۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
افزایش پرداخت وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار فقره| قیمت تمام شده نهضت ملی مسکن مشخص شد
رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به بازار خبر داد

افزایش پرداخت وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار فقره| قیمت تمام شده نهضت ملی مسکن مشخص شد

صالحی، رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه برای نخستین‌بار اعطای تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره ارتقا یافته گفت: از سال ۸۴ با اعطای وام ۲.۹ میلیون مسکن روستایی بازسازی شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: غلامرضا صالحی به مناسبت روز روستا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روستاهای کشور دارای اهمیت فراوانی هستند و با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که روستاها دارند این روز در تقویم رسمی کشور به نام روستا نامگذاری شده است گفت: سوال این است که چرا روستاها مهم هستند؟ پاسخ این است که روستاها در اقتصاد ملی نقش مهمی دارند. روستاها یکی از منابع تامین پایدار ملی شناخته می شوند و در کمک به صنعت و تولید مواد غذایی نقش بسزایی دارند.

رفع بیکاری و توسعه روستایی در دستور کار تمام تمام دستگاههای مرتبط با روستاها باید قرار بگیرد چرا که این اقدام مزیت های بالایی در اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت

وی با اشاره به اینکه روستاها در رفع بیکاری و حل معضلات حاشیه نشینی شهرها نقش بالایی دارند ادامه داد: رفع بیکاری و توسعه روستایی در دستور کار تمام تمام دستگاههای مرتبط با روستاها باید قرار بگیرد چرا که این اقدام مزیت های بالایی در اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. در سال های گذشته و از ابتدای انقلاب طرح های عمرانی را تکمیل کرده ایم و هر چند با نقطه مطلوب فاصله داریم اما موفقیت خوبی در ماندگاری جمعیت داشته ایم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه اشتغال و درآمد پایدار یکی از نکات مهم در توسعه روستا و تثبیت جمعیت دارد و استفاده از پتانسیل ها و تشکل های مردم نهاد می تواند به شرایط اقتصادی و کاهش فقر کمک کند اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه آنطور که باید در موضوع روستا ورود نشده است و قوانین دیده شده پاسخگوی روستا و متحول کننده ظرفیت روستاها نیست.

صالحی گفت: به همین منظور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشنهادهایی برای همین موضوع ارائه کرده است و امید است که در مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه و مصوبات خوبی را شاهد باشیم.

از سال ۸۴ بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است که این آمار نشان می دهد که مقاوم سازی ۵۳ درصد مسکن روستایی تمام شده است

وی با یادآوری اینکه بر اساس سرشماری مسکن روستایی در سال ۹۵ حدود ۵ میلیون و ۳۷۷ هزار مسکن روستایی سرشماری شده است گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده از سال ۸۴ تاکنون طرح ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شروع شد. از سال ۸۴ بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است که این آمار نشان می دهد که مقاوم سازی ۵۳ درصد مسکن روستایی تمام شده است.

برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم تعداد واحدهای روستایی که در سال احداث می شوند از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به ۳۵۰ هزار واحد ارتقا می‌یابد

صالحی به مصوبه اخیر دولت برای افزایش سقف وام مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: با مصوبه هیئت دولت سقف وام روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. اما نکته مهم این مصوبه این است که این بار همراهی خوبی توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک ها در تصویب این موضوع را شاهد بودیم. نکته مهم تر آن هم این است که برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم تعداد واحدهای روستایی که در سال احداث می شوند از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به ۳۵۰ هزار واحد ارتقا می‌یابد.

وی همکاری بانک‌ها در خصوص ارائه تسهیلات روستایی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ۵ میلیون و ۳۷۷هزار واحد مسکونی روستایی موفق شد ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد را نوسازی و مقاوم سازی کند که در برنامه است تا سال ۱۴۰۵ این میزان به ۷۰ درصد ارتقا یابد.

برای اجرای مسکن محرومان در کشور در همکاری با بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی ۳۰۱ هزار و ۲۵۲ واحد توافق شده است

صالحی در خصوص وظایف بنیاد مسکن برای اجرای مسکن محرومان گفت: برای اجرای مسکن محرومان در کشور در همکاری با بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی ۳۰۱ هزار و ۲۵۲ واحد توافق شده است که تمامی واحدها بلاعوض آنها پرداخت شده و از این تعداد ۱۷۱هزار و ۲۵۸ واحد عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

صالحی در خصوص عمران روستایی اظهار کرد: تا به امروز بازنگری طرح هادی ۲۰ هزار و ۵۸ واحد روستایی انجام شده که معادل ۵۲ درصد به اتمام رسیده و در موضوع اجرای طرح های هادی بهسازی معابر روستایی بازنگری ۲۴هزار و ۵۰ روستا که معادل ۶۲ درصد است، انجام شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تا به امروز ۲۳۰ هزار قطعه زمین، تملک و عملیات اجرایی آن در استان‌های مختلف آغاز شده است گفت: با اجرای این طرح بیش از ۲ میلیون خانوار روستایی صاحب خانه خواهند شد و در سال ۱۴۰۳ نیز ۵۰۰ هزار قطعه زمین دیگر به شکل ویلایی و تک طبقه تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا به امروز ۳میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۸ جلد سند صادر شده است گفت: در خصوص ارائه خدمات فنی و مهندسی و پاسخ به استعلامات، بنیاد مسکن حدود ۵ میلیون و ۹۴هزار و ۹۶۹ استعلام را پاسخ داده است.

صالحی با تاکید بر اینکه سواحل مکران با حمایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رونق می‌گیرد، ساخت و ساز در سواحل مکران را بر اساس اساسنامه جزو وظایف بنیاد مسکن برشمرد و در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: تاکنون ۵۳۱ هزار و ۳۸۱ واحد نهضت ملی در حوزه شهری و روستایی در حال اجرا است که از این تعداد ۱۶۷ هزار و ۳۳۶ واحد روستایی و ۱۰ هزار و ۲۱ واحد شهری به اتمام رسیده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص قیر رایگان گفت: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت که به نوعی به نهضت ملی آسفالت مشهور شد و به روستاییان و عمران و آبادانی روستاها تخصیص یافت‌.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۰ میلیون متر مربع از معابر روستایی آسفالت خواهد شد.

بنیاد مسکن در خصوص بازنگری طرح هادی روستایی کم کاری نمی کند. اما بنیاد مسکن با موانع مواجه است

صالحی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که طرح هادی روستایی موجب احتکار زمین شده است؟ گفت: بنیاد مسکن در خصوص بازنگری طرح هادی روستایی کم کاری نمی کند. اما بنیاد مسکن با موانع مواجه است و تمام طرح های روستایی در کمیته تصویبی است و بنیاد مسکن به عنوان دبیر آن شناخته می شود.

در برخی روستاها بیش از یک دهه است که امکان بازنگری وجود ندارد و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. به دلیل موانع موجود است که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده اند که طرح های هادی موجب احتکار زمین شده است

وی افزود: در برخی روستاها بیش از یک دهه است که امکان بازنگری وجود ندارد و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. به دلیل موانع موجود است که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده اند که طرح های هادی موجب احتکار زمین شده است.

صالحی در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن که توسط بنیاد مسکن احداث می شود چقدر است؟ گفت: قیمت تمام شده واحدهای مسکونی را بنیاد مسکن تعیین نمی کند اما بر اساس طبقات قیمت تمام شده هر متر مربع بین ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون تومان تعیین می شود به طوری که هرچقدر تعداد طبقات کمتر باشد هزینه تمام شده کاهش می یابد.

کد خبر: ۲۴۸٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      0 0
      با سلام جناب رئیس الان در روستا که طرح‌ مسکن جوانان اجرا است اونم‌ زمین و متولی امر بنیاد مسکن می‌باشد خود روستا ما بالغ بر ۵۰خانوار احداث وپایان کار گرفتن ویک سری در حال ساخت هستن هنوز زیر ساخت آب و برق و گاز مشکل داریم و انشعاب ندادن هیچ اداره زیر بار نمیره‌ باید از طریق خودیاری بگیرم چطور شما از نهضت ملی حرف میزنی اداره جات و فرماندر بخشدار کلا بیخیال هستن توپ را در زمین بنیاد میندازن توی این طرح موندین
    • اکبری IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      0 0
      جزییات بیشتری در مورد وام مسکن روستایی بزارید . آیا کسایی که 200 تومن گرفتن 350 الیاقی شو میدن؟ آیا همون شود و بازپرداخت هست ؟ ممنون میشم
    • علی IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      2 0
      تشکر از شما که به فکر شهرهایی کوچک روستاها هستید. ما وام 200میلیونی مسکن گرفتیم تازه تونستیم سقف ساختمان رو بگیریم . نیمه کاره رها کردیم توان اتمام و استفاده از اون رو نداریم . کاری کنید کسایی که 200تومن رو گرفتن اما هنوز ساختمان تکمیل نشده هم بتونن از افزایش این وام بهره مند بشن
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      0 0
      آقای رئیس بنیادمسکن درقسمت واگذاری اراضی تفکیکی (اراضی واگذری) ودراجرای طرح بازنگری که می باست طبق قانون هر۱۰ سال بازنگری شودکم کاری میکندبعدشمامیگین روستاها درکشورمهم وتاثیر گذارند? آقادربیادمسکن عدم مدیریتی وعدم کارشناسی وجوددارد..