۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
الزام دریافت شناسنامه سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی
مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات عنوان کرد

الزام دریافت شناسنامه سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی

ملکی، مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: در حال حاضر ۱۴ محصول کشاورزی صادراتی نیاز به دریافت شناسنامه سلامت (کد کیو آر) دارند و در چند روز آینده ۵ محصول دیگر به این لیست اضافه می‌شود.

به گزارش بازار، ایرج ملکی مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: چند سال پیش برای صادرات فلفل دلمه صادراتی کشورمان مشکلاتی پیش آمد و این محموله بازگشت خورد. از کشور روسیه اعلام شد در یکی از محموله‌های صادراتی فلفل میزان سموم بیش از حد مجاز استانداردهای آن کشور است.

ملکی در ادامه افزود: بسیاری از کشورها برای سلامت شهروندان خود یک سری استاندارهای خاص برای واردات محصولات کشاورزی دارند که در صورت نداشتن این استانداردها محصولات کشاورزی صادراتی برگشت میخورد. در حال حاضر کشور هند برای واردات کیوی، اتحادیه اروپا برای واردات پسته، چین برای واردات مرکبات از کشورمان رعایت استاندارد در تولید و داشتن شناسنامه برای محصولات را الزام کرده است.

وی گفت: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان حفظ نباتات سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) را مشخص کرده که تمام بسترهای تولید محصول از مزرعه تا بسته بندی، انبارداری و بارگیری و حمل برای محصول صادراتی مشخص شود،

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات درباره چگونگی دریافت شناسنامه سلامت محصولات کشاورزی گفت: باغداران وکشاورزان با ثبت نام در سمانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) میتوانند شناسنامه یا کد کیو آر برای محصولات کشاورزی تولیدی خود را دریافت کنند. مهندسان فنی کشاورزی نیز در تمام استان‌ها در این مسیر به آن‌ها کمک می‌کنند.

ملکی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۴ محصول در لیست سامانه سماک قرار دارد و در چند روز آینده ۵ محصول نیز به این لیست اضافه می‌شود. از محصولات گلخانه‌ای خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، بادمجان، کاهو و کرفس از محصولات باغی سیب، خرما از مرکبات کیوی، انار، انگور، پسته و در محصولات زراعی هم فقط برنج برای صادرات نیاز به شناسنامه سلامت (کد کیو آر) دارند. سیر، پیاز، سیب زمینی، زعفران و انجیر نیز تا پایان این ماه در لیست دریافت شناسنامه سلامت قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha