فهرست رشته‌ های مصوب مشاغل خانگی اعلام شد

فهرست رشته‌ های مصوب مشاغل خانگی اعلام شد

طبق گزارش‌ها طی دو سال دولت سیزدهم ۱۶۰ هزار شغل خانگی ایجاد شده و از یک میلیون شغل ایجادی در سال گذشته ۱۰ درصد سهم مشاغل خانگی بوده است.

به گزارش بازار، با نگاهی اجمالی به اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در می‌یابیم که کسب و کارهای بومی و خانگی بازار محور در این کشورها به سرعت در حال رشد و توسعه است. مشاغل خانگی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در آن یک یا تمام اعضای یک خانواده با کمترین هزینه در محل سکونت خود و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران به تولید و ارائه خدمات و کسب و کارخانگی مشغولند.

در حال حاضر کشورهای بسیاری از جمله انگلستان، استرالیا، چین و ایتالیا از جمله کشورهای موفق در زمینه توسعه کسب و کارهای خانگی به شمار می‌روند که کارآفرینی خانوادگی در آن‌ها روز به روز و به شکل تخصصی در حال گسترش است.

مطابق آمارها ۲۳ درصد کل مشاغل در کشورهای توسعه یافته و صنعتی را کسب و کارهای خانگی به خود اختصاص داده است، این در حالی است که در کشور ما سهم مشاغل خانگی بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می‌شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسعه و راه‌اندازی مشاغل خانگی را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و راهبردی خود در دستور کار قرار داده و در راستای تسهیل فضای کسب و کار نسبت به کاهش زمان صدور مجوزهای مشاغل خانگی اقدام کرده است.

برابر آمارها از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده و زنان با ۸۰ درصد بیشترین سهم در ایجاد کسب و کارهای خانگی را داشته‌اند.

در حال حاضر متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی می‌توانند در ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل در رشته‌های صنایع دستی، فرهنگی و هنری، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولیدات گیاهی و کشاورزی به فعالیت بپردازند. اسامی ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل خانگی در سایت وزارت کار بارگذاری شده و در دسترس متقاضیان کسب و کارهای خانگی قرار گرفته است. به منظور تسهیل صدور مجوز کسب وکار خانگی رشته‌های مشاغل خانگی به دو گروه ثبت محور و مجوز محور تقسیم شده‌اند که در سامانه مذکور برای عموم مردم قابل مشاهده است.

پرداخت بیمه در کسب و کارهای خانگی اختیاری است، ولی طبق ماده ۹ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افراد با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند در چارچوب قانون اصلاح بند «ب» و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، نزد این صندوق بیمه و از مزایای آن برخوردار شوند.

سال گذشته ۱۰۳ هزار فرصت شغلی جدید از محل منابع اشتغال خانگی ایجاد شد که این میزان اشتغال معادل ۱۰ درصد کل اشتغال ایجاد شده در سراسر کشور است، اما هدفگذاری وزارت کار برای سال جاری افزایش سهم اشتغال خانگی است به نحوی که ۱۵ درصد کل اشتغال ایجاد شده از محل طرح‌های مشاغل خانگی خواهد بود.

گفتنی است، علاقمندان جهت کسب اطلاع از فهرست رشته‌های مشاغل خانگی و هر گونه اطلاعات لازم می‌توانند به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://mkh.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

کد خبر: ۲۴۹٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha