۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
رتبه ایران در شاخص سرمایه انسانی بیش از متوسط جهان
وزیر اقتصاد اعلام کرد

رتبه ایران در شاخص سرمایه انسانی بیش از متوسط جهان

خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رتبه ایران در متوسط سرمایه انسانی بیش از میانگین جهانی است و امتیاز زنان و دختران در این شاخص بیش از مردان است.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی در حاشیه اجلاس سالانه و مجمع عمومی بانک جهانی که امسال با حضور ۱۴۷ کشور در مراکش برگزار شد، در کمیته سرمایه انسانی بانک جهانی شرکت کرد و اظهار داشت: متوسط شاخص سرمایه انسانی در دنیا عدد ۰.۵۶ است و رتبه ایران بالاتر از این میانگین و ۰.۵۹ است؛ البته در این شاخص، امتیاز زنان و دختران بالاتر از مردان است.

وی با ارائه دستاوردهای ایران در کمیته بانک جهانی، افزود: از نظر شاخص سرمایه انسانی، از کشورهایی هستیم که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وضعیت قابل توجهی داریم و دستاوردها در حوزه سرمایه انسانی آماده ارائه به کشورهای مختلف است.

وزیر اقتصاد گفت: از نکات ارائه شده توجه به موضوع آموزش، هم‌زمان با حمایت‌هایی که نهادهای حمایتی انجام می‌دهند، بود که موجب می‌شود افراد با مهارت به بازار کار دسترسی بیشتری داشته باشند.

خاندوزی بیان کرد: اصلاحاتی که در ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه لحاظ شد؛ یعنی پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به افزایش کمی و کیفی مهارت‌ها و سرمایه انسانی منتج شده است.

وی با اشاره به افزایش توجه به بخش دانش بنیان نیز یادآور شد: در همین حال نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یک سال گذشته از عدد بیش از ۱۳ درصد به حدود ۱۲ درصد کاهش داشته، که البته هنوز در مساله بیکاری با آنچه در تراز نخبگان کشور ما است فاصله داریم؛ اما دستاوردهای اشاره شده به بهبود رتبه ایران در حمایت از دانش بنیان‌ها و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که از محورهای مورد بحث در این کمیته بود، کمک کرده است و امیدواریم با جمع بندی‌های صورت گرفته برای سال‌های آینده میانگین بهتری را نسبت کشورهای منطقه داشته باشیم.

تسریع و تسهیل تجارت تهاتری ایران و پاکستان در دیدار وزرای اقتصادی دو کشور
وزیر اقتصاد کشورمان همچنین در حاشیه این اجلاس و در دیدار با وزیر دارایی پاکستان با تاکید بر لزوم ساماندهی سریع تجارت تهاتری بین دو کشور، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای ارائه به طرف‌های ثالث را مورد بررسی قرار دادند.

چشم انداز و برنامه‌های مربوط به روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی در این دیدار دو جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر اقتصاد کشورمان با توجه به اهمیت موضوع تسهیل روابط تجاری دوجانبه بر ضرورت ساماندهی سریع تجارت تهاتری بین دو کشور تاکید و اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با توجه به ظرفیت‌های قانونی خود در این مسیر همکاری لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین دو طرف زمینه‌های تعریف فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای ارائه به طرف‌های ثالث را مورد بررسی قرار داده و توافق کردند تا به صورت مشترک مصوبات و توافقات سومین کمیته سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور را به ویژه از بعد فنی با همراهی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و وزارت امور خارجه دو کشور به اجرا درآورند.

خاندوزی با تشریح ظرفیت‌های شرکت مشترک سرمایه‌گذاری دو کشور (پاییز) بر استفاده از این ظرفیت در جهت توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد که مورد استقبال طرف پاکستانی قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در یک گروه کشوری قرار دارند. خانم شمشاد اختر نیز این دیدار همراه با نماینده قبلی و فعلی پاکستان در بانک جهانی حاضر شد و نماینده جدید پاکستان به طرف ایرانی معرفی شد.

کد خبر: ۲۴۹٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha