۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
گریز از ریسک؛ فرار سرمایه ها به پناهگاه طلا و ارز
بازار گزارش می دهد؛

گریز از ریسک؛ فرار سرمایه ها به پناهگاه طلا و ارز

در زمان انتشار اخبار جنگ، سرمایه ها به سمت بازارهای کم ریسک می روند به همین دلیل دلار و طلا در حال اوج گرفتن هستند هرچند تحلیل غیرسیاسی حکایت از ارزندگی بازار سهام دارد.

بازار؛ گروه بورس: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که واکنش منفی بورس مقطعی است و به زودی بازار به حالت عادی برمی گردد. از طرف دیگر قیمت دلار در ایران از ۴۹ هزار تومان خیز برداشت و وارد کانال ۵۲ هزار تومان شد و همین موضوع منجر به رشد قیمت طلا در بازار ایران شد به طوری که در دو روز گذشته سکه از کانال ۲۷ میلیون تومان وارد ۳۰ میلیون تومان شده که با در نظر گرفتن ادامه خروج پول از بورس ایران می توان به این نتیجه رسید که بخشی از پول ها از بورس خارج و وارد بازار دلار و طلا شده است.

به گفته شهیر محمدنیا در حال حاضر پیش بینی می شود که اگر دامنه جنگ گسترش پیدا نکند و کشورهای ثالثی وارد جنگ نشوند همانند جنگ روسیه و اوکراین بعد از مدتی تنش کاهش یابد و وضعیت بازارها هم به حالت تعادل برسند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در زمان جنگ تحلیل بنیادی و تکنیکال کاربرد خود را از دست می دهند، به بازار گفت: در حال حاضر پیش بینی می شود که اگر دامنه جنگ گسترش پیدا نکند و کشورهای ثالثی وارد جنگ نشوند همانند جنگ روسیه و اوکراین بعد از مدتی تنش کاهش یابد و وضعیت بازارها هم به حالت تعادل برسند.

شهیر محمدنیا با بیان اینکه در زمان جنگ سرمایه ها به سمت بازارهای کم ریسک می روند، تصریح کرد: در واقع موقعی که بی ثباتی ایجاد شود سرمایه ها از بازار سهام به بازار دلار و ارز کوچ می کنند.

او درباره اینکه برخی پیش بینی کرده اند که قیمت نفت در این جنگ منطقه ای افزایش می یابد، تصریح کرد: با توجه به اینکه طرفین جنگ کنونی منطقه تولیدکننده یا صادرکننده نفت نیستند، به همین دلیل تغییری در قیمت نفت به وجود نمی آید، اما اگر تولیدکنندگان نفت در منطقه وارد این جنگ شوند به طور قطع بعد از آن شاهد رشد قیمت نفت خواهیم بود.

محمد نیا با اشاره به اینکه قیمت دلار وارد کانال ۵۲ هزار تومان شده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی قیمت دلار به صورت هیجانی افزایش یافته به همین دلیل رشد قیمت ارز روی بازار سرمایه اثر نمی گذارد، اما بخشی از پول ها وارد صندوق های درآمد ثابت، طلا و اوراق قرضه می شوند و از این طریق روی بازار تاثیر می گذارد.

قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر با روند نزولی شاخص دلار در پی انتشار گزارش مشاغل آمریکا اندکی افزایش یافته اما به نظر می رسد فعلا روند نزولی خود را حفظ کند مگر اینکه دامنه جنگ به اقتصاد جهانی هم کشیده شود.

وضعیت بازار سرمایه بدون تحلیل سیاسی

درحالی سایه جنگ بر خاورمیانه حاکم شده و ضرباتی بر رژیم صهیونیستی وارد شده، اقتصاد ایران یک روند با ثباتی را آغاز کرده بود و پیش بینی می شد در نیمه دوم سال با توجه به اصلاحی که شاخص کل بورس داشته روند صعودی آغاز کند. البته که این روند و میزان تاثیر بر اقتصاد داخلی، جای بررسی بیشتری دارد.

بهناز اکبرپور معتقد است که یکی از محرک‌هایی که بازار سرمایه به شدت به آن واکنش نشان می‌دهد و طی سالیان اخیر باعث رشد شاخص شده است، نرخ ارز است

همچنین کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پس از یک دوره کوتاه صعودی در دو ماه ابتدایی سال، بورس با افت سنگینی مواجه شد و بخشی زیادی از ارزش خود را از دست داده است، گفت: وضعیت فعلی بازار سرمایه حکایت از این دارد که همچنان وارد مسیر جدیدی نشده است که فاصله گرفتن از این فضا و بازگشت به دوران مثبت بازار، ماحصل محرکی است که می‌بایست تغییرات و اصلاحات را ایجاد کند.

بهناز اکبرپور با بیان اینکه یکی از محرک‌هایی که بازار سرمایه به شدت به آن واکنش نشان می‌دهد و طی سالیان اخیر باعث رشد شاخص شده است، نرخ ارز است که طی ماه‌های اخیر و با کنترل و عرضه شدید توسط بانک مرکزی و بازارساز، در بیشتر روزهای معاملاتی نرخ دلار در محدوده ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار ریال در نوسان بوده است.

به گفته اکبرپور؛ باتوجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاری و همچنین رصد دقیق بازارهای موازی بازار سرمایه، مشاهده می‌ شود که سیاست کنونی دولت و بانک مرکزی ایجاد رکود در بازارها و انتقال نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار پول و بانک‌ها است.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه بیان کرد: در نتیجه به نظر می‌رسد در شش ماهه دوم سال جاری شاهد افزایش جدی نرخ دلار نخواهیم بود و بنابراین به دنبال آن در ادامه سال تمرکز سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بر سهام دلاری و شاخص‌ساز نخواهد بود و به سهم‌های کوچک‌تر و هم‌وزن می‌توان با دید مثبت‌تری نگریست؛ از جمله این صنایع می‌توان به صنایعی همچون سیمان، دارو، غذایی، قند و شکر، زراعی و سایر صنایعی همچون دوده‌ای‌ها که عمدتا بر فروش داخلی متمرکز می‌باشند، اشاره کرد. فروش صنایع مذکور عمدتا داخلی و براساس تورم موجود در کشور افزایش پیدا می‌کند.

اکبرپور با بیان اینکه انتظار می‌رود که گزارشات سه‌ماهه تابستان مناسبی را نیز منتشر کنند، افزود: این مورد می‌تواند موجب استقبال سرمایه‌گذاران شود؛ همچنین از بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز نباید در شش‌ ماهه دوم سال جاری به سادگی گذشت. در این مقطع با اهرم انتشار اخبار تجدید ارزیابی می‌توان امیدوار بود که شرکت‌های مرتبط با این حوزه که پتانسیل تجدید را دارند؛ همچون زراعتی‌ ها و بانکی‌ ها با استقبال مواجه شوند.

به گزارش تحلیل بازار، شاخص هم وزن طی یک ماه اخیر با رشد اندکی از ۷۱۴،۰۰۰ به ۷۱۶،۰۰۰ واحد رسیده است؛ در حالی که طی مدت مذکور افت شاخص کل از محدوده ۲،۱۱۱،۰۰۰ واحد به محدوده ۲،۰۷۰،۰۰۰ واحد را شاهد بوده ایم که این امر نشان‌ دهنده استقبال سرمایه‌گذاران از سهم‌های کوچک و هم وزن نسبت به سهم‌های بزرگ و شاخص‌ ساز بوده است.

به گزارش تحلیل بازار، امروز طبیعی بود که فشار فروش را داشته باشد و البته ۲ رویداد باعث می‌شود تا شدت منفی احتمالا کمتر شود. رویداد اول حجم خوب بازار بود که امروز در صفوف فروش ظاهر شد و جمع کرد و کمی فضا را بهبود بخشید و رویداد دوم افزایش نرخ ارز تا ۵۲ هزار است که قطعا فردا و روزهای بعد اثرات ان را در بازار می‌بینیم. البته هیچ یک ازاین دو عامل نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای شرایط و تغییر فاز بازار شود ولی می‌تواند شرایط فعلی بازار را تا حدودی از این فاز منفی و پنیک دورتر کند. بازار تمام حواس خود را معطوف به تحولات منطقه کرده است.

وزن اخبار سیاسی از کدال بیشتر شده، بازار همواره از ماجرای تنش‌های آن سمت واهمه داشته که نمونه‌های آن را می‌توان در جنگ‌های ۲۲ و ۳۳ روزه مشاهده کرد. نکته دیگر اینکه ابعاد ماجرا این بار با دفعات گذشته کمی متفاوت است و شاید نظر برخی تحلیلگران درست باشد که در ۵۰ سال گذشته چنین چیزی را شاهد نبودیم. باید در انتظار شرایط آتی بود.

کد خبر: ۲۴۸٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha