۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
 جدال آمریکا با تکنولوژی 5G چینی در انگلیس
مخالفت مداوم آمریکا با شرکت هوآوی:

جدال آمریکا با تکنولوژی 5G چینی در انگلیس

مقامات آمریکایی تلاش می کنند همتایان انگلیسی خود را از همکاری با شرکت هوآوی منصرف کنند. آنها ادعا می کنند همکاری با شرکت هوآوی و استفاده از شبکه G5 حماقت است.

بازار – فاطمه محمدی پور: در حالی که دولت انگلستان برای تصمیم گیری در مورد همکاری با شرکت هوآوی و استفاده از تجهیزات شبکه G5 آماده می شود، مقامات آمریکایی تلاش می کنند لندن را متقاعد کنند که این شرکت چینی در صدد دسترسی به اطلاعات ملی این کشور با کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکاست.

 هیات امریکایی متشکل از معاون وزیر امور خارجه امریکا، فرستاده ویژه ارتباطات بین امللی امریکا و... روز دوشنبه وارد لندن شد، این هیات تلاش می کند رهبران انگلیس را جهت عدم ارتبط با شرکت هواوی متقاعد کند.

مقامات ارشد آمریکا به وزرای انگلیس گفتند استفاده از فناوری هواوی در انگلستان اطلاعات مشترک میان واشنگتن و لندن را در معرض خطر قرار می دهد. هشدار واشنگتن «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس – که می خواهد به زودی تصمیم نهایی را در مورد همکاری با هوآوی اتخاذ کند- در مخمصه قرار داده است.

در بهار گذشته، بریتانیا با موافقت اعضاء کابینه اعلام کرده بود به هوآوی امکان عرضه فناوری غیر هسته ای را در بازارهای انگلیس می دهد از جمله عرضه دکل تلفن همراه و آنتن شبکه های G5.

اگرچه روابط دیرینه تبادل اطلاعات بین ایالات متحده و انگلیس فوراً به خطر نمی افتد، اما اعضای کنگره می خواهند این مسئله را مورد بررسی قرار دهند. تصمیم نهایی  در مورد همکاری با شرکت هوآوی نشان می دهد انگلستان تا چه اندازه می خواهد به سمت مدار ایالات متحده حرکت کند - زمانی که گفتگوهای تجاری هم با واشنگتن و هم با  بروکسل بعد از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا آغاز می شود.

چرا آمریکایی ها اینقدر نگران هستند؟

هیات امریکایی که متشکل از معاون وزیر امور خارجه امریکا، فرستاده ویژه ارتباطات بین امللی امریکا و... است، تلاش می کند رهبران انگلیس را جهت عدم ارتباط با شرکت هواوی متقاعد کند. این هیئت ادعا کرد که جاسوسان چینی که برای ارتش آزادیبخش خلق کار می کنند، به طور همزمان برای هوآوی نیز کار می کنند.

کاخ سفید معتقد است که کشور چین از شرکت هوآوی برای جاسوسی استفاده می کند. مقامات واشنگتن بر این باورند که این شرکت خطری امنیتی را به همراه دارد زیرا دولت چین از این شرکت حمایت می کند و از طریق آن می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد. «دونالد ترامپ» شرکت های آمریکایی را از همکاری فناوری با هواوی ممنوع کرده و دولتهای دیگر را جهت عدم همکاری با آن تحت فشار قرار می دهد.

گفتنی است که تاکنون به دلیل نگرانی‌های ابراز شده از سوی نهادهای دولت آمریکا از جمله FBI ، CIA و NSA  کمیسیون ارتباطات فدرال و کمیته اطلاعات مجلس، محصولات شرکت هوآوی فروش و پیشرفت قابل توجهی در این کشور نداشته است. اما نباید از یاد برد که انگرا مرکل چند سال پیش همین اتهام را آمریکایی ها زده بود و انها را متهم به شنود گوشی اش به مدت 10 سال کرده بود. 

دیدگاه انگلیس در مورد هوآوی

با این حال مقامات انگلیس  پذیرفته اند در همکاری با هوآوی خطر جاسوسی وجود دارد، اما سرویس های امنیتی انگلیس معتقدند این مهم غیرقابل کنترل نیست و نمی تواند توسط دولت چین مورد استفاده قرار گیرد. دولت انگلستان در اصل توافق کرده است به شرکت هوآوی اجازه دهد در ساختن قطعات «غیر هسته ای» شبکه 5G با آن همکاری کند. در همین ارتباط «اندرو پارکر» رییس سازمان اطلاعات داخلی انگلیس گفت:  دلیلی برای فکر کردن در مورد اینکه با استفاده از فناوری هواوی اطلاعات مشترک انگلیس با آمریکا در معرض خطر قرار گیرد وجود ندارد و انگلیس آماده همکاری با این شرکت چینی است.

واکنش هوآوی به ادعای مقامات امریکایی

شرکت هوآوی تأکید می کند که دولت چین هرگز از آنها نخواسته برای آن جاسوسی کنند به همین علت پیشنهاد توافق بدون جاسوسی را با کشورهایی که مایل به همکاری با آن هستند امضا می کند.

نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت چین می تواند این شرکت را مجبور به جاسوسی کند اما رئیس پیشین شرکت «لیانگ هوآ» گفت: هیچ قانونی در مورد جمع آوری اطلاعات از دولت های خارجی برای این شرکت الزامی نیست.

باید گفت در زمان ریاست جمهوری ترامپ، رقابت تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین شدت گرفته و این شرکت معتقد است که کاخ سفید به سادگی از آن به عنوان سلاحی در این جنگ بزرگ استفاده می کند.

مزیت های هواوی برای اروپا

برای اروپا در صف اول نوآوری باقی ماندن همچنان بسیار مهم است و برای عملی کردن این موضوع مهم، کشورهای اروپایی تنها یک راه در پیش دارند: همکاری با شرکت های بزرگ فناوری از جمله هوآوی.

شرکت فناوری هواوی یک کمپانی چند ملیتی چینی است که در زمینه‌ی تجهیزات شبکه و مخابرات فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۲ از شرکت سونی اریکسون پیشی گرفت و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ارتباطی شناخته می‌شود. هواوی با دراختیار داشتن سهم ۲۹ درصدی از بازار تجهیزات زیرساخت ارتباطی و سهم ۳۱ درصدی از تجهیزات 3G، 2G و 4G در سطح جهان یکه‌تازی می‌کند. اکنون با راه اندازی شبکه G5 جذابیت این شرکت بیشتر از قبل شده است.

 این شرکت همچنین در زمینه تولید پردازنده‌های جدید توانسته است دریچه‌های جدیدی را به سمت بکارگیری هر چه بیشتر هوش مصنوعی در زندگی آینده مردم جهان بگشاید و با هدف استفاده از قدرت پردازش ابری و هوش مصنوعی گام جدیدی را در زمینه رقم زدن تجربه جدیدی از زندگی برای انسان‌ها برداشته است.

اروپایی‌ها اینترنت «نسل پنجم» موسوم به G5  را اصلی‌ترین سرمایه برای رقابت در بازارهای جهانی می‌دانند، بازاری که پیش‌بینی می‌شود درآمد جهانی آن تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۲۲۵ میلیارد یورو برسد.

هواوی بر این باور است که تجربه‌هایش می‌تواند به اتحادیه اروپا کمک کند تا در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی به پیشرفت‌های درخور توجهی برسد.

کد خبر: ۲٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha