۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
خاورمیانه محور تعیین معادلات بازارهای جهانی| روند معکوس بازار سهام و طلا
بازار گزارش می دهد؛

خاورمیانه محور تعیین معادلات بازارهای جهانی| روند معکوس بازار سهام و طلا

در صورتی که تنش‌های اخیر به سایر کشورهای خاورمیانه راه پیدا کند، بازارهای جهانی طلا و نفت با افزایش قیمت همراه می‌شوند و بازار سهام روند کاهشی را تجربه خواهد کرد.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر در بورس تنها امید فعالان بازار سرمایه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی است تا از این طریق بار دیگر گروه پالایشی و پتروشیمی به لیدر بورس تبدیل شود و مانع از افت بیشتر شاخص کل بورس شود.

بعد از افزایش تنش ها در خاورمیانه و طوفان الاقصی، نفت برنت از روز چهارشنبه شاهد جهش و صعود به بیش از ۹۰ دلار بوده و به نظر می رسد اولین عامل آن ورود ناوها و جنگنده های آمریکایی به خاورمیانه و ترس از گسترش درگیری ها به کشورهای دیگر و به خطر افتادن امنیت انتقال نفت بوده و عامل دوم تحریم هایی است که اخیرا ایالات متحده علیه صادرات نفت روسیه وضع کرده است. ایالات متحده در روز پنجشنبه و برای نخستین ‌بار، صاحبان نفتکش‌هایی که نفت روسیه را با قیمتی بیش از مصوبه گروه هفت حمل می‌کنند، مورد تحریم قرار داد.

همچنین گروه هفت به دنبال حمله روسیه به اوکراین و برای جلوگیری از دستیابی مسکو به درآمد بیشتر از صادرات حامل‌های انرژی و استفاده از آن برای پیشروی در جنگ اوکراین، حداکثر قیمتی که نفت روسیه باید در بازار به فروش برسد را ۶۰ دلار اعلام کرد بود؛ اما اکنون مسکو توانسته نفت خود را بسیار بیشتر از این مصوبه به فروش برساند.

از طرف دیگر اعمال این تحریم‌ها علیه روسیه می‌تواند ذخایر جهانی نفت را تحت فشار بیشتری قرار دهد و عامل دیگر برای افزایش نرخ نفت می تواند افزایش محدودیت ها برای کاهش و صادرات نفت ایران باشد. گلدمن ساکس در این باره گفته اگر نظارت غرب افزایش یابد و تولید ایران را کاهش دهد، نفت خام می تواند در سال آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، این مورد باید مورد رصد قرار گیرد که آیا کاهش عرضه نفت ایران نیز می تواند آتشی دیگر بر افزایش قیمت نفت بزند؟

نگرانی‌ کشورهای تامین‌کننده نفت

همچنین حسن عبدی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شدت این تنش‌ها بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد و در حال تجربه نوسانات شدیدی هستند، گفت: نفت در همان ابتدای تنش ها نوسان ۵ درصدی را تجربه کرده که این مسئله گویای شدت نگرانی‌ کشورهای تامین‌کننده نفت از احتمال عدم یا کاهش عرضه نفت است.

حسن عبدی معتقد است که باتوجه به انتظارات تورمی ایجاد شده ناشی از افزایش نرخ نفت و آمار منتشر شده درباره اشتغال که فراتر از انتظارات بود موجب شده تا فدرال رزرو با نگرانی کمتری سیاست‌های انقباضی گذشته را دنبال کند و این مسئله روی بازار جهانی تاثیر می گذارد

او با بیان اینکه در بازار طلای جهانی هم شاهد افزایش محسوس قیمت بودیم، افزود: در خصوص پیش بینی روند بازار نفت و طلا باید نظر تحلیلگران سیاسی را جویا شد و دید که آیا این فلز می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران، افزایش قیمت داشته باشد یا خیر.

این کارشناس بورس با بیان اینکه درصورتی که تنش به سایر کشورهای خاورمیانه سرایت کند، طلای جهانی افزایش قیمت را تجربه می‌کند، اظهار کرد: در غیر این‌صورت، انتظار نوسانات محسوسی در این بازار وجود نخواهد داشت.

این کارشناس بازارهای مالی، در خصوص روند بازار سهام در جهان تحت تاثیر تنش‌ها، گفت: شاخص‌های سهام ایالات متحده و انگلستان روزهای اخیر با گپی منفی آغاز به کار کردند و دلیل این مهم تمایل سرمایه‌داران به سرمایه‌گذاری در بازاری بدون ریسک است و آن‌ها از ابزارها و اوراقی که ریسک را افزایش می‌دهد فراری هستند.

او با بیان این موضوع که بانک‌های مرکزی کشورهای بزرگ‌ جهان، کشورهای صنعتی و اقتصادهای بزرگ این روزها سیاست انقباضی را در پیش گرفته‌اند و به دنبال افزایش نرخ‌ بهره هستند، گفت: باتوجه به انتظارات تورمی ایجاد شده ناشی از افزایش نرخ نفت و آمار منتشر شده درباره اشتغال که فراتر از انتظارات بود موجب شده تا فدرال رزرو با نگرانی کمتری سیاست‌های انقباضی گذشته را دنبال کند.

عبدی با اشاره به می‌توان گفت که بازارهای جهانی در روزهای آتی با احتیاط بیشتری حرکت خواهند کرد، اظهار کرد: به عبارتی بازار سهام احتمالا روندی نوسانی، طلا روندی مثبت و نفت هم در صورت تداوم تنش‌ها ثبات را تجربه خواهد کرد، اما لازم به ذکر است که احتمال صعود به قیمت‌های بسیار بالا برای نفت هم وجود دارد و در صورتی که تنش‌ها به سایر کشورهای خاورمیانه راه پیدا کند، بازارهای جهانی با التهاب و افزایش قیمت بیشتری همراه می‌شوند، اما بازار سهام جهانی روند کاهشی را تجربه خواهد کرد.

با فروکش کردن غبار بحران سیاسی و مشخص شدن دقیق‌تر ابعاد و مواضع ما بازار چشمش به ۲ آیتم است که در روزهای آتی آن را خواهیم دید؛ اولی واکنش‌های بازار ارز است و دومی تحولات گزارش‌های ۶ ماهه شرکت هاست که با توجه به اصلاح اخیر و ریزشی که این چند روز شاخص داشته این دو عامل در برگشت بازار اثرات قوی‌تر و حرکت سریع‌تری را برای نمادهایی که وضعیت خوبی دارند رقم می‌زنند.

تب خرید طلا و سکه خوابید؟

در حالی که در معاملات، تب خرید طلا و سکه خوابیده و در بورس نسبت به قبل عطش فروش بیشتر شده، دلار در معاملات آزاد هم نزولی شده است.

به گفته علی اکبر نیکواقبال هرچقدر به زمستان نزدیک تر شویم احتمالا قیمت نفت بالا می رود و نه تنها سود پالایشگاه ها را افزایش می دهد بلکه روی درآمد شرکت هایی که مشتقات و فرآورده های نفتی هم می فروشند تاثیر می گذارد به همین دلیل بر معاملات سهام این شرکت ها تاثیر می گذارد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اینکه هرچقدر به زمستان نزدیک تر شویم احتمالا قیمت نفت بالا می رود، گفت: این موضوع نه تنها سود پالایشگاه ها را افزایش می دهد بلکه روی درآمد شرکت هایی که مشتقات و فرآورده های نفتی هم می فروشند تاثیر می گذارد به همین دلیل بر معاملات سهام این شرکت ها تاثیر می گذارد.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه تشدید تورم در نیمه دوم سال هم سناریو دیگری است که روی بازارها تاثیر می گذارد، افزود: به طور قطع یکی از محرک های رشد قیمت ها افزایش نرخ ارز است و اگر در نیمه دوم سال بار دیگر با جهش نرخ ارز مواجه شویم شاهد رشد بورس و سایر بازارها خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر خبرهای سیاسی نشان از پیچیده شدن وضعیت خاورمیانه می دهد و این موضوع ریسک سرمایه گذاری در بورس را بالا برده است، اما با توجه به اینکه افزایش قیمت نفت و همچنین رصد قیمت دلار در نیمه دوم سال در حال وقوع است احتمالا شاهد موج جدیدی در رشد بورس هم خواهیم بود.

کد خبر: ۲۴۹٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha