۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
ضرورت رفع چالش های پرورش آبزیان؛ حوضچه های پول ساز، سالم، بی زیان
بازار گزارش می دهد؛

ضرورت رفع چالش های پرورش آبزیان؛ حوضچه های پول ساز، سالم، بی زیان

ایلام- پرورش آبزیان یکی از ظرفیت‌های عظیم و پول ساز در استان ایلام است که همواره با مسائل و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

بازار؛ گروه استان ها: تکثیر و پرورش آبزیان خوراکی به منظور تولید و تأمین بخشی از پروتئین مورد نیاز و یا تولید انواع آبزیان زینتی و آکواریومی با ارزش در کشور، یکی از راه‌های رسیدن به خود کفایی اقتصادی و مصرف بهینه آب است، که در اقصی نقاط دنیا مورد توجه است.

در کشور ما اگرچه در شمال و جنوب کشور به علت دسترسی ساکنان آنجا به دریا توسعه صنعت آبزی پروری رونق بسیاری دارد، اما امروزه به دنبال توسعه علم و دانش بسیاری از استان‌ها که به دریا دسترسی ندارند نیز می‌توانند در این صنعت قدم بردارند و برای استان خود ایجاد اشتغال و درآمد زایی به دنبال بیاورند.

استان ایلام هم به علت داشتن منابع آبی و شرایط آب و هوایی مناسب یکی از استان‌های مستعد در تولید و پرورش ماهی و سایر آبزیان است، به طوری که کارشناسان معتقدند توجه به این نوع اقتصاد می‌تواند بسیاری از مشکلات این استان محروم را برطرف کند و زمینه اشتغال افراد کثیری را فراهم کند.

با این حال این صنعت هنوز نوپاست و بخش زیادی از ظرفیت‌های آن به فعلیت در نیامده است.

اهمیت پرورش آبزیان در جامعه

سعید کرمی کارشناس حوزه آبزیان در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه آبزی پروری به پرورش انواع مختلف آبزیان جانوری و گیاهی در محیط‌های آبی گفته می‌شود، اظهار داشت: در سالیان اخیر آبزی پروری نقش مهمی در تولید پروتئین حیوانی برای تغذیه انسان، اشتغال زایی، کاهش فقر، درآمدزایی و بهبود معیشت مردم به ویژه در مناطق روستایی ایفا کرده است.

کارشناس حوزه آبزیان: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به شیلات به منظور ایجاد ارزش افزوده برای انواع آبزیان از دیگر مشکلات اساسی پرورش ماهی در استان ایلام است که اگر مرتفع شود می‌تواند موجب، افزایش درآمد سرانه ، تقویت بنیه اقتصادی، اشتغال پایدار و رفع معضل بیکاری این منطقه شود

وی افزود: افزایش دسترسی به محصول ماهی در بازارهای محلی و شهری، کاهش هزینه‌های خانوار روستایی از طریق صرفه جویی در مصرف سایر اقلام تولیدی درآمدزا، بهره گیری از منابع مشترک از طریق پرورش آبزیان و در نهایت ادغام آبزی پروری با کشاورزی از دیگر مزایای پرورش آبزیان هستند.

مشکلات صنعت پرورش ماهی در ایلام

نسرین محمدی یکی دیگر از کارشناسان حوزه آبزیان در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: استان ایلام هم‌اکنون به واسطه برخورداری از منابع آبی، رودخانه‌ها، سدها و همچنین آب‌وهوایی مناسب به یکی از قطب‌های اصلی تولید ماهی در کشور تبدیل شده است.

آبزی پروری؛ صنعتی پول ساز در استان ایلام

وی با تاکید بر اینکه این صنعت نوپا همچنان با مشکلاتی مواجه است که ممکن است در بلند مدت پیامدهای منفی متعددی را برای این حوزه به دنبال بیاورد، افزود:چالش‌های تامین بچه ماهی، نبود زمین‌های ساحلی برای ایجاد مجتمع‌ها و سایت‌های پشتیبان، تنش‌های صیادان و پرورش دهندگان و محدودیت سرمایه گذاری دولتی، کمبود کارشناس متخصص در دامپزشکی، نداشتن آزمایشگاه، دارو و واکسن از دیگر مشکلاتی است که صنعت پرورش ماهی در قفس در استان ایلام با آن روبرو است.

مدیر شیلات ایلام: استان ایلام دارای ۲۶۵ طرح پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی و تعاونی صیادی است که در این مزارع آبزیانی چون "قزل آلا"، "کپور" و گونه‌های بومی پرورش داده می‌شود

این کارشناس تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به شیلات به منظور ایجاد ارزش افزوده برای انواع آبزیان از دیگر مشکلات اساسی پرورش ماهی در استان ایلام است که اگر مرتفع شود می‌تواند موجب، افزایش درآمد سرانه ، تقویت بنیه اقتصادی، اشتغال پایدار و رفع معضل بیکاری این منطقه شود.

اقدامات صورت گرفته جهت توسعه صنعت آبزی پروری

رضا سلیمانی مدیر شیلات ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پرورش ماهی در استان ایلام علاوه بر تامین سلامت غذایی مردم، می‌تواند به‌طور مستقیم در ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه، گردشگری و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها تاثیرگذار باشد.

وی افزود: استان ایلام دارای ۲۶۵ طرح پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی و تعاونی صیادی است که در این مزارع آبزیانی چون "قزل آلا"، "کپور" و گونه‌های بومی پرورش داده می‌شود.

سلیمانی تصریح کرد:یکی از مهمترین طرح‌های شیلات استان طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه پشت سد سیمره با ظرفیت ۲ هزار تن و ۲۱ طرح پرورش ماهی در قفس است که به زودی در سایر رودخانه‌های استان نیز اجرا می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی "شیربت" و "بنی" در سد دریاچه سیمره رهاسازی شد، گفت:عمده برنامه‌های مدیریت شیلات در استان ایلام توسعه آبزی پروری از جمله پرورش ماهی در قفس در سایر سدهای استان، مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی به منظور افزایش تولید در واحد سطح، رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان و تامین سرمایه در گردش واحدها است.

مدیر شیلات ایلام در پایان بیان کرد: از طریق یک شرکت دانش بنیان اجرای طرح نوین آبزی پروری به روش مدار بسته با ظرفیت پرورش ۱۵ تن آبزی و صرفه جویی ۹۰ درصدی آب عملیاتی شده است.

همانطور که گفته شد پرورش ابزیان نقش موثری در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان محروم ایلام دارد، از این رو توجه به این صنعت و حل مشکلات و موانع موجود در آن یکی از الزاماتی است که باید به طور ویژه در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۰٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha