۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
اقتصاد مازندران نیازمند جهش؛ حال ناجور صنعت
بازار گزارش می دهد؛

اقتصاد مازندران نیازمند جهش؛ حال ناجور صنعت

بابلسر- قرار گرفتن مازندران در کانال جهش تولید علاوه بر رفع موانع فراروی بهبود فضای کسب و کار، به روغن‌کاری چرخ‌های واحدهای تولیدی و حمایت سیستم بانکی نیازمند است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های مازندران برای گام نهادن در مسیر رونق و جهش تولید، رفع موانع فراروی، اعمال قوانین بانکداری اسلامی، افزایش سهم بری استان از منابع صندوق توسعه ارزی و ملی و تقویت زیرساخت‌های تولید را امری مهم برشمردند.

این نمایندگان با اشاره به مشکلات فراروی حوزه تولید در مازندران، محدود بودن اختیارات سیستم بانکی در ارائه تسهیلات و حمایت از طرح‌های تولیدی، پرداخت کامل نشدن تسهیلات درخواستی و موردنیاز را ازجمله موانع فراروی بهبود فضای کسب‌وکار عنوان کردند.

مشکلات و موانع فراروی تولید در مازندران سبب شده تا نرخ تورم بیکاری در برخی شهرستان‌های استان به‌رغم قابلیت‌های موجود به مرز حدود ۲۰ درصدی برسد.

ولی اله فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه پرداخت کامل نشدن تسهیلات درخواستی و پرداخت نشدن آن در زمان مناسب ازجمله مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری در استان است، افزود: به‌عنوان نمونه اگر فعالیت اقتصادی سه میلیارد تومان طرح توجهی داشته باشد، یک‌سوم آن به‌عنوان تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از سال به دلیل عدم ابلاغ بخشنامه و بخشی دیگر به دلیل ماه‌های پایانی سال از ارائه تسهیلات به متقاضیان خودداری می‌شود و تنها سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی در یک فرصت زمانی شش تا هفت‌ماهه فرصت اخذ تسهیلات و منابع بانکی رادارند.

دلیل وررشکستگی فعالان اقتصادی
وی بابیان اینکه طرح توجیهی سرمایه‌گذاری دارای ارزشی بیش از تسهیلات و منابع بانکی واگذارشده است، یکی از عوامل ورشکستگی فعالان اقتصادی را سیاست‌های بانکی بیان کرد و با تأکید براینکه بانک‌ها حلقه واسط بین سرمایه‌گذاری هستند، خواستار اعمال رعایت قوانین بانکداری اسلامی شد.

درعین‌حال منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میان درود که دلش از وضعیت تولید و صنعت در مازندران پردرد است، به خبرنگار بازار می‌گوید: وضعیت صنعت طیور استان رو به نابودی است و مرغدار سویا را تا کیلویی هفت هزار تومان در بازار خریداری می‌کنند و این امر ناشی از هماهنگی بین دستگاه‌های مسئولان است.

وضعیت صنعت طیور استان رو به نابودی است و مرغدار سویا را تا کیلویی هفت هزار تومان در بازار خریداری می‌کنند و این امر ناشی از هماهنگی بین دستگاه‌های مسئولان است

وی با اظهار اینکه ۱۵ سال شعار ایجاد پنجره باز و واحد تولید و سرمایه‌گذاری را می‌دهیم و اگر این طرح به‌درستی اجرا می‌شد، اکنون تبدیل به دروازه‌ای فراروی تولید می‌شد، یادآور شد: باید درصحنه عملیات به‌صورت میدانی وارد شویم و گره از کار تولید بگشاییم.

زارعی وضعیت صنعت مرکبات را در استان روبه نابودی ذکر کرد و ادامه داد: هنوز نتوانستیم شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در استان ایجاد کنیم و پای صادرات ما لنگ می‌زند.

این مشکلات فراروی تولید و صادرات در حالی است که به اذعان علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نگاه اقتصاد کلان در کشور پول‌محور و سفته‌بازی است و از ۲۱ تبصره قانونی ۱۹ تبصره به بانک‌ها اختصاص دارد.

عقب ماندگی مازندران از شرکت های سرمایه گذاری بانک ها
وی با اشاره به عقب‌ماندگی مازندران حوزه کسب‌وکار با تأکید براینکه کسب‌وکارهای ایمن با جلسات ایجاد نمی‌شود، به خبرنگار بازار گفت: مازندران به رقم مزیت‌ها قابلیت‌ها از مزیت‌های وجود شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها محروم است و این درحالی‌که شاخص‌های توسعه‌ای زیادی در استان وجود دارد اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ نداریم.

وی با عنوان اینکه زیرساخت‌های مناسبی توسعه بانک‌ها در استان ایجاد نشده است، یادآور شد: مازندران زیرساخت‌های توسعه‌ای مناسبی ندارد و باید کمیته ناظر بر عملکرد وزارت اقتصاد در استان تشکیل شود.

علی پور نماینده مردم قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس نیز به سهم بری ضعیف مازندران از صندوق توسعه ملی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: صندوق‌های مالی سرمایه‌گذاری در استان باید تقویت شوند و اگر اقتصاد را مردمی کنیم، پول‌های بی‌دروپیکر جهت‌دهی خواهند شد.

وی با اشاره به نگرانی فعالان اقتصادی خواستار حمایت بانک‌های از فعالان قرارگاه جهادی اقتصادی شد و گفت: باید برای تولید و تولیدکننده دل بسوزانیم و بانک‌ها در کنار فعالان اقتصادی قرار گیرند.

علی پور به ناکارآمدی بیمه در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: مازندران قطب کشاورزی است اما همچنان باگذشت سال‌ها شاهد آن هستیم که بیمه و غرامت محصولات کشاورزی ناشی از حوادث پرداخت‌نشده است.

محمدعلی محسنی بندپی نماینده نوشهر و چالوس نیز، تنها راه نجات اقتصاد را بخش خصوصی دانست و گفت: هر چه دیرتری به این مسئله توجه کنیم، زمان بیشتری را از دست می‌دهیم و باید موانع قوانین را در اجرا بررسی کنیم و راهکارهای آن را پیش‌بریم.

وی بابیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان اشتغال است، تصریح کرد: اشتغال در صورت شکل می‌گیرد که سرمایه‌گذاری رخ دهد و باید بسترهای خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم.

کوچ سرمایه گذاران بومی به چین و اروپا
این نماینده مجلس با اظهار اینکه سرمایه‌گذاران بومی از چین و اروپا سر درمی‌آوردند و سرمایه‌های کشور به آنجا سوق داده می‌شود، افزود: به دلیل نبود زیرساخت‌ها و حمایت نکردن‌ها، مواد خام ما در کشورهای دیگر فراوری و به کشور ما صادر می‌شود.

مرادیان دیگر نماینده مجلس در مازندران نیز با تأکید براینکه تقویت بانک‌ها باید به‌منزله تقویت اقتصاد باشد، گفت: تقویت بانک نباید به قیمت فشار بر تولید و رقابت با بخشی خصوصی باشد.

وی با تأکید براینکه امروز در دوران جنگ اقتصادی هستیم، تأکید کرد: توزیع منابع باید شفاف و عادلانه باشد و از سرمایه‌گذاران و تولیدکننده حمایت اصولی کنیم.

غلامرضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه هدف دشمن ایجاد نارضایتی بین مردم است، افزود: تولیدکننده در فشار و پیچ‌وخم‌های اداری و اقتصادی قرار دارد و باید برای دریافت مجوز مدت‌ها صبر کند.

وی با اظهار اینکه باید موانع فراروی کسب‌وکار را برطرف کنیم، نرخ بالای بیکاری در استان را زیبنده ندانست و گفت: این وضعیت در حالی است که مازندران از مواهب زیادی برخوردار است و باید از ظرفیت‌های بهره‌گیری شود.

وضعیت نابسامان تولید و کسب‌وکار در مازندران در حالی است که این استان بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی، ۱۱۵ هزار تن محصولات شیلاتی، یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج و غیره تولید می‌کنند و نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی و اقتصادی با مشکلات عدیده مواجه باشند.

از سوی دیگر تأمین سرمایه در گردش و نداشتن نقدینگی از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در استان مازندران محسوب می‌شود که حل این مسئله درگرو تعامل بیشتر بانک‌ها با حوزه اقتصادی است.

کد خبر: ۲۴٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha