی گرانی ارز شود
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» درباره گرانی نرخ ارز دربازار و تبعات منفی آن گفت: افزایش بی حد و حصر نرخ ارز در بازار پذیرفته شدنی نیست چرا که این افزایش قیمت باعث افزایش قیمت کالا و خدمات در بازار شده و مردم را در فشار اقتصادی شدیدتری قرار می دهد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید پاسخگوی چنین وضعیتی باشد، اظهار داشت: وقتی فردی مسئولیت پذیر می شود باید عملکرد مثبتی را به جای گذارد نه این که اینگونه بازار را به حال خود رها کند تا قیمت هر روز نرخ جدیدی به خود گیرند.

شاکری با بیان اینکه مردم و نمایندگان مجلس مطالبه گر علت گرانی ها در بازار بخصوص افزایش روز افزون نرخ ارز هستند، افزود: وظیفه مجلس پیگیری علت ناکارآمدی مدیران اجرایی است و این موضوع از سوی مجلس یازدهم به جد پیگری خواهد شد.

دلار طی ۵ ماه ۷ هزار گران شد
به گزارش بازاربرخی معتقدند؛ بانک مرکزی بارها نسبت به ساماندهی بازار ارز و تعدیل قیمت ها با اجرای برنامه های بازدارنده وعده داده است اما درعمل چیزی به چشم نمی خورد چرا که طی ۵ ماه گذشته قیمت ارز از ۱۲ هزار تومان به حدود ۱۹ هزار تومان رسیده است.

با افزایش نرخ ارز در چند روز اخیر، رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر به فعالان این بازار هشدار داد.  وی با بیان اینکه نرخ‌های کنونی در بازار ارز، ارزش ذاتی دلار نیست، گفت: نرخ خرید و فروش اعلامی صرافی‌های منتخب بازار نیز، برای جلوگیری از سفته بازی و آربیتراژ است.

همتی، اعلام کرده است: ارزش ذاتی نرخ ارز، با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی، در مقایسه با نرخی که امروز در بازار، خرید و فروش می‌شود، حتماً پایین‌تر است. البته نمی‌توان محدودیت‌های ایجاد شده برای کشور را در نظر نگرفت؛ لیکن، ثبات نرخ حقیقی ارز، برای بانک مرکزی مهم است.

به گفته وی، تجربه دو سال اخیر بویژه تا مهرماه ۹۸ نشان داده، نرخ ارز قابل کنترل است. علیرغم التهابات آبان سال ۹۸، ورود به لیست سیاه FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌ها که هرکدام به نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعاده ثبات استفاده کرد؛ لذا، شرایط بوجود آمده به خاطر کرونا و فشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال در کنار جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس، نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه بشود.

به گفته همتی، بانک مرکزی نیز، علیرغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد.

پیگیری برای آزادسازی و دسترسی به منابع ارزی
وی از پیگیری برای آزادسازی و دسترسی به منابع ارزی مسدودی متعلق به ایران خبر داد و گفت: این کار به صورت ویژه، در دستور کار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها قرار دارد؛ ضمن اینکه برخی را نتیجه گرفته‌ایم و نتایج عملی برخی دیگر نیز به تدریج مشخص خواهد شد.

همتی گفت: صادرکنندگان بایستی تتمه ارز حاصل از صادرات خود در سال ۹۸ را به روش‌های اعلامی بانک مرکزی، تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد کشور برگردانند.

وی افزود: با توجه به حجم بالای تعهدات آنها، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

به گزارش بازار، معلوم نیست قیمت ارز در چند روز آینده به کدام سو می رود. خیلی ها معتقدند؛ بانک مرکزی به زودی وارد عمل می شود و مانع از رشد بی منطق قیمت ها خواهد شد. در چنین شرایطی باید دید که در روزهای آتی سیاست ها برای تعدیل قیمت ها در بازار ارز چگونه خواهد بود.

کد خبر: ۲۵٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha