تشکل‌های حوزه آی‌تی باید از چندصدایی پرهیز کنند
در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران تأکید شد

تشکل‌های حوزه آی‌تی باید از چندصدایی پرهیز کنند

در اولین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران در دوره دهم، بر ضرورت انجسام میان تشکل‌های مختلف این حوزه و پرهیز از چندصدایی، تأکید شد.

به گزارش بازار، سادینا آبایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران، گفت: باید تشکل‌های حوزه IT را به نحوی سامان دهیم که همه آن‌ها نماینده‌ای دور میزهای سیاستگذاری و تصمیم‌گیری داشته باشند.

آبایی در اولین نشست این کمیسیون در دوره دهم فعالیت اتاق ایران، که با حضور اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای(نصر) برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های مرکز پژوهش‌های این اتاق، ادامه داد: منابع کشور محدود است و اگر قرار باشد برای انجام کاری هزینه کنیم که یا به نتیجه مطلوبی نرسد و یا موازی کاری بوده و تکراری باشد منابع را هدر خواهیم داد. بنابراین باید با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق، پیش از انجام اقدامات مورد نظر مطالعه دقیقی درباره آن‌ها انجام دهیم.

او با بیان اینکه در این دوره به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بار زیادی بر دوش فعالان حوزه I.T وجود دارد، افزود: باید درها برای ورود همه باز باشد تا باهم فکر کنیم، تصمیم بگیریم و برنامه‌ریزی کنیم. در غیر این صورت دستاوردی نخواهیم داشت. برای اینکه بتوانیم مقابل اتفاقات ناخوشایند بایستیم، باید مذاکره کنیم، همدل باشیم و یکدست حرکت کنیم.

آبایی گفت: واقعیت این است که حاکمیت و تصمیم‌گیران حوزه IT را نمی‌شناسند. بخشی از این ضعف به بخش خصوصی بازمی‌گردد که نتوانسته به درستی درباره آن آگاهی بخشی کند. درحالی‌که ما برای توسعه بازار خود نیاز به این آگاهی‌رسانی داریم.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران از بیمه، مالیات و بانک به عنوان بمبی در مسیر حرکت بخش خصوصی یاد کرد و افزود: در کنار این‌ها یکی از معضلات اساسی ما محدودیت‌های ناشی از FATF است.

آبایی ادامه داد: کیک صنعت ما خیلی کوچک شده و به همین دلیل برخی از ما تصور می‌کنند اگر سد راه دیگران شوند به نفع آن‌ها خواهد بود. درحالی‌که باید بازارمان را توسعه دهیم.

او همچنین بر استفاده کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران بر استفاده از ظرفیت اتاق‌های سراسر کشور و اتاق‌های مشترک تأکید کرد.

حمیدرضا واشقانی، فراهانی نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران نیز با بیان اینکه تشکل زایی به دنبال پیگیری مطالبات کوچک در بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد، افزود: اتفاقاً حاکمیت هم مایل است مطالبه گری کوچک داشته باشیم درحالی‌که تعدد تشکل‌ها توان ما را کم می‌کند.

او با بیان اینکه توسعه پژوهش و آموزش و نفوذ در حاکمیت برای اثرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها باید از اهداف اصلی کمیسیون در همراهی با تشکل‌ها باشد، اظهار کرد: شناسایی تشکل‌ها، موضوع کاری آن‌ها و توان چانه‌زنی هر کدام با دولت باید شناسایی شده و در راستای تحقق این اهداف به کار گرفته شوند.

شهرام حاج قربانی، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران و دبیر فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با بیان اینکه تلاش برای به‌روزرسانی قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای باید یکی از اقدامات مشترک کمیسیون و سازمان نصر باشد افزود: نگاه حاکمیت و دولت به مقوله اینترنت با بخش خصوصی بسیار متفاوت است. باید در کارگروه مشترکی با حضور تشکل‌های مختلف این حوزه، رفع معضل اینترنت برای کسب‌وکارها را دنبال کنیم.

سعید رسول‌اف، عضو دیگر کمیسیون هم با بیان اینکه تکثر تشکل‌ها می‌تواند امری مثبتی باشد افزود: موضوعات در حال تخصصی‌تر شدن هستند و تشکل‌های مختلف در پاسخ به این شرایط ایجاد می‌شوند. اما باید ساختاری تعریف کرد که این تشکل‌ها ذیل آن قرار بگیرند و منسجم عمل کنند. شیوه همکاری باید تعامل را در مقابل تقابل قرار دهد و باید مشخص باشد چه می‌گوییم و از حاکمیت چه می‌خواهیم.

او با بیان اینکه بیمه و مالیات، مهاجرت نیروی انسانی و وضعیت اینترنت از مهم‌ترین مشکلات فعالان حوزه IT است، گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و شورای گفت‌وگو مانع تداوم مشکلات و تعطیلی واحدها شویم.

مهرداد میراسماعیلی، از اعضای کمیسیون هم معتقد بود: تخصصی کردن گروه‌ها و تشکل‌ها یک مزیت است. اما فعالان این حوزه که جایگاه برجسته‌ای داشته و به نوعی در رأس تشکل‌ها قرار دارند، باید هماهنگ باشند و اظهارنظرهای ضدونقیض نداشته باشند. اتاق ایران بخش بی‌طرف‌تری است که همه می‌توانند ذیل آن جمع شوند.

عباس نیکزاد، دبیر کمیسیون هم با بیان اینکه شبکه‌سازی بین نهاد حاکمیتی و بخش خصوصی و تصمیم گیران باید اتفاق بیفتد، گفت: کمیسیون می‌تواند به عنوان یک حلقه واسط ایفای نقش کند و مطالبه گری و ایجاد پارادایم در حوزه فناوری اطلاعات را دنبال کند.

حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره سازمان نصر با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بین المللی اتاق ایران، اظهار کرد: تشکل های مختلف در کنار اتاق ایران باید با هم افزایی بیشتر مسائل بخش خصوصی و به ویژه مسائل امروز صنعت IT را پیش ببرند.

او خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران شد و گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که در دوره جدید فعالیت کمیسیون، سازمان نصر نماینده‌ای در کمیسیون داشته باشد.

فرهاد کرم زاده، سازمان نصر با بیان اینکه تسهیل فضای کسب‌وکار مهم‌ترین وظیفه تشکل‌هاست، افزود: تقاضای ما ارتباط بیشتر کمیسیون با تشکل‌ها با توجه به ظرفیت‌های آن‌هاست. پیشنهاد من این است که این ارتباط در قالب دبیرخانه دنبال شود تا به صورت منسجم دنبال شود.

سعید امامی، رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین تهدید کشور مهاجرت نیروی انسانی است، بیان کرد: با توجه به وجود حدود ۷ میلیون بیکار در کشور، اگر بتوانیم برنامه آموزش برای آن‌ها تعریف کنیم، تهدید مهاجرت به فرصت تبدیل خواهد شد و در واقع بزرگ‌ترین فرصت مغزافزاری را خواهیم داشت.

او با تأکید بر اینکه بدون استفاده اثربخش از فناوری اطلاعات هیچ توسعه پایداری در کشور رخ نخواهد داد، گفت: این مستلزم اتحاد رقبا و نگاه اکوسیستمی است. اگر بتوانیم کلیه تشکل‌های IT را کنار هم متمرکز کنیم و بعد طرح و پروژه‌های مشخصی را تعریف کنیم، بازار خود را تقویت خواهیم کرد.

فریبرز نژاددادگر، عضو سازمان نصر و هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، با بیان اینکه اتاق ایران و سازمان نصر ارکان اصلی حوزه IT کشور هستند، ادامه داد: هم‌افزایی این دو نهاد می‌تواند توان ما را در مقابل دولت که اجازه رشد به این حوزه را نمی‌دهد، افزایش دهد. موازی کاری و چندصدایی بیش از هر چیز به ما آسیب خواهد زد.

محمدرضا قلعه نوی، عضو هیات مدیره سازمان نصر، بیان کرد: در سازمان نظام صنفی ظرفیت حقوقی بالایی از مشاوران را داریم که می‌توانند در زمینه فناوری‌های اطلاعات مشورت بدهند و بازوی مشورتی خوبی برای کمیسیون باشیم.

محمد متشرعی، عضو دیگر هیات مدیره سازمان نصر هم با تأکید بر پرهیز از چندصدایی بخش خصوصی در مواجه با دولت، گفت: متأسفانه دچار چندصدایی هستیم. باید تقسیم‌کار کنیم تا هم‌افزایی داشته باشیم و از انجام کارهای مشابه و موازی پرهیز کنیم.

او تأکید کرد: یکی از وظایف ما این است که نقش بخش خصوصی را نه به عنوان بازوی مشورتی که به عنوان بازوی تصمیم سازی و تصمیم‌گیری ارتقا دهیم.

کد خبر: ۲۴۹٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha