۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
رشد اقتصادی ایران به ۴.۱ درصد خواهد رسید
بانک جهانی:

رشد اقتصادی ایران به ۴.۱ درصد خواهد رسید

اقتصاد ایران در سال جاری بیش از دو برابر خاورمیانه و شمال آفریقا رشد خواهد کرد و به رشد ۴.۱ درصد می‌رسد.

به گزارش بازار، بانک جهانی که خرداد امسال پیش‌بینی رشد اقتصادی ۲.۲ درصدی را برای ایران داشت در حال حاضر برآورد خود را اصلاح کرده و اعلام کرده ایران در سال ۲۰۲۳ به رشد اقتصادی ۴.۱ درصد می‌رسد که بیش از دو برابر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود. در حالی که ایران در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۳.۸ درصدی را تجربه کرده بود بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی این رقم در سال جاری به ۴.۱ درصد و سال ۲۰۲۴ به ۳.۵ درصد می رسد.

در مقابل، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی عربستان سعودی که امسال تولید نفت خود را با هدف تقویت قیمت آن، به میزان چشمگیری کاهش داده است، به منفی ۰.۹ درصد در مقایسه با نرخ رشد ۸.۷ درصد در سال ۲۰۲۲، افت خواهد کرد اما در سال ۲۰۲۴، به ۴.۱ درصد بهبود پیدا می‌کند. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی امارات عربی متحده از ۶.۶ درصد در سال میلادی گذشته، به ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۴، کاهش خواهد یافت.

نرخ رشد عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت خاورمیانه پس از عربستان سعودی است، از هفت درصد در سال ۲۰۲۲، به منفی ۲.۳ درصد در سال میلادی جاری افت می‌کند اما در سال میلادی آینده، به ۴.۳ درصد بهبود خواهد یافت. نرخ رشد کویت هم از ۷.۹ درصد در سال ۲۰۲۲، به ۰.۸ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

کد خبر: ۲۴۸٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha