۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
ارتباط ریلی ایران و پاکستان؛ تکاپوی اسلام‌آباد برای جذب سرمایه‌گذاران چینی
همزمان با سفر نخست وزیر پاکستان به چین؛

ارتباط ریلی ایران و پاکستان؛ تکاپوی اسلام‌آباد برای جذب سرمایه‌گذاران چینی

منابع رسمی پاکستان اعلام کردند که وزارت راه آهن این کشور ۲ طرح بزرگ ریلی را در اولویت کاری قرار داده‌اند که شامل نوسازی خط آهن کویته-تفتان به عنوان مسیر اصلی تردد قطارهای باری از پاکستان به ایران است.

به گزارش بازار، پاکستان درحالی تمرکز خود را برای جذب سرمایه‌گذاری کلان چینی جهت توسعه خط ریلی از جمله نوسازی تنها ترین و اصلی ترین خط آهن متصل به ایران یعنی کویته-تفتان معطوف کرده است که در جریان نشست اخیر وزیران خارجه اعضای سازمان اکو در جمهوری آذربایجان، دولت اسلام‌آباد جایگاه حمل و نقل ریلی شامل قطار باری اسلام‌آباد-تهران-استانبول ITI و کریدور جاده‌ای اکو از مسیر سهل و امن جمهوری اسلامی ایران را حائز اهمیت برشمرد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز روز گذشته (یکشنبه) طی‌کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد پیرامون سفر نخست وزیر این کشور به چین گفت که پاکستان به گسترش همکاری‌های ریلی و جاده‌ای در منطقه اکو اهمیت فراوانی قائل است و در همین راستا همسایگی با ایران و استفاده از ظرفیت‌های ریلی این کشور همسایه برای دسترسی به آسیای مرکزی و آسیای غربی برای پاکستان مهم تلقی می‌شود.

براساس این گزارش، «انوار الحق کاکر» نخست وزیر دولت موقت پاکستان در راس یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی و بنا بر دعوت رسمی رئیس جمهوری چین جهت شرکت در سومین مجمع یک پهنا یک راه برای همکاری‌های بین المللی امروز عازم پکن شد. پیش از سفر نخست وزیر پاکستان یک هیات متشکل از مقامات ارشد وزارتخانه راه‌آهن و ارتباطات از اسلام‌آباد به پکن رفته و مذاکرات درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ چین در پروژه‌های ریلی پاکستان را آغاز کرد.

منابع رسمی پاکستان همچنین اعلام کردند که وزارت راه آهن این کشور ۲ طرح بزرگ ریلی را در اولویت کاری قرار داده‌اند که شامل نوسازی خط آهن کویته-تفتان به عنوان مسیر اصلی تردد قطارهای باری از پاکستان به ایران و مسیر حرکت قطار کانتینربر اکو محسوب می شود و طرح بعدی نیز ارتباط ریلی تا بندر گوادر است.

مقامات پاکستانی در جریان مذاکره با طرف‌های چینی تسهیلات دولت اسلام‌آباد را برای سرمایه‌گذاران از چین تشریح خواهند کرد. همچنین در جریان بازدید نخست وزیر پاکستان توافق نهایی با چین برای شروع بزرگترین پروژه ریلی پاکستان موسوم به "ام. ا. -۱" حاصل می‌شود. خط آهن ۶ میلیارد دلاری "ام ال - ۱" پاکستان بزرگترین بخش طرح راهروی مشتر اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) در قالب طرح یک پهنا یک راه است. مدت زمان تکمیل این پروژه ۳ سال عنوان شده است.

سفر نخست وزیر پاکستان به چین برای شرکت در سومین مجمع همکاری بین المللی یک پهنا یک راه همزمان با دهمین سال اجرای طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین انجام می شود. دیدارهای دوجانبه با رئیس جمهور و نخست وزیر چین، دیدار با روسای شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری چین و بازدید از منطقه خودمختار سین کیانگ مهم ترین برنامه‌های نخست وزیر پاکستان در سفر به چین اعلام شده اشت.

مردادماه امسال همزمان با دهمین سال از اجرای طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین دولت‌های دو کشور با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی شش تفاهمنامه امضا کردند.

بحث نوسازی خط آهن کویته - تفتان که هدف آن توسعه ارتباط ریلی پاکستان با ایران است از اواسط سال ۱۳۹۸ قوت گرفت و پس از امضای برنامه همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، اسلام‌آباد مصمم به استفاده از ظرفیت‌های همکاری پکن و تهران در راستای تأمین منافع متقابل به ویژه در حوزه ارتباطات منطقه‌ای شد.

مسوولان پاکستانی که همواره حامی قوی تقویت ارتباطات راهبردی با شریک خود چین بوده و برای موفقیت بیشتر طرح‌های مشترک اقتصادی میان دو کشور، خواستار گسترش آن در منطقه و ملحق شدن دیگر کشورها به ویژه ایران به طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان هستند، معتقدند که فرصت‌های حاصل از تکمیل طرح‌های زیربنایی، انرژی، اقتصادی و ارتباطاتی ریلی زیرسایه کریدور مشترک اقتصادی پاکستان-چین هماهنگی بیشتری برای پیشبرد ابتکار یک پهنا-یک راه و کسب منافع مشترک به ویژه در حوزه‌های امنیتی، تجاری و ژئوپلیتیک ایجاد می‌کند.

راهروی اقتصادی پاکستان و چین شامل پروژه‌هایی از ساخت جاده، راه آهن، بندر و کانال‌های ارتباط هوایی و داده‌ها و فیبر نوری، همکاری انرژی، مناطق عملیاتی، پارک‌های صنعتی، توسعه صنعتی و ریشه کنی فقر، همکاری توریستی و ارتباطات مردم با مردم و همکاری در عرصه‌های مرتبط با زندگی مردم می‌شود.

احداث شبکه‌های حمل ونقل ریلی و جاده‌ای از شمال شرق پاکستان هم مرز با چین تا جنوبی غربی این کشور در بندر گوادر از مهم‌ترین طرح‌های طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان است.

کد خبر: ۲۴۹٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha