۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
افزایش هیجانی قیمت آهن و پروفیل

افزایش هیجانی قیمت آهن و پروفیل

روز 'baji یکشنبه بازار آهن افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت روز آهن آلات همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز یکشنبه بازار آهن افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت روز آهن آلات همراه بود به طور کلی روز گذشته اوضاع بازار آهن آشفته بود و برخی از مبادی فروش چندین‌بار اعلام قیمت کردند.

بازار ارز نیز با نوسان شارپی همراه بود به طوری که قیمت دلار در مدت ۲ روز حدود ۲ هزار تومان افزایش یافت. روز شنبه که قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومان گزارش می‌شد دیروز کانال ۵۲ هزار تومانی را هم رد کرد به طوری که در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد روی ۵۲ هزار و ۴۵۰ تومان بسته شد. اگر امروز نیز کانال ۵۲ هزار تومانی قیمت دلار حفظ شود احتمالا کانال‌های بالاتر فعال خواهد شد.

بازار آهن ایران پس از طوفان الاقصی
همانطور که از آمار و گزارش‌ها مشهود است و در تحلیل روز گذشته نیز به آن اشاره شد، قیمت روز آهن در بازار داخلی پس از وقوع طوفان الاقصی در مسیر افزایشی قرار گرفت و دچار نوسانات هیجانی شد؛ در همین راستا قیمت میلگرد آجدار به طور میانگین بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش یافت و در برخی کارخانه‌ها افزایش ۷۰۰ تومانی هم مشاهده شد. تعدادی از کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان افزایش ۵۵۰ تومانی داشت و در هر کیلو به ۲۵.۵۰۰ تومان رسید. قیمت میلگد امیر کبیر هم با افزایش ۵۰۰ تومانی همراه بود و هر کیلو از آن ۲۴ هزار تومان به فروش رسید. قیمت میلگرد فولاد زاگرس هم افزایش ۴۰۰ تومانی داشت و هر کیلو از آن ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.

کف قیمت میلگرد روز گذشته با ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش همراه بود و در محدوده ۲۳.۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در غالب مبادی فروش افزایشی بود به طوری که قیمت هر شاخه تیرآهن بین ۱۰ تا ۸۰ هزار تومان افزایش داشت اگرچه قیمت تیرآهن اهواز و کرمانشاه همچمام ثابت بود.

قیمت روز نبشی، قیمت سپری و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم در غالب مبادی فروش با افزایش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی همراه بود و چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق سیاه هم در چند کارخانه ثابت اعلام شد اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه با افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی همراه بود؛ قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق رنگی و سایر ورق‌های سرد هم به تبعیت از جو کلی بازار در اکثر کارخانه‌ها افزایش ۶۰۰ تومانی داشتند.

قیمت روز پروفیل هم که طی یک ماه گذشته با روند افزایشی همراه بود روز گذشته شاهد تشدید افزایش قیمت در این بازار بودیم به طوری که قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در برخی مبادی فروش حتی افزایش ۱۵۰۰ تومانی داشتند.

در همین راستا قیمت پروفیل پایا اصفهان با ۱.۵۰۰ تومان افزایش همراه بود و هر کیلو از این محصول ۳۹ هزار تومان اعلام شد. قیمت پروفیل نیکان نیز ۳۶.۶۰۰ تومان برآورد شد که با افزایش ۱.۱۰۰ تومانی همراه بود.

به همین ترتیب قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌های درز دار و بدون درز هم به طور میانگین بین ۵۰۰ تا هزار تومان افزایش داشتند.

همانطور که از آمار معاملات روز گذشته مشاهده می‌شود کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی افزایش قیمت داشتند و بیشترین افزایش هم به قیمت قوطی آهن اختصاص داشت که حدود ۱۰ درصد اعلام شد؛ این در حالی است که قیمت پایه شمش برای عرضه امروز حدود ۳۰۰ تومان کاهش دارد و قیمت آهن آلات در چند هفته گذشته روند نزولی داشتند.

با این حال با توجه به معامله صد درصدی آهن اسفنجی در بورس روز شنبه که در بحبوحه افزایش قیمت دلار و رونق بازار صادراتی تأیید هم شد، باید دید قیمت شمش بورس امروز با توجه به اوضاع فعلی بازار چه روندی طی خواهد کرد و بازارساز چگونه از تأثیر نوسانات هیجانی افزایشی فعلی در قیمت شمش، ممانعت خواهد کرد.

گزارش‌ها از بورس کالای امروز حاکی است امروز حدود ۲۴۰ هزار تن شمش فولادی عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از آن ۱۹ هزار و ۱۳۶ تومان در نظر گرفته شده است.

همانطور که در تحلیل‌های روز گذشته نیز اشاره شد مجموعه مؤلفه‌های بنیادین آدرس افزایش قیمت آهن و پروفیل را در نیمه دوم سال می‌دادند که این اتفاق با تنش نظامی در منطقه، زودتر ایجاد شد؛ اگرچه نمی‌توان درباره پایان این واقعه نظر قطعی داد ولی احتمال می‌رود با توجه اینکه فلسطینی‌ها منابع تسلیحاتی کافی برای ادامه این جنگ ندارند و اسرئیل نیز تمایلی برای تداوم شرایط فوق امنیتی ندارد، احتمال می‌رود با میانجی‌گری نهادهای بین‌المللی به طور موقت آتش بس اعلام شود.

در تکمیل تأثیر طوفان الاقصی در بازارهای مالی می‌توان گفت، این جنگ محرکی به شمار می‌رود که موجب نزدیک شدن نرخ دلار به ارزش ذاتی خود شد و بعید به نظر می‌رسد پس از این هم کاهش چشمگیری تجربه کند اما ممکن است اصلاح جزئی و رکود مجدد در پیش داشته باشیم.

علاوه‌براین بازار طلا و وسکه و دلار هم با رونق نسبی مواجه شدند و در بازار مسکن هم تا حدودی تقاضا و استعلام قیمت افزایش داشت؛ اما همانطور که اشاره شد پایان یا تداوم این جنگ نامشخص است و باید دید چه نتایجی در بر خواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۸٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      0 0
      سلام بر همگی بنده کارگر ساختمانی هستم .با این وضع بازار خیلی کار کم شده .اگه کاری هم باشه اول به کارگر افغانی میرسه.کارگر ایرانی هم باید بیکار باشه...از مسولین محترم خواهش،دارم که به فکر ایران و کارگر ایرانی باشه