۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
معتقد به تعطیلی کارها نیستیم، ولی با ترددهای غیرضرور مخالفیم
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

معتقد به تعطیلی کارها نیستیم، ولی با ترددهای غیرضرور مخالفیم

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: تجربه ما در ماه پنجم مقابله با کرونا این است که فعالیت می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقتصادی و آموزشی، آزاد باشد، اما دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید رعایت شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به گذشت ۱۲۳ روز از زمان تشخیص شیوع ابتلا به ویروس کرونا در کشور، تصریح کرد: در این ۱۲۳ روز مردم عزیز و کادر بهداشت و درمان و همچنین همه مسئولان کشور یک مقابله خوب و جانانه در برابر این ویروس داشتند، اما همه باید به خوبی بدانیم که اینجا پایان مقابله و مواجهه نیست.

رئیس جمهور افزود: متاسفانه امروز نه سازمان بهداشت جهانی و نه دنیا و نه وزارت بهداشت و درمان کشورمان نمی‌توانند زمان خاصی را برای پایان این بیماری پیش بینی کنند؛ این ویروس هنوز واکسن و درمان قطعی ندارد و رفتار آن کامل و ثابت نیست بلکه کمی در حال تغییر است و آن طور که تاکنون محققان دنیا می‌گویند، خود به خود از بین نخواهد رفت و این طور نیست که ما بگوییم دو ماه دیگر این ویروس خود به خود از بین می‌رود.

روحانی گفت: ما باید خودمان را برای یک مقابله بلند مدت آماده کنیم؛ این ویروس نه از بین می‌رود و نه قابل ریشه کنی است و در عین حال نیز ما نمی‌توانیم در شرایط فعلی و در یک بازه زمانی کوتاه کاری کنیم تا مردممان مصونیت کامل داشته باشند.

رئیس جمهور خود فرد را کمکی بزرگ به ویروس کرونا دانست و افزود: این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود، پر ندارد که پرواز کند بلکه توسط خود ما منتقل می‌شود. یعنی یک نفر بیمار می‌شود و مراعات نمی‌کند، خود را در قرنطینه قرار نمی‌دهد بلکه با دیگران معاشرت می‌کند، از ماسک استفاده نمی‌کند و در جای شلوغ رفت و آمد و به ناگاه ده‌ها نفر را مبتلا می‌کند.

روحانی گفت: متاسفانه خودمان امروز در توسعه و انتقال این بیماری نقش داریم و همین است که مسئولیت سنگینی را بر دوشمان می‌گذارد که به ویروس کمک نکنیم بلکه به مردم خودمان به ویژه افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای کمک کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس افزود: باید به فاصله گذاری اجتماعی توجه کنیم و در تجمعات غیر ضرور حضور نیابیم و همچنین بر رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی دست‌ها و استفاده از ماسک تاکید شده است؛ استفاده از ماسک می‌تواند از ابتلا به این ویروس پیشگیری کند.

طرح الزام استفاده از ماسک تهیه می‌شود
رئیس جمهور گفت: طرح الزام استفاده از ماسک در مکان‌های ضروری تهیه و ابلاغ می‌شود.

روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا با اشاره به تاثیر ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا افزود: براساس مصوبه امروز برای یک یا دو هفته آینده الزام ماسک در جاهایی که ضرورت دارد طرحش آماده شود و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب برسد و ابلاغ شود.

رئیس جمهور گفت: تجربه ما در ماه پنجم مقابله با کرونا این است که فعالیت می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی آزاد باشد، اما دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید رعایت شود.

روحانی افزود: بنابراین ما معتقد به تعطیلی کارها نیستیم، زیرا این شدنی نیست و مردم هم نمی‌پذیرند و نه ضرورت دارد. پس ما با فعالیت موافق هستیم، ولی با تجمعات و ترددهای غیرضروری موافق نیستیم.

وی اضافه کرد: تا امروز ما درگیر موج اول این بیماری هستیم در بعضی از استان‌ها موج اول این بیماری به پیک رسید و عبور کرد، اما بعضی از استان‌ها امروز گرفتار بیماری کرونا هستند.
رئیس جمهور گفت: موج اول بیماری کرونا ثابت نیست و در حال حرکت است و باید همه خودمان را آماده کنیم.

خواهشمندم ملت به شکیبایی خود ادامه دهند
رئیس جمهور گفت: از مردم خواهش می‌کنم، به خاطر پاسداری از دستاوردهایمان و به خاطر ایران عزیز شکیبایی خود برای را مقابله با کرونا ادامه دهند.

حسن روحانی در ادامه نشست امروز ستاد مقابله با کرونا، افزود: متأسفانه کرونا برای مردم ما اضطراب و افسردگی ایجاد و مردم را نگران می‌کند و خیلی‌ها ممکن است دچار بیماری روحی شوند به همین دلیل خواهش می‌کنم از همه گروه‌هایی که تخصص اجتماعی و روان شناختی دارند و همچنین متخصصان علوم حوزوی و دینی و کسانی که در تبلیغات تخصص دارند، هنرمند هستند و دستگاه‌های تبلیغاتی ما به ویژه صدا و سیما در فضای مجازی مردم را آماده کنند.

رئیس جمهور گفت: اولین آمادگی این است که مردم بدانند این ویروس و درگیری با آن کوتاه مدت نیست و باید خود را برای زمان بلندتری آماده کنیم.

روحانی افزود: پایان این ویروس را دقیق نمی‌دانیم و ممکن است تا آخر سال به نحوی درگیر این ویروس شویم و همه در این زمینه یاری و کمک کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران با شروع کرونا آغازی خوب داشت، گفت: بهداشت و درمان، نیروهای مسلح، مردم و صدا و سیمای ما همه در اواخر اسفند و فروردین بسیار خوب با هم همکاری کردند و در آن روزهای سخت توانستند از این برحان بگذرند، اما این کار نیاز به استقامت و استمرار دارد و اگر رها شود ممکن است دستاوردهای گذشته مورد تردید و یا حتی از بین برود.

 روحانی افزود: من به عنوان رئیس جمهور از مردم خواهش می‌کنم به خاطر پاسداری از دستاوردهایمان و به خاطر ایران عزیز شکیبایی خود را ادامه دهند، نگران نباشیم، ما ملت بزرگی هستیم و تا امروز وضع ما بسیار خوب بوده و اگر دیدید در روزهای اخیر مقداری مسئولین ما گله دارند، این گله را باید حل کنیم و همه با هم باید دو مرتبه کار را پیش ببریم، چرا که آنجایی که همه با هم هستیم کار خوب پیش می‌رود.

رئیس جمهور همچنین گفت: این ویروس تنها در بخش بیماری و درمان نیست، بلکه اتفاق بزرگی است که تمام روابط انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد همچنین تمام روابط بین المللی را تحت تأثیر قرار داده بنابر این یک عده با مرگ عزیزان خود مواجه و عده‌ای هم با رنج جانکاه بخشی از مردم مواجه هستند.

روحانی افزود: سختی معیشت برای بخشی از مردم ایجاد شده و کار برخی از افراد تعطیل شده است.

نمره قبولی ایران در مقابله با کرونا
رییس جمهور کارنامه کشورمان را در مقابله با بیماری کرونا در مقایسه با دیگر کشورها حتی کشورهای پیشرفته قابل قبول دانست.

روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: این بیماری ضربه سختی به حمل و نقل، گردشگری، مراودات و تجارت بین المللی، آموزش، فرهنگ و حتی بخش‌هایی از پزشکی وارد کرد و هنوز هم این بخش‌ها دچار مشکل هستند.

وی افزود: ما به یُمن فداکاری جبهه سلامت و همه کسانی که در خط مقدم سلامت فعالیت دارند و نیز به یُمن ایثار مدافعان سلامت و همکاری همگان اعم از نیروهای مسلح و مردم تاکنون در مقابله با ویروس کرونا سرفراز بوده ایم.

رییس جمهور رمز پیشرفت و موفقیت کشور در مقابل این بیماری را مرهون همکاری، همدلی، هماهنگی و انسجام دانست و گفت: با این حال زیربنای مستحکمی داشتیم که توانستیم از این شرایط دشوار عبور کنیم.

روحانی اضافه کرد: اگر زیرساخت پزشکی درمانی ما آماده نبود و زیرساخت‌ها مانند سال ۹۱ بود نمی‌توانستیم پیش برویم و با اقداماتی که در این هفت سال شد اعم از استحکام زیرساخت درمانی، اجرای طرح تحول سلامت و افزایش تعداد تخت‌ها، بخش‌های مراقبت ویژه و شمار پزشکان و پرستاران توانستیم بر مشکلات کنونی فائق بیاییم.

