۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
غلبه ریسک های سیستماتیک بر ارزندگی سهام
بازار گزارش می دهد؛

غلبه ریسک های سیستماتیک بر ارزندگی سهام

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بار در نظر گرفتن تثبیت قیمت دلار، افزایش سود شرکت ها و ... اعلام کردند بازار ارزنده است، اما عرضه های اخیر حکایت از غلبه ریسک های سیستماتیک بر ارزندگی سهام است.

بازار؛ گروه بورس: در یک هفته گذشته بار دیگر بازار سرمایه تحت تاثیر اتفاقات سیاسی منطقه ای و تصمیمات کلان اقتصادی با روندی نزولی مواجه شد، هرچند روز چهارشنبه کمی مثبت شد اما فعلا وضعیت بازار به گونه ای نیست که امکان تغییر روند وجود داشته باشد با وجود اینکه بسیاری از نمادها به محدوده حمایتی رسیده اند و می توان انتظار داشت که بعد از کف سازی تغییر روند بدهند، به همین دلیل اصلاح ادامه خواهد داشت.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر خبرهایی از منتفی شدن خروج فولاد و سیمان از بورس کالا وجود دارد، گفت: عرضه این محصولات در بورس کالا در جهت تقویت متغیرهای بنیادی بازار است، اما معمولا متغیرهای بنیادی زمانی موثر واقع خواهند شد و موجب شکل دادن روند حرکتی خواهند بود که ریسک سیستماتیکی بازار را تهدید نکند.
مهرزاد جهانی با بیان اینکه با بروز جنگ، بسیاری از فعالان بازار بیم طولانی شدن تنش و چالش های متعاقب آن را دارند، افزود: با وجود وضعیت بنیادی مناسب بازار و اخبار مثبتی که به بازار مخابره می شود، اما همچنان سرمایه گذاران در سمت خرید قرار نمی گیرند.

مهرداد جهانی معتقد است که ریسک سیستماتیک می تواند حاصل تصمیمات غیرکارشناسی دولت‌مردان هم باشد، برای نمونه نرخ خوراک صنایع، تعیین قیمت پایه غیر متعارف، کنترل غیر واقعی نرخ ارز، افزایش عوارض صادراتی، ابهام در تخفیفات پالایشی ها، خروج خودرو از بورس کالا و اتفاقات منطقه ای به ریسک سرمایه گذاری در بورس افزوده است

او با تاکید بر اینکه با وجود همه این اتفاقات مثبت شاهد تحرکات سبزی در بازار نیستم که این امر منتج از وجود ریسک سیستماتیک در بورس است، اظهار کرد: برای نمونه خبر جایگزینی نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۳۸۰۰۰ تومان موجب بهبود درآمد بسیاری از شرکت های فعال در بازار می شود یا بحث های جدی در خصوص الزام شرکت ها به تجدید ارزیابی دارایی ها که برخی صنایع را جذاب خواهد کرد و احتمال افزایش نرخ تسعیر ارز بانکی ها در گزارشات شش ماهه و در کنار این موارد منتفی شدن خروج فولاد و سیمان از بورس کالا که نمونه ای دیگر از اخبار مثبت منتشر شده به بازار هستند که روند مثبتی را به وجود نیاورده اند.
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه این ریسک سیستماتیک می تواند حاصل تصمیمات غیرکارشناسی دولت‌مردان هم باشد، تصریح کرد: نرخ خوراک صنایع، تعیین قیمت پایه غیر متعارف، کنترل غیر واقعی نرخ ارز، افزایش عوارض صادراتی، ابهام در تخفیفات پالایشی ها، خروج خودرو از بورس کالا و همچنین اتفاقات منطقه ای به ریسک سرمایه گذاری در بورس افزوده است.
جهانی در نهایت گفت: در آخر نکته ای که می توان به آن تامل داشت و به آن وزن داد، این که شاید متغیرهای خوب بنیادی در شرایط ریسک سیستماتیک قادر به ایجاد روند نباشد، اما در اولین فرصت و در زمان ایجاد ثبات، قطعا تاثیر خود را در بر جای خواهد گذاشت.

سرمایه گذاران فعلا ریسک نمی کنند

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان احتمال افزایش دامنه تنش ها در خاورمیانه می دهند و این موضوع می تواند به اقتصاد منطقه و به ویژه ایران آسیب های وارد کند، زیرا در شرایط کنونی کشورهای اروپایی و آمریکایی برای جبران شکست متحد خود در حال خط و نشان کشیدن و تحریم سایر کشورهای خاورمیانه هستند و این موضوع می تواند فعالیت شرکت های صادرکننده را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر فعلا بازارساز حمایت چندانی هم از بورس نداشته اند، به همین دلیل سرمایه گذاران فعلا ریسک نمی کنند و می توان ادعا کرد که غلبه ریسک های سیستماتیک بر ارزندگی سهام نمایان است.

به گفته نوید فرهادی افزایش ریسک سیستماتیک بازار و ترکیب آن با این همه عدم قطعیت در ابعاد مختلف موجب شده تا بورس همچنان به افت خود ادامه دهد، همیشه یک چشم بازار به دلار و تحرکات آن بوده، اما عاملی که موجب شده تا دلار و بازار در این برهه همسو عمل نکنند، شرایط متفاوت و پر تنش این روزهاست

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه استنباط می‌شود که اهالی بازار همچنان تحت تاثیر تحولات و خبرهای سیاسی ریسک حضور در بازار را بالا می‌بینند، گفت: البته اخباری نظیر جلسه حمایتی حقوقی‌های بازار در شرکت بورس تهران و تکلیف عدم ایفای تعهدات بازارگردانی در طرف فروش از سوی سازمان و تحولات بازارهای جهانی؛ بخصوص تحرکات طلا و نفت فشار فروش را تحت تاثیر قرار داد و البته اندک حمایت حقوقی‌ها هم در معاملات روز آخر هفته گذشته موثر بود.
نوید فرهادی با بیان اینکه افزایش ریسک سیستماتیک بازار و ترکیب آن با این همه عدم قطعیت در ابعاد مختلف موجب شده تا بورس همچنان به افت خود ادامه دهد، به بازار گفت: همیشه یک چشم بازار به دلار و تحرکات آن بوده، اما عاملی که موجب شده تا دلار و بازار در این برهه همسو عمل نکنند، شرایط متفاوت و پر تنش این روزهاست.
او با اشاره به اینکه هر کسی این روزها تارگت‌های فضایی از دلار دارد، اما به عقیده من رفته‌رفته موضوع فرسایشی شده و آرام‌آرام از شیب تحولات و اخبار کاسته خواهد شد، اظهار کرد: بنابراین ثبات دلار در کانال ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی می‌تواند زمینه برگشت تعادل به بازار را رقم بزند.
او با تاکید بر اینکه معامله‌گران روزانه اثر تحرکات حقوقی‌ها را در بازار احساس نکردند، تصریح کرد: در واقع بازار در این سه ساله از این دست جلسات حمایتی کم به خود ندیده، اما هیچ وقت حمایت‌های غیر اصولی نتوانسته دردی از دردهای بازار کم کند. در آخرین روز هفته گذشته سفارش‌های خرید برای کنترل قیمت‌های سهام شاخص‌ساز بودیم بدون در نظر گرفتن آن که اکثر بازار ما را از لحاظ تعداد همین شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.
او با بیان اینکه اتخاذ چنین سیاستی که بارها و بارها در برهه‌های گذشته شکست خورده از نظر اکثر اهالی بازار قابل قبول نیست، گفت: این نوع دخالت بازارساز هدر رفت منابع است، به این ترتیب معتقدیم چنانچه سیاستگذاران بخواهند، بازار بدون این بسته‌ها نیز بالا خواهد رفت و اگر نخواهند صدها جلسه نیز راه به جایی نخواهد برد.
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بازار با هیجان مواجه شده که جرات را از سهامدار برای ورود به بازار گرفته است یا حداقل برخی از مشتری‌های اعتباری کارگزاری را به فکر تسویه اعتبار خود انداخته است، گفت: اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم روز معاملات شاهد تحرکاتی برای حمایت از بازار باشیم.
براساس این گزارش می توان پیش بینی کرد که فعلا بازار سهام حرکت خاصی انجام ندهد، زیرا حقوقی ها فعلا به دنبال نوسان گیری هستند و تک نمادها بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران هستند و البته این موضوع هم در نتیجه ورود پول هوشمند به این نمادهاست و الزاما به معنای کم ریسک بودن معاملات در آنها نیست.

کد خبر: ۲۴۹٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha