ضرورت برقراری پروازهای مستقیم تهران-مینسک
رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

ضرورت برقراری پروازهای مستقیم تهران-مینسک

رئیس اتاق بازرگانی تهران که میزبان رئیس اتاق بازرگانی مینسک بود، دو پیشنهاد برای رئیس امراودات ارائه کرد که پیگیری برقراری پرواز مستقیم و ایجاد کمیته مشترک میان اتاق تهران و اتاق مینسک از جمله این پیش

به گزارش بازار، در دیدار نابشکو سرگئی، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت مینسک و محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، دو طرف ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای مناسبات تجاری متناسب با ظرفیت‌های دو کشور، دستیابی به این هدف را در گرو توسعه زیرساخت‌ها دانستند.

در ابتدای این ملاقات، رئیس اتاق تهران با اشاره به تجربه سفر خود به مینسک در قالب هیاتی که اتاق تهران در سال ۱۳۹۸ به این کشور اعزام کرد، تجارت حدوداً ۱۰۰ میلیون دلاری میان دو کشور را کمتر از پتانسیل‌های طرفین برشمرد و گفت: بلاروس به میزان ۴۰ میلیارد دلار واردات و در همین مقدار صادرات دارد که بخش عمده‌ای از اقلامی که وارد می‌کند از ایران نیز قابل تامین است. به طوری که در حوزه مواد غذایی، مواد معدنی، فولاد، دارو و تجهیزات پزشکی می‌توانیم نیازهای بلاروس را تامین کنیم. در مقابل، بخشی از کالاهای صادراتی از بلاروس هم از جمله اقلام مورد نیاز در ایران به شمار می‌آید. اقلامی نظیر ماشین‌آلات سنگین معدنی و خودروهای تجاری. در عین حال سرمایه‌گذاری مشترک نیز از جمله راهبردهایی است که می‌تواند به تقویت تعاملات بیانجامد.

او گفت: ایران بیش از ۹۶ درصد نیاز دارویی خود را با تولید داخلی تامین می‌کند و این ظرفیت را دارد که بتواند نیازهای دارویی بلاروس به ویژه در زمینه تولید داروهای های‌تک، بایوتکنولوژی و خاص را نیز پاسخ دهد.

رئیس اتاق تهران در ادامه با اشاره به جذابیت‌های جغرافیایی ایران و بلاروس و همچنین توانمندی‌های ایران در گردشگری سلامت، حوزه گردشگری را باب همکاری‌های جدید توصیف کرد. نجفی عرب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دو کشور در معرض تحریم قرار دارند و این مساله می‌تواند فرصتی برای توسعه همکاری‌ها تلقی شود، پیشنهاد کرد: مطالعه جامعی از سوی دو طرف در مورد کالاهای صادراتی و وارداتی طرفین صورت گرفته و نیازهای دو کشور احصا شود تا همکاری‌ها روی رفع این نیازها متمرکز شود.

او در ادامه، پیشنهاد ایجاد یک کمیته مشترک میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و اتاق بازرگانی و صنعت مینسک را هم مطرح کرد و گفت: تشکیل این کمیته می‌تواند به همکاری‌های بیشتر و موثرتر منتهی شود. ضمن آنکه به نظر می‌رسد، برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور نیز یک ضرورت است؛ چرا که اکنون رفت و آمد بازرگانان با دشواری صورت می‌گیرد و چنانچه به دنبال روابط قوی‌تری هستیم باید تسهیلات آن را نیز فراهم کنیم.

نابشکو سرگئی، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت مینسک هم با اشاره به اهمیت و میزان اثرگذاری اتاق تهران از برقراری پروازهای مستقیم آزمایشی میان تهران و مینسک خبر داد و گفت: سران سیاسی بلاروس و ایران روابط نزدیکی با یکدیگر دارند، ضرورت برقراری تعاملات بیشتر در حوزه اقتصاد و تجارت نیز احساس می‌شود.

او با بیان اینکه حجم روابط تجاری دو کشور در سال گذشته سه برابر شده و به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است، افزود: البته هدف تعیین شده توسط دو کشور، دستیابی به رقم یک میلیارد دلار است که به طور حتم با همکاری اتاق تهران به این ارقام نیز دست خواهیم یافت.

سرگئی همچنین عنوان کرد که بلاروس به دنبال راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و بلاروس است و البته از کمیته مشترک میان اتاق تهران و اتاق مینسک استقبال می‌کند.

کد خبر: ۲۴۹٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha