۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
بمباران غزه بورس را خونی کرد| بی انگیزگی بازارساز برای حمایت از بورس|  هیجان موقتی است؟
بازار گزارش می دهد؛

بمباران غزه بورس را خونی کرد| بی انگیزگی بازارساز برای حمایت از بورس| هیجان موقتی است؟

بورس در حالی روز یک شنبه با همان ساعت اولیه افتی ۲۰ هزار واحدی تجربه کرد و کاملا به رنگ خون درآمد که اقتصاد داخلی اتفاق خاصی نداشت و بیشتر تحت تأثیر شدت گرفتن بمباران غزه بود.

حامد شایگان؛ بازار: بورس در حالی روز یک شنبه را با افت شدید آغاز کرده که خبر خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده و این مسأله بیشتر به موضوع پیروزی های ارزشمند حماس در درگیری میان فلسطین و رژیم صهیونسیتی مربوط می شود، هرچند مقامات آمریکایی نقش ایران در این درگیری ها را رد کرده اند، با این حال بازار سرمایه با هیجان منفی معاملات را دنبال می کند.

عطا شاکری معتقد است در بازار سرمایه بیشتر وضعیت امروز را می‌توان به شرایط عدم اطمینان و حتی ریسک در مقابل سرمایه‌گذاران با انتظار اتفاقات بد در هم آمیخته است و هر از چند گاهی یک تصویر وحشتناک از کلاه خود بیرون می‌آورد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه درحالی بازار بعد اگر یک مسیر کم رمق و بی‌رونق را پشت سر گذاشته است، گفت: شاهد یک ریزش دیگر در شاخص کل و روزی به شدت منفی است، بررسی حجم معاملات بازار و تعداد کدهای فعال در وضعیت حاضر نشان از آن دارد که عمده فعالیت موجود در بازار، مرتبط با بازیگران و فعالان اصلی بورس است و خبری از فعالان فصلی و کوتاه‌مدت نیست.

عطا شاکری با بیان اینکه اگر فعالان موجود در بازار، عمدتا جز فعالان دائمی بورس هستند، چنین اثرات هیجانی را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ افزود: حقیقت آن است که بازار در چند سال اخیر دچار دو عارضه اصلی شده و کماکان این دو عارضه در بازار خودنمایی می‌کند. مسأله نخست بازار سرمایه، حرکت عمده سهم‌ها و مثبت و منفی شدن یکپارچه بازار است؛ هرچند می‌توان دلایل گوناگونی برای این امر ذکر کرد، ولی از دلایل عمده آن عمل کردن تمامی سهم‌ها به عنوان یک کلاس دارایی واحد در همبستگی با عناصر کلان اقتصادی است.

او افزود: به عبارت دیگر فاکتورهای کلان اقتصادی مثل نرخ بهره، نرخ ارز، سیاست‌های بانک مرکزی و دیگر عوامل کلان اقتصادی صحنه‌گردان بازار سرمایه است که عمدتا نیز عامل فشار به بازار هستند.

شاکری با بیان اینکه مسأله دوم بازار سرمایه که بیشتر وضعیت امروز را می‌توان به آن نسبت داد، شرایط عدم اطمینان و نه حتی ریسک در مقابل سرمایه‌گذاران است؛ تصریح کرد: وضعیت عدم اطمینانی که با انتظار اتفاقات خاص در هم آمیخته است و هر از چند گاهی یک تصویر عجیب از کلاه خود بیرون می‌آورد. در هر حال اتفاقات این شکلی تاثیرات خود را بر بورس می گذارد. پیروزیهای حماس و البته اتفاقات بعد از ان نیز در بورس اثر گذاشته اند

برخورد قضایی برای رانت اطلاعاتی نرخ خوراک پتروشیمی

همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که متخلفان مربوط به رانت اطلاعاتی نرخ خوراک پتروشیمی ها به دستگاه قضایی معرفی می شوند، اما سوال اینجاست که آیا رفتار دولت در شش ماه گذشته نشان داده که مخالف افت شاخص کل بورس بوده است؟

به گفته علیرضا سادات شرکت‌ها به راحتی می‌توانند با اعداد و ارقام بهای تمام شده بازی کرده و از ابهام ایجاد شده توسط دولت در نرخ‌های انرژی، صورت‌های مالی را دستکاری کنند یا حتی سناریوهای متفاوت را برای سود بچینند که موجب دلسردی و بی‌انگیزگی بازار و سهامداران شود

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شرکت‌ها به راحتی می‌توانند با اعداد و ارقام بهای تمام شده بازی کرده و از ابهام ایجاد شده توسط دولت در نرخ‌های انرژی، صورت‌های مالی را دستکاری کنند یا حتی سناریوهای متفاوت را برای سود بچینند که موجب دلسردی و بی‌انگیزگی بازار و سهامداران شود.

علیرضا سادات با بیان اینکه اعمال سلیقه‌های مدیران در صورت‌های مالی شرکت‌ها اگر بر خلاف منافع سهامداران باشد گزارش‌های فعلی را به نقطه ضعف