وی پیشرفت در عرصه ارتباطات را از دیگر زیرساخت‌های لازم برای عبور از مشکلات کنونی برشمرد و افزود: اگر فضای مجازی ساماندهی نمی‌شد، پهنای باند نداشتیم و تلفن‌های هوشمند در اختیار مردم نبود خیلی کار دشوار می‌شد، زیرا اکنون برای نیازهای آموزشی، خرید و فروش و بسیاری کارها حتی مراسم سوگواری از فضای مجازی استفاده می‌کنیم.

رییس جمهور گفت: این زیرساخت‌های قوی و محکم که در هفت سال گذشته ایجاد شد به ما کمک بسیاری کرد.

روحانی افزایش شرکت‌های دانش بنیان را ظرفیت دیگر کشورمان برای مقابله موفق با بیماری کرونا دانست و افزود: اگر همان ۵۰ شرکت دانش بنیان سابق بود اکنون چگونه می‌توانستیم با مشکلات کنونی مقابله کنیم اکنون ۵ هزار شرکت دانش بنیان فعال است که افتخار می‌آفرینند.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های بخش کشاورزی گفت: اگر تلاش‌های چند سال اخیر نبود و باز می‌خواستیم ۶ میلیون تن گندم بخریم چگونه و از کدام کشور باید می‌خریدیم؟

رییس جمهور پیشرفت‌ها در عرصه انرژی و خودکفایی در این زمینه به ویژه توسعه صنایع آب و برق را از دیگر دستاوردهای کشور در سال‌های اخیر برشمرد و افزود: اگر این پیشرفت‌ها نبود دچار مشکل می‌شدیم و کارها خیلی سخت می‌شد.

روحانی با اشاره به مشکلات مردم در بخش اقتصاد گفت: به رغم آن که مردم هنوز در این عرصه مشکل دارند، اما از فعالان بخش اقتصادی تشکر می‌کنم؛ زیرا تامین ارز برای خرید کالاهای مورد نیاز کشور کار مهمی است. به ویژه آن که در فروردین و اردیبهشت مرزها بسته و صادرات ما متوقف بود.

وی افزود: در چنین وضعی، همزمان با شرایط تحریم با تامین ارز مورد نیاز توانستیم کالاهای ضروری و اولیه را تامین کنیم.
رییس جمهور گفت: تامین ریال نیز کار ساده‌ای نیست و حقوق کارکنان دولت، بهنگام پرداخت شده است.

روحانی اهدای بسته‌های معیشتی و تامین و پرداخت یارانه‌ها را از دیگر اقدامات بزرگ دولت به ویژه در دوره همه گیری بیماری کرونا برشمرد.

مراقبت در برابر کرونا، آثار مهمی دارد
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با کرونا، گفت:​ این مراقبت‌ها ممکن است سخت باشد، اما آثار مهمی برای سلامت مردم و کار درمان دارد.

 روحانی در ادامه نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه بازگشایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی منوط به رفتار عمومی ماست، تاکید کرد:​ اگر همه اقدامات لازم را انجام دهیم، مراعات کنیم و دستورالعمل‌ها را پیاده کنیم، همچنان که تا امروز با موفقیت این راه را طی کرده ایم، با کمترین تلفات در آینده هم در مقابله با کرونا موفق خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز لازم است کسی که تست کرونا او مثبت می‌شود، حتما مورد اطلاع خانواده و محل کارش قرار گیرد، گفت: اگر تست کرونای کسی مثبت شود و مراعات نکند، این بزرگترین خطر است.

روحانی، افزود: در روزهای گذشته افرادی بودند که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده، اما به عروسی، مراسم عزا و یا بازار رفته اند و همه را مبتلا کرده است؛ این‌ها پیش بینی نیست، آمار واقعی است.

رئیس جمهور، تاکید کرد:​ این خیلی مهم است که همه ما این را وظیفه خودمان بدانیم که در صورت بیماری دوران نقاهت را بگذرانیم؛ برخی مراقبت‌ها ممکن است سخت باشد، اما آثار مهمی برای سلامت مردم و کادر درمان دارد.

کد خبر: ۲۵٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha