۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
تاثیر افزایش سرمایه از سوی شرکت های ورشکسته
بازار گزارش می دهد؛

تاثیر افزایش سرمایه از سوی شرکت های ورشکسته

افزایش سرمایه از سوی شرکت های ورشکسته و مشمول ماده ۱۴۱نمی تواند به افزایش ارزش سهام و رشد شاخص کل بورس کمک کند؟

بازار؛ گروه بورس: به تازگی وزیر اقتصاد اعلام کرده یکی از برنامه های حمایتی دولت در برنامه هفتم توسعه معافیت مالیاتی برای شرکت هایی است که افزایش سرمایه اجرا می کنند، اما اینکه چقدر می تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند شاخص را به سمت بالا سوق دهد بستگی به میزان همکاری شرکت ها در افزایش سرمایه دارد. از طرف دیگر باید توجه داشت که افزایش سرمایه توسط چه شرکت هایی انجام می شود؟ چراکه افزایش سرمایه از سوی شرکت های ورشکسته و مشمول ماده ۱۴۱نمی تواند به افزایش ارزش سهام و رشد شاخص کل بورس کمک کند.

سارا انصاریان معتقد است که در ایران بسیاری از شرکت‌هایی مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت اقدام به افزایش سرمایه از محل دارایی ها کرده اند به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که این شرکت ها افزایش ارزش سهام در نتیجه افزایش سرمایه را تجربه کنند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش‌ سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها با هدف شفاف شدن وضعیت دارایی های غیرنقدی شرکت، واقعی شدن ارزش دارایی ها و نسبت های مالی به ویژه در زمان تورم صورت می‌گیرد، گفت: در ایران بسیاری از شرکت‌هایی مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت اقدام به افزایش سرمایه از محل دارایی ها کرده اند. از طرفی طرح توجیهی افزایش سرمایه شرکت به شفافیت بیشتر عملکرد آن کمک خواهد کرد و در کنار افزایش قدرت تامین مالی شرکت‌ها هم به واقعی‌تر شدن نسبت‌های مالی آن ها کمک خواهد کرد.
سارا انصاریان با بیان اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی تغییری در عملکرد شرکت و به تبع آن جریان نقد شرکت ایجاد نخواهد کرد، افزود: نباید انتظاری از افزایش قیمت سهم از این روش افزایش سرمایه داشت، اما از آنجایی که این افزایش سرمایه موجب افزایش ارزش بازار شرکت می شود؛ طبق تجربه سال‌های گذشته اغلب موجب جوی مثبت در سهم می شود و بسیاری از نمادها تا برگزاری مجمع و حتی بعد از آن، شاهد افزایش قیمت سهم خواهند بود.
انصاریان با تاکید بر اینکه اغلب شرکت هایی که به سراغ تجدید ارزیابی می روند، به واسطه ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و دارای زیان انباشته بالایی هستند که خود بیانگر عملکرد ضعیف شرکت است، تصریح کرد: در صورتی که شرکتی، سیاستی مبنی بر تغییر رویه نگیرد، تغییری در زیان ده بودن شرکت حاصل نخواهد شد و این خود موجب اقبال بازار به سمت سهام غیر ارزنده می شود که پیش زمینه ریزش های سنگین خواهد بود.

تاثیر بی ثباتی در صادرات و مبادلات تجاری

در حال حاضر هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد کشور رخ نداده که بتواند بازار را به سمت بالا هدایت کند و حتی افزایش قیمت دلار در چند روز اخیر در نتیجه جنگ نه تنها منجر به رشد شاخص کل بورس نشده در نمادهای صادراتی هم اثرات منفی داشته است، زیرا حکایت از بی ثباتی در صادرات و مبادلات تجاری خواهد بود.

به گفته عرفان فکری در سطح خردتر و در سطح صنایع، اخباری درباره افزایش نرخ های احتمالی صنعت خودرو، اجازه تجدید ارزیابی شرکت‌ها پیش از مهلت پنج ساله و تخفیف بیشتر روی قیمت نفت به شرکت های پالایشگاهی در صورت اجرای طرح کیفی سازی، مخابره می شود که می تواند پالس مثبتی برای بازار باشد

یک کارشناس بازار های مالی با اشاره به اینکه روند معاملاتی بازار طی ماه‌های جاری، بسیار تحت تاثیر شرایط سیاسی، ریسک های ژئوپلیتیک، ریسک قوانین و مقررات و اظهار نظرات قانون گذاران است، به بازار گفت: شرایط کلان اقتصاد و سیاست به گونه ای است که در شرایط فعلی اثر گذاری بسیار بیشتری بر بازار سهام ما دارد
عرفان فکری با بیان اینکه بازار سهام از منظر ارزش منصفانه خود، در سطح متعادل رو به ارزان قرار دارد، که از این منظر ریسک ریزش شدید بازار را تهدید نمی کند، افزود: به همین دلیل سیاست گذاری های به طور مثال خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، بی اعتمادی را به بازار مخابره کرده و باعث می شود پی بر ای بازار در یک سطح سودسازی ثابت، کاهش یابد.
این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در سطح خردتر و در سطح صنایع، اخباری درباره افزایش نرخ های احتمالی صنعت خودرو، اجازه تجدید ارزیابی شرکت‌ها پیش از مهلت پنج ساله و تخفیف بیشتر روی قیمت نفت به شرکت های پالایشگاهی در صورت اجرای طرح کیفی سازی، مخابره می شود که می تواند پالس مثبتی برای بازار باشد.
او با تاکید بر اینکه صنایع کوچک تر و ریالی نیز در شرایط سودآوری مطلوبی قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر از جمله صنایع سیمان، قطعات خودرو و کاشی ‌و سرامیک در دسته صنایع قرار دارند.
او با تاکید بر اینکه گمانه زنی های بسیار متعددی درباره چرایی و آینده جنگ اسرائیل و فلسطین می شود که روی اقتصاد منطقه و به ویژه ایران تاثیر می گذارد، تصریح کرد: به دلیل این که اظهارنظر دقیقی نمی توان در این زمینه داشت، تنها باید امیدوار بود که شرایط ختم به خیر شود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این شرایط باید رویکرد مالی رفتاری داشت و باتوجه به اخبار و تغییر قوانین و مقرراتی که در هر صنعت انجام می گیرد که موجب تغییر این سطح ارزندگی می شود، صنعت مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کرد.
به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بازار سرمایه با حداقل ارزش معامله می شود و به هر خبری واکنش منفی نشان می دهد که حکایت از آسیب پذیری سرمایه ها در بورس است، با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بورس هرچند تحت تاثیر ریسک های سیاسی قرار دارد اما طرح هایی مانند افزایش سرمایه شرکت ها می تواند به رشد بازار کمک کند، البته باید نسبت به افزایش سرمایه شرکت های ورشکسته بی توجه بود، زیرا نمی تواند به رشد ارزش سهام آنها کمک کند و حتی یک فریب برای جذب سرمایه های جدید محسوب می شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مالباخته بورس IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      1 0
      نماد کگل حدود۴ماه پیش افزایش سرمایه داده قیمتش تاامروزفقط منفی بوده