۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
رشد تقاضای جهانی برای گاز آهسته می‌شود
آژانس بین‌المللی انرژی:

رشد تقاضای جهانی برای گاز آهسته می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد رشد تقاضای جهانی برای گاز طبیعی تا سال ۲۰۲۶، آهسته می‌شود.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه دورنمای میان مدت بازار گاز اعلام کرد: تقاضای جهانی برای گاز طبیعی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، به طور میانگین نرخ رشد ۱.۶ درصد خواهد داشت. این نرخ بسیار کندتر از نرخ رشد سالانه ۲.۵ درصد در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ است.

درگیری نظامی سال گذشته روسیه و اوکراین، به عرضه کمتر گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله، منجر شد و باعث شد رقابت برای منابع تامین انرژی جایگزین به راه بیافتد.

در مجموع، تقاضا برای گاز در بازارهای توسعه یافته در منطقه آسیا - اقیانوسیه، اروپا و آمریکای شمالی، در سال ۲۰۲۱، به اوج رسید و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶، یک درصد کاهش سالانه پیدا کند. توسعه پرشتاب تجدیدپذیرها و بهبود کارآمدی انرژی، یکی از عوامل کلیدی روند نزولی گاز طبیعی در این بازارها است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) همچنین در بخش دیگری از این گزارش، با اشاره به محدود ماندن عرضه گاز طبیعی در سطح جهانی، هشدار داد سرمای هوا در فصل گرمایش، خطر نوسان بیشتر قیمت را افزایش خواهد داد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر گاز اروپا زودتر از موعد برنامه‌ریزی شده، پر شده است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت‌ها تا پایان فصل گرمایش، ثابت بمانند. ریسک نوسان قیمت به خصوص در صورت سرمای شدید زمستان، مایه نگرانی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اروپا پس از آن که بخش عمده واردات گاز طبیعی از روسیه را در سال ۲۰۲۲ از دست داد، نسبت به تغییرات عرضه، به شدت حساس شده است. تحولات اخیر از اعتصاب کارکنان تاسیسات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در استرالیا تا تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، باعث صعود قیمت گاز شده است.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha