۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
وزارت نفت و راه مکلف به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها برای تسهیل صادرات کالاهای داخلی شدند
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛

وزارت نفت و راه مکلف به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها برای تسهیل صادرات کالاهای داخلی شدند

نمایندگان مردم در مجلس وزارت نفت و راه و شهرسازی را مکلف به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صادراتی برای تسهیل صادرات کالاهای داخلی و تأمین امنیت صادرکنندگان کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۳ مهر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بندهای (الف) و (ب) وصدر ماده ۵۸ با ۱۴۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بندهای (الف) و (ب) وصدر ماده ۵۸ لایحه مذکور؛ به منظور افزایش رقابتپذیری گذر (ترانزیت) از مسیر ایران نسبت به مسیرهای رقیب اقدامات زیر انجام می‌شود:

الف- مشوق‌ها و حمایت‌های موضوع قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب ۱۳۸۷/۲/۱۵ تا پایان برنامه تمدید می‌شود.

ب- وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی حسب مورد مکلفند با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه، بانک مرکزی و شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی نسبت به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صادراتی نظیر تأسیسات برون ساحلی (آفشور)، مراکز بارانداز و فضاهای مسقف برای تسهیل صدور کالاهای ایرانی و تأمین امنیت صادرکنندگان اقدام نمایند.

در ادامه بررسی ماده ۵۸ این لایحه، نمایندگان با بند (ت) این ماده نیز با ۱۶۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (ت) ماده ۵۸ لایحه مذکور آمده است؛ وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور افزایش رقابتپذیری گذر (ترانزیت) از مسیر ایران نسبت به مسیرهای رقیب با کاهش زمان و هزینه برای تحقق هدف مذکور در ماده (۵۶) این قانون، سایر مشوق‌ها و حمایت‌ها را پس از تصویب هیأت وزیران به مرحله اجرا گذارد.

سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس در تذکری خطاب به هیأت رئیسه مجلس گفت: متأسفانه بررسی برنامه هفتم باعث شده دولت خیالش از نظارت مجلس راحت شود و وزرا مشکلات را پیگیری نکنند بنابراین ضروری است تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود تا مسئولان با حضور در صحن علنی به مدت یک ساعت در رابطه با مشکلات توضیح دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر با افزایش قیمت کود و مشکلات کشاورزان و همچنین کمبود معلم مواجه هستیم بنابراین باید به وزرای دولت تذکر داد تا از تیررس نگاه نظارتی مجلس دور نباشند.

همچنین سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس از افزایش ۴۰ درصدی قیمت کود انتقاد کرد و گفت: متأسفانه قیمت کود به ۲۵۰ هزار تومان رسیده و شاهد نارضایتی کشاورزان هستیم، ضروری است مسئولان مربوطه به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر: ۲۴۹٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha