۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
۱۳۰۰ هکتار زمین شیب‌دار زنجان آماده سرمایه‌گذاری برای ایجاد باغ زیتون است
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس:

۱۳۰۰ هکتار زمین شیب‌دار زنجان آماده سرمایه‌گذاری برای ایجاد باغ زیتون است

زنجان- طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین شیب‌دار استان آماده سرمایه‌گذاری برای ایجاد باغ زیتون است.

مصطفی طاهری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین شیب‌دار زنجان آماده سرمایه‌گذاری بوده و همه زیرساخت‌های آن برای بهره‌برداری فراهم و متعلق به مردم است، در حال حاضر این زمین‌ها معطل آب است، آبی که حتما در استان وجود دارد و می‌تواند بیش از نیاز این مقدار زمین را نیز تامین کند.

وی ادامه داد: واقعیت امر در این خصوص این است که تخصیص آب زنجان از رودخانه قزل‌اوزن متناسب با استان‌هایی که از این قضیه منتفع بودند، نبوده و بسیار پایین است و این عقب‌ماندگی نسبت به میانگین کشوری بسیار کم بوده و باید جبران شده تا بخشی از این نیاز تامین شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد زیتون کشور در طارم تولید می‌شود اما این میزان تولید تا به امروز نمودی برای استان و کشاورزان نداشته است، عنوان کرد: علاوه بر اینکه زیتون طارم نسبت به سایر استان‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است، به لحاظ حجم تولید و کمیت این محصول نیز قابل مقایسه با سایر نقاط کشور نیست.

طاهری تصریح کرد: مشکلی که در این زمینه بیشتر به چشم می‌خورد، مربوط به صنایع پایین‌دستی این محصول است که توسعه کمی داشته و عموما با خام‌فروشی مواجه هستند و چون ارزش‌افزوده حاصل از فرآوری این محصول به جیب سایر افراد می‌رود، نام زیتون طارم کمرنگ‌تر شده و مهم‌تر از آن اینکه حداقل ثروت نصیب زیتون‌کاران طارمی می‌شود.

 طاهری گفت: در شهرک صنعتی آب‌بر، صنایعی برای فرآوری این محصول در نظر گرفته شده اما تعداد این صنایع بسیار کم بوده و از تنوع بسیار کمی برخوردار است، به همین خاطر نیاز به سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه احساس می‌شود که معتقدیم باید حمایت‌های لازم از بخش خصوصی برای حضور پررنگ در این عرصه فراهم شود.

وی افزود: برای رفع این مشکل همه تمرکز ما بر روی بخش خصوصی است، لذا برای اینکه بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری از کلافه‌گی دربیاید، باید تسهیل‌گری‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

کد خبر: ۲۵٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha