۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
بازار آهن آلات

بازار آهن آلات

آگاهی از جدیدترین قیمت آهن آلات برای افراد فعال در صنایع وابسته به مقاطع فلزی اهمیت شایانی دارد.

به گزارش بازار، آگاهی از جدیدترین قیمت آهن آلات برای افراد فعال در صنایع وابسته به مقاطع فلزی اهمیت شایانی دارد. ازآنجایی‌که این مقاطع در ساخت‌وساز و صنایع مختلف کاربردهای گسترده‌ای دارد، بررسی نرخ این محصولات در بازه‌های زمانی مختلف مورد تحلیل و پیش‌بینی واقع می‌شود.

پیگیری روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی به‌صورت روزانه و هفتگی، به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان از تغییرات قیمتی آگاهی یافته و توانایی تحلیل بازار فولاد را به دست آورید.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به بازار فولاد هستید یا به‌واسطه فعالیت کاری خود نیاز به آگاهی از قیمت‌ها دارید، همراه ما بمانید تا تحلیل و پیش‌بینی کوتاهی از بازارآهن داشته باشیم.

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

آهن‌آلات به‌عنوان عامل کلیدی تاثیرگذار در اقتصاد جهانی کشورهای مختلف است. ازاین‌رو با توجه به اهمیت پیش‌بینی نرخ‌ این کالاها در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، تحلیل‌های علمی و تخصصی در این زمینه بسیار مهم است.

طبق تغییرات پیچیده و پویایی که در بازار فولاد شاهد آن هستیم، بررسی نوسانات قیمتی کالاهای فولادی، چالشی مهم محسوب می‌شود. به همین دلیل، قبل از هر چیزی تصمیم گرفتیم شاخصه‌های تعیین‌کننده نرخ این محصولات را بهتر بشناسیم.

  • میزان عرضه و تقاضا
  • میزان تقاضا در بازار مسکن
  • قیمت دلار
  • نرخ تورم
  • وضعیت بورس کالا
  • قیمت نفت
  • وضعیت بازارهای جهانی
  • میزان صادرات و واردات
  • هزینه حمل‌ونقل محموله
  • قیمت مواد اولیه
  • کیفیت مواد اولیه

پیش‌بینی قیمت آهن آلات چگونه انجام می‌شود؟

تحلیل کالاهای فولادی، امری به‌شدت تخصصی است که توسط متخصصان با ۲ روش تحلیل بنیادی و تکنیکال صورت می‌گیرد. به‌طور مثال، شما برای آگاهی از تغییرات قیمت این محصولات در آینده‌ای نزدیک، به متخصصان و مراجع مربوطه مراجعه می‌کنید.

اقدامی که آنها دارند، این است که با شناخت عوامل موثر و بررسی قیمت‌های گذشته، می‌توانند اطلاعاتی مختصر از تغییرات قیمتی کالاهای فولادی در کوتاه‌مدت به شما ارائه دهند. در واقع آنها با بررسی اخبار مهم ایران و جهان و میزان تاثیرگذاری‌شان در بازار فولاد، به پیش‌بینی هزینه‌ها دست می‌یابند.

تحلیل بنیادی، آمار و عملکرد شرکت‌ها و تاثیرات بلندمدت آنها را شامل می‌شود و تحلیل تکنیکال با استفاده از جداول قیمتی، به بررسی نرخ کالاها در کوتاه‌مدت می‌پردازد. از نظر کارشناسان، تحلیل تکنیکال اعتبار بیشتری دارد.

بررسی ورق سیاه و نرخ آن در تخمین قیمت آهن آلات

بازار آهن آلات

همه شما قطعا با ورق سیاه یا به اصطلاح ورق نورد گرم آشنایی دارید. صنایع پتروشیمی، خودروسازی، ساختمان‌سازی و بسیاری از صنایع جهانی از این محصول برای ساخت سازه‌هایی مختلف استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که تقاضای بالا برای خرید یک محصول، قطعا در قیمت آن اثرگذار است.

ورق سیاه، در شمار محصولاتی است که تحلیل قیمت آن به‌علت استفاده‌های گسترده، اهمیت ویژه‌ای دارد. همان‌طور که‌ می‌دانید، قیمت اسلب و آهن، تاثیر ارز و تورم جهانی، شاخص PMI و FOB چین، همگی از عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه است.

بررسی‌های تکنیکالی نشان می‌دهد که ورق سیاه خلاف کالاهای فولادی دیگر مانند میلگرد و آهن که با افت بارش قیمت در آینده مواجه است، در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ تقاضای بسیاری خواهد داشت. ازاین‌رو باید منتظر افزایش قیمت این کالا باشیم.

بررسی پروفیل و نرخ آن در قیمت آهن آلات

در بین کالاهای فولادی، پروفیل نامی است که بارها آن را شنیده و شاهد کاربردهای گسترده آن بوده‌اید. نمونه‌هایی از موارد استفاده این محصول را می‌توان در ساخت و نصب در و پنجره، ساخت سوله و آسانسور، شاهد بود.

افرادی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارند، برآورد قیمت پروفیل به آنها کمک می‌کند که برای زمان شروع کار خود، تصمیمی آگاهانه اتخاذ کنند. ازآنجایی‌که در کشور ما، در سال‌های اخیر میزان ساخت‌وساز افزایش یافته، انتظار می‌رود که تقاضا برای خرید این محصول بالا باشد و قیمت آن در روزهای آینده سال، روندی صعودی به خود بگیرد.

بررسی ناودانی و نرخ آن در قیمت آهن آلات

ناودانی، مقاطعی در جنس‌های آلومینیوم، گالوانیزه و استنلس استیل است که بر همین اساس کاربردهای مختلفی دارد. به‌کارگیری این محصول در اوایل قرن بیستم به‌عنوان یک مقطع فولادی مهم رواج یافت.

بعدها با رشد و گسترش سازه‌های فلزی، اهمیت تولید و عرضه بیشتر مقاطع فولادی به‌خصوص ناودانی، واضح‌تر از قبل به اثبات رسید.

گذشته از این مسائل ازآنجایی‌که قیمت ناودانی بیشتر از همه تحت‌تاثیر مواد اولیه آن (آهن و فولاد) است و در کنار آن معیارهای دیگری مانند ارز، تورم و عرضه و تقاضا با توجه به ساخت‌وسازهای گسترده امروز نیز دخالت دارند، پیش‌بینی شده که نمودار این محصول، یک شیب صعودی ملایم در پیش خواهد داشت.

بررسی نبشی و نرخ آهن در قیمت آهن آلات

نبشی، پروفیلی با سطح مقطع عمود بر هم است که به‌عنوان یکی از مصالح مهم، به‌شکل مرکب و منفرد در پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و صنعتی مورد استفاده واقع می‌شود.

افراد باتجربه در حوزه صنعت فولاد، به‌خوبی از اهمیت وجود نبشی‌ها در دنیای آهن‌آلات آگاهی دارند و می‌دانند که این مقاطع به‌شکل گسترده‌ای در انواع مختلف چارچوب، پایه‌های ستونی، فنس‌ها، ساخت پلکان، سقف‌های سبک و شیروانی به‌کار می‌روند.

همه این کاربردها نشان از این دارد که تقاضا برای خرید این محصول بسیار بالاست. از طرفی دیگر عرضه این کالا در برخی بازه‌های زمانی به میزان اندکی صورت می‌گرفت و این  سبب شد که این مقطع به‌عنوان محصول فولادی کمیاب و باارزش قلمداد شود.

بنابراین؛ آنچه که سبب صعود قیمت نبشی در روزهای اخیر شد، عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی و افزایش نرخ آهن و شمش فولادی بود. انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال نیز همین برنامه پابرجا باشد.

بررسی لوله داربستی و نرخ آن در قیمت آهن آلات

داربست، از پرکاربردترین تجهیزاتی است که همه ما شاهد حضور پررنگ آنها در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مانند احداث پل، برج‌سازی و سدسازی هستیم.

به‌دلیل اینکه برآورد هزینه لوله داربست و خرید آن قبل از شروع پروژه در دستور کار قرار می‌گیرد، با توجه به بی‌ثباتی بازار فولاد، خیلی از متقاضیان به‌دنبال پیش‌بینی دقیقی از بازار و یافتن زمانی مناسب برای خرید لوله‌های داربستی هستند.

به‌طور کلی مهم‌ترین عاملی که قیمت لوله داربستی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، وزن آنهاست چون نرخ این مقاطع‌ براساس همین مولفه تعیین می‌شود ولی آنچه که سبب شده در ماه‌های اخیر شاهد صعود قیمت داربست‌ها باشیم، نوسانات بازار فولاد و نرخ جهانی فولاد بود.

به‌طور کلی، نمی‌توان چشم‌انداز دقیقی برای بازار آهن در نظر گرفت چون هر اتفاق و تنشی می‌تواند آن را درگیر سازد اما می‌توان گفت تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور به همین منوال ادامه پیدا کند، نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت مقاطع داربستی داشت‌ و فعلا باید  با همین روند صعودی کنار آمد.

بررسی لوله گالوانیزه و نرخ آن در قیمت آهن آلات

ورق‌های گالوانیزه، همان ورق‌های آهنی با پوششی از جنس روی هستند. آنها در ابعاد گوناگون تولید می‌شوند و تفاوت عمده‌شان در میزان روی قرارگرفته بر سطح آهن است.

اگر بخواهیم از عوامل موثر بر قیمت این لوله‌ها صحبت کنیم، باید بگوییم کیفیت ورق، ضخامت محصول، کارخانه سازنده و نوسانات ارزی، مهم‌ترین عواملی هستند که در تعیین سرنوشت هزینه این کالا دخالت دارند.

اما اگر بخواهیم از پیش‌بینی قیمت لوله گالوانیزه بگوییم، اکثر ورق‌های گالوانیزه، محموله صادراتی چین هستند که قیمت پایه آنها نسبت به سال‌های قبل یا حتی ماه‌های قبل، افزایش چشمگیری داشته است. البته این افزایش دائمی نبود و نوساناتی هم مابین آن دیده می‌شد.

اما در کل با نزدیک‌شدن به پایان سال، معاملات ورق‌های گالوانیزه کاهش یافته و متقابلا عقب‌نشینی قیمت‌ها آغاز می‌شود. در واقع هنگامی که درخواست محصولی کم می‌شود، انتظار می‌رود که قیمت آن نیز دستخوش کاهش شود.

تحلیل قیمت آهن آلات در نیمه اول سال ۱۴۰۲

بازار آهن آلات

خیلی از فعالان بازار آهن به‌دلیل احتمال قطع برق در نیمه اول سال و کاهش تولید مقابل تقاصای بالا، انتطار وضعیت تورمی و افزایش قیمت‌ها را داشتند. به همین دلیل در اسفند ۱۴۰۱ خیلی از آنها انبارهای خود را انباشته از محصولات فولادی کردند.

درصورتی‌که برخی پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمد. قطعی برق آنچنانی رخ نداد، شرایط تولید به‌خوبی پیش رفت و ما شاهد بازار تورمی خیلی سختی نبودیم‌. (البته اگر شاخصه‌های دیگری مانند گرانی مواد اولیه و نرخ ارز و دلار را نادیده بگیریم)

همچنین وضع تحریم روسیه، موجب شد که این کشور کالاهای فولادی خود را با قیمتی ارزان‌تر از حد معمول به سایر کشورها بفروشد و درنتیجه برخی مشتریان ایرانی به‌سمت محصولات روسی جذب شدند.

همه این عوامل سبب شد که نرخ محصولات فولادی ایرانی در نیمه نخست سال، یک روند بدون تغییر و در برخی بازه‌های زمانی، رو به کاهش داشته باشد ولی آیا به نظر شما این وضعیت در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی قیمت آهن آلات در نیمه دوم سال

پیش‌بینی نرخ آهن آلات در روزهایی که پیش رو داریم، تا حد زیادی به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بستگی دارد. ناگفته نماند که اگر وضعیت تورم امروز و نوسانات شدید دلار کنترل نشود، نمی‌توان بینش مثبتی از کاهش قیمت‌ها داشت.

اما اگر دولت، سیاست‌هایی را مبنی بر کنترل وام، تسهیلات بانکی و کنترل تورم اتخاذ کند و همچنین زیرفروشی‌های روسیه همچنان تداوم داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها سیر کاهشی به خود می‌گیرند.

بررسی ۳ عامل مهم و پویا در قیمت آهن‌ آلات

بازار آهن آلات

ما در عنوان ابتدایی این مقاله، همه مشخصه‌هایی را که هرکدام به‌نوبه خود تعیین‌کننده قیمت کالاهای فولادی بودند را در قالب لیست عنوان کردیم. اما با توجه به مطالبی که تا اینجا خواندید، متوجه شدید که ۳ عامل مهم، تاثیر بالایی در نوسانات کاهشی یا افزایشی قیمت‌ها دارند و این عوامل عبارت‌اند از:

  • قطعی گاز
  • دلار
  • بودجه دولت و تورم

قطعی گاز و تاثیر آن بر قیمت آهن آلات

قطعی گاز در زمستان بیشتر اتفاق می‌افتد. با این رخداد، زنجیره تولید فولاد در تمام مراحل با کاهش مواجه می‌شود چراکه حجم زیادی از گاز مورد استفاده در صنعت فولاد، برای تولید مواد اولیه مصرف می‌شود.

با این اوصاف، زمانی که با قطع مکرر گاز،عرضه کاهش یابد اما تقاضا ثابت بماند، چه انتظاری می‌رود؟ مسلما باید منتظر افزایش قیمت مقاطع فولادی باشیم.

دلار و تاثیر آن بر قیمت آهن آلات

حالا اگر مشکل قطعی گاز هم رفع شود، به نظر شما با کاهش قیمت مقاطع فولآدی مواجه خواهیم بود؟ مسلما خیر. دلار همان عاملی است که در ماه‌های اخیر به‌شدت اوج گرفته و گویا قصد سقوط ندارد.

از طرفی دیگر، این روزها همه‌چیز وابسته به دلار است و بدیهی است که این عامل، چنین تاثیر مستقیمی بر بازار آهن‌آلات داشته باشد. می‌توان گفت که اگر سیاست کنترل نوسانات ارز و دلار روی کار بیاید و دیگر خبری از افزایش‌های نجومی آن نباشد، بازار فولاد می‌تواند سروسامانی به اوضاع نامساعد خود بدهد.

تاثیر بودجه دولت و تورم در قیمت آهن آلات

از دیگر عواملی که تاثیر مستقیمی بر بازار فولاد دارد، بودجه دولت است. دولت، میزان تورم را در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۰ تا ۴۵درصد پیش‌بینی کرده است. این یعنی ممکن است دلار به بالای ۵۵ هزار تومان هم دست پیدا کند. بنابراین؛ از دیدگاه مردم تورم عاملی تاییدکننده برای افزایش نرخ کالاهای فولادی است.

آگاهی از قیمت آهن آلات با بورس آهن

آهن‌آلات در انبوهی از صنایع کشور، یک کالای حیاتی محسوب می‌شود. به این معنی که فعالیت‌های بسیاری اعم از خودروسازی، ساختمان‌سازی و پتروشیمی به وجود این فرآورده‌ها گره خورده است.

با این تعاریف، برآورد بهای این مقاطع و خرید هوشمندانه آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به این منظور، مجموعه بورس آهن با داشتن کارشناسان متخصص، بر آن است تا به ارائه هرچه بهتر خدمات به مشتریان خود بپردازد و رضایت آنها را جلب کند.

این مجموعه با سابقه طولانی‌مدت خود در حوزه آهن‌آلات و فولاد، از برترین بازرگانی‌های کشور است که با راه‌اندازی یک وبسایت، به متقاضیان این کالا کمک کرده تا دید شفاف‌تری نسبت به نرخ روز محصولات فولادی داشته باشند.

خدماتی که این مجموعه ارائه می‌دهد، شامل ساخت و تولید سازه‌های فلزی، سوله، جرثقیل، تانکرهای آبی و سوختی، برش‌کاری انواع ورق‌ها، فروش آهن‌آلات صنعتی و ساختمانی و ارسال کالا در سریع‌ترین زمان و کمترین هزینه به سراسر کشور است.

جمع‌بندی

در نظر داشته باشید که قیمت آهن آلات در بازار فرآورده‌های فولادی، متاثر از عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فنی است. با اینکه پیش‌بینی دقیق قیمت‌ها به‌دلیل نوسانات پیچیده در بازارهای جهانی چالش‌هایی را در بر دارد اما همین پیش‌بینی‌ها به‌عنوان ابزاری قدرتمند در برنامه‌ریزی‌های صنعت فولاد و بازارهای مرتبط با آن است‌.

از طرفی دیگر، شناخت عواملی که در درازمدت و کوتاه‌مدت الگوهای قیمتی بازار آهن‌آلات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، برای افراد به‌خصوص معماران، پیمانکاران و مهندسین سازه اهمیت ویژه‌ای دارد چون باعث می‌شود که بینش آنها نسبت به زمان و نحوه خرید این کالاها، کامل‌تر شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha