۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
طرح مرمت روستاهای تاریخی گلستان به درستی محافظت نمی‌شود/ فارسیان در معرض تخریب
سرپرست بنیاد مسکن گلستان:

طرح مرمت روستاهای تاریخی گلستان به درستی محافظت نمی‌شود/ فارسیان در معرض تخریب

گرگان- حسینی، سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با بیان این که تعداد محدودی روستای خاص در استان داریم، گفت: علی رغم کمبود اعتبارات طرح‌های مرمتی خوبی در روستاها اجرا شده ولی متاسفانه به درستی محافظت نمی‌شود.

سید محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار، با انتقاد از تخریب روستای تاریخی فارسیان اظهار کرد: در استان تعداد محدودی روستای خاص با قدمت تاریخی و ظاهر متفاوت داریم که قابلیت اجرای طرح های مرمتی توسط بنیاد مسکن دارند.

وی با بیان این که برای اجرای این طرح ها با کمبود اعتبار رو به رو هستیم، گفت: ولی متاسفانه طرح های اجرا شده مانند روستای فارسیان هم درست نگهداری نمی شود و مشکلات بسیاری پس از تحویل به دهیاری داریم.

حسینی با بیان این که حدود دو میلیارد تومان در فارسیان هزینه شده است، اضافه کرد: بنیاد مسکن هیچ ابزار اجرایی برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی و ارزشمند روستا ندارد و در شرایطی مانند روستای فارسیان که بخشی از بافت روستا تخریب شده سایر دستگاه ها از جمله دهیاری باید ورود کنند.

ویبا یادآوری اینکه طی تفاهم نامه بنیاد مسکن و میراث فرهنگی قرار است اجرا توسط بنیاد مسکن انجام و پس از پایان پروژه تحویل دهیاری شود،  ادامه داد: نگهداری و حفظ و مرمت انجام شده با دهیاری و مردم روستا است و بنیاد مسکن برای موضوع اعتباری ندارد.

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: دهیار این اختیار را دارد تا جلوی ساخت و سازهای ناهمگون را بگیرد و می‌تواند پرونده را به کمیسیون ماده ۹۹ ارسال کند.

وی در پاسخ به این سوال که برای حفاظت از منازل توسط خود اشخاص تسهیلاتی ارائه می شود یا خیر؟ گفت: اگر خانه در حال تخریب باشد تسهیلاتی برای مرمت توسط بنیاد لحاظ نشده و باید به سایر دستگاه‌ها مثل میراث مراجعه شود اما برای احداث ساختمان های جدید تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می شود آن هم در صورتی که نما با ظاهر بومی منطقه هماهنگ باشد.

سرپرست بنیاد مسکن گلستان اضافه کرد: تسهیلات قرض الحسنه برای اسکلت ساختمان است ولی نما قطعاً باید با معماری بومی همگن باشد تا مورد تایید قرار بگیرد.

وی یکی از مشکلات طرح های مرمت روستاهای دارای بافت ارزشمند را هماهنگ نبودن سایر دستگاه های اجرایی عنوان و اظهار کرد: متاسفانه در روستای فارسیان شرکت گاز پس از اجرای طرح مجدد حفاری کرد و خسارات زیادی به این طرح وارد شد.

حسینی یادآور شد: متاسفانه برای جبران این حفاری شرکت گاز همکاری نکرد و نیاز است حاکمیت و دستگاه هایی مثل استانداری به این موضوع ورود پیدا کنند تا حفظ بافت تاریخی این روستا به عنوان یک فرهنگ و وظیفه هم در بین مردم و هم در همان دستگاه اجرایی نهادینه شود.

سرپرست بنیاد مسکن گلستان یادآور شد: بافت هایی مثل فارسیان ثبت ملی شده‌اند و روستای دارای بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی است لذا مردم هم باید در نگهداری آن همراهی کنند.

کد خبر: ۲۴٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهاب ثاقب IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      0 0
      ایشون مدیرکل هستند و دیگه حکم سرپرستی به مدیرکلی تبدیل شد
    • شهاب ثاقب IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      0 0
      ایشون مدیرکل هستند و دیگه حکم سرپرستی به مدیرکلی تبدیل شد