۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
چالش سوخت در کریدور طلایی شرق کشور| فردوس رکوردار مصرف گازوئیل شد
گزارش بازار؛

چالش سوخت در کریدور طلایی شرق کشور| فردوس رکوردار مصرف گازوئیل شد

بیرجند- رانندگان خودروهای سنگین در مسیر ترانزیتی شرق در حالی در زمینه تامین سوخت با مشکل مواجه هستند که شهرستان فردوس در صدر رشد مصرف نفت گاز کشور قرار گرفته است.

بازار، گروه استان ها: استان خراسان جنوبی به دلیل دارا بودن امن ترین مرز مشترک با کشور افغانستان و قرار گرفتن در مسیر طلایی کریدور ترانزیتی شرق کشور و یکی از اصلی ترین معبرهای خروج کالا از ایران به افغانستان و کشورهای حوزه CIS است و به این لحاظ محل عبور و تردد بسیاری از ماشین های دیزلی و گازوئیل سوز است که کالاهای صادراتی را به مرز ماهیرود می رسانند و کالاهای وارداتی را بارگیری و به مقصد می برند.

از طرف دیگر با رونق گرفتن صنعت در استان نسبت به سال های گذشته تأمین کالای اولیه این واحدهای صنعتی نیز توسط این ماشین های گازوئیل سوز صورت می گیرد.

در این میان بسیاری از رانندگان ماشین های گازوئیل سوز و دیزلی از صف های طولانی و سنگین جایگاه های سوخت به ویژه جایگاه سوخت معصومیه بیرجند گلایه های متعددی دارند. آن ها تأکید دارند که اگر عصر برای سوخت گیری به این جایگاه برویم پاسخ می شنویم که گازوئیل تمام شده است. همچنین این رانندگان نمی‌توانند در هر دفعه سوخت گیری به میزان مورد نظر خود گازوئیل بزنند.

البته برخی رانندگان نیز معتقدند قاچاق سوخت آنقدر سود دارد که حتی خرید و فروش ناوگان سنگین برای دریافت سهمیه سوخت دولتی ارزان و فروش آن به قیمت بالاتر رونق گرفته است البته به نظر نمی رسد افرادی که به این کار مبادرت می کنند راننده واقعی باشند و حتی گفته می شود این افراد صاحبان سرمایه ای هستند که برای قاچاق سوخت نسبت به خرید ناوگان سنگین و دریافت کارت هوشمند اقدام کرده اند. اما در این میان رانندگانی که در این میدان بازی نمی کنند و در جایگاه واقعی شغل خود فعالیت دارند با مشکلاتی مواجه شده اند.

چالش سوخت در کریدور طلایی شرق کشور| فردوس رکوردار مصرف گازوئیل شد

وقتی گازوئیل جایگاه تمام می شود

رضا نیکومنش از رانندگان خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار بیان کرد: مسئله ما این است که نمی توانیم در هر جایگاه سوخت گیری داشته باشیم و باید یا به جایگاه هامون و یا جایگاه معصومیه بیرجند برویم که جایگاه معصومیه هم همیشه شلوغ است.

وی گفت: در پاره ای موارد در هنگام سوخت گیری وقتی نوبت ما می شود جایگاه دار اتمام سوخت گازوئیل را اعلام می کند که موجب سردرگمی و معطلی می شود و باید تا روز دیگر صبر کنیم.

این راننده ماشین های سنگین اظهار کرد: من به واسطه نوع کارم از استان های مختلف عبور می کنم و سوخت گیری دارم و به چشم دیده ام که در هیچ استان دیگری، حتی استان همسایه ( خراسان رضوی) محدودیت در سوخت گیری مانند استان ما وجود ندارد.

نیکومنش ادامه داد: ببینید معادن خراسان جنوبی در روستاهای دور و یا حاشیه بیابان‌ها است که در نزدیکی آن هیچ جایگاه سوختی وجود ندارد و با این شرایط چرا راننده نباید در هر دفعه سوخت گیری بدون محدودیت به میزان نیاز سوخت گیری کند.

راننده خودرو سنگین: متأسفانه جایگاه معصومیه ساعت حدود ۱۱ و نیم و جایگاه هامون هم ساعت حدود ۱۲ اعلام اتمام سوخت گازوئیل می کند و ما برای ادامه مسیر معطل سوخت گیری می مانیم

وی افزود: اگر به صورت محدود سوخت گیری کند و در نزدیکی معدن گازوئیل او تمام شود باید چه تدبیری بیندیشد.

محسن نادوکی از دیگر رانندگان ماشین‌های سنگین در خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه ما فقط در جایگاه معصومیه و جایگاه هامون می‌توانیم سوخت گیری داشته باشیم، ادامه داد: بقیه جایگاه‌های سوخت شهر بیرجند برای اتوبوس‌ها و نفت کش‌ها و.. اختصاص داده شده است.

وی گفت: متأسفانه جایگاه معصومیه ساعت حدود ۱۱ و نیم و جایگاه هامون هم ساعت حدود ۱۲ اعلام اتمام سوخت گازوئیل می کند و ما برای ادامه مسیر معطل سوخت گیری می مانیم.

چالش سوخت در کریدور طلایی شرق کشور| فردوس رکوردار مصرف گازوئیل شد

صف های شلوغ و زمانی که هدر می رود

مجتبی نیکویان از دیگر رانندگان ماشین‌های سنگین در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: من کامیون دارم و برای کارخانه ای تا ساعت ۳-۴ بعد از ظهر کار می‌کنم.

وی با اشاره به صف‌های شلوغ جایگاه ها سوخت معصومیه بیان کرد: حال با این شلوعی جایگاه ها شما در نظر بگیرید که من چقدر از ساعت کاری خودم را باید در صف معطل بمانم و عصر و شب هم که جایگاه معصومیه اتمام سوخت گازوئیل را اعلام می‌کند.

این راننده ماشین سنگین یادآور شد: کار با ماشین های گازوئیل سوز و سنگین سختی های خودش را دارد و نباید سختی افزون تری بر رانندگان تحمیل کرد.

نیکویان با گلایه از کاهش سهمیه سوخت یادآور شد: به نظرم برای رانندگان ماشین های سنگین درون شهری حدأقل باید این محدودیت برداشته شود و یا ساعات خاصی را اعلام کنند که آنها بتوانند در آن ساعات در همه جایگاه ها سوخت گیری داشته باشند.

افزایش بی رویه مصرف گازوئیل در خراسان جنوبی

محمدرضا عابدانی مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از استان های پر مصرف در سوخت گازوئیل است، اظهار کرد: از ابتدای مهرماه تا ۲۰ مهر مصرف نفت گاز(گازوئیل) در شهرستان فردوس نسبت به مدت مشابه ۵۳ درصد افزایش داشته است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اضافه کرد: میزان رشد مصرف نفت گاز در این شهرستان در مرداد ماه سال جاری ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است که میزان رشد کشوری این فرآورده۱۱.۸ درصد بوده است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی: آمارها نشان دهنده رشد بی رویه گازوئیل در خراسان جنوبی است که همه ما در این موضوع باید احساس مسئولیت داشته باشیم

وی افزود: در شهریور ماه میزان رشد مصرف کشوری نفت گاز ( گازوئیل) ۷.۶ درصد بوده که در شهرستان فردوس رشد ۱۴ درصدی را شاهد بوده‌ایم و همچنین در ۲۰ روز ابتدای فصل پاییز شهرستان فردوس با رشد ۵۳ نسبت به مدت مشابه پارسال در صدر رشد مصرف فرآورده نفت گاز کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: همه این موارد نشان دهنده رشد بی رویه گازوئیل در خراسان جنوبی است که همه ما در این موضوع باید احساس مسئولیت داشته باشیم.

پاسخ به گلایه رانندگان

عابدانی در پاسخ گلایه ها و شکایات رانندگان ماشین های سنگین درباره نحوه عرضه سوخت گفت: در داخل شهر بیرجند جایگاه معصومیه و هامون را برای سوخت گیری ماشین‌های سنگین (به جز اتوبوس‌ها و نفت کش‌ها) را داریم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه همه این موارد بعد از برگزاری جلسه با انجمن های صنفی رانندگان أخذ شده است، گفت: تأکید ما بر این است که مسافران اتوبوس ها معطل نشوند و از این جهت یک جایگاه ویژه به اتوبوس ها در بیرجند اختصاص دادیم.

وی گفت: از طرف دیگر نفت کش ها نیز فرآورده های سوختی مورد نیاز استان را تأمین می کنند و نباید در جایگاه ها معطل شوند و از این جهت یک جایگاه هم برای آنان در نظر گرفتیم.

لزوم اختصاص سهمیه گازوییل بر مبنای مسافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه روز ۱۷ مهر ۱۴۰۲، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تصویب جز ۳ بند ب ماده ۴۶ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

« از ابتدای سال دوم برنامه شرکت تابعه وزارت نفت مکلف است ظرف شش ماه سازوکاری را طراحی و اجرا نماید که سهمیه اعتباری نفت گاز صرفاً در جایگاه‌های مستقر در مسیرهای مربوط به بارنامه الکترونیکی برخط و بر مبنای مسافت و عملکرد مورد تأیید وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور تخصیص و برای خودروی مربوط قابل استفاده باشد. مصارف نفت گاز در سایر جایگاه‌ها یا بیشتر از سهمیه مشمول عوارض مصرف به صورت افزایشی- پلکانی می‌شود. وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و فراجا مکلفند، ظرف همین مدت، دسترسی برخط شرکت تابعه وزارت نفت به بارنامه‌های الکترونیکی بین شهری و درون شهری و اعلام هویت مالک خودرو را فراهم نمایند.»

به هر روی سوء استفاده تعدادی از راننده نماها در حوزه حمل و نقل کالا موجب شده تا رانندگان واقعی به دلیل قوانین و ضوابط وضع شده مربوط به تامین سوخت برای فعالیت در بخش حمل و نقل کالا با مشکلاتی مواجه شوند که این امر ادامه کار را برایشان سخت کرده است و باید در این زمینه چاره اندیشی لازم انجام شود.

کد خبر: ۲۵۰٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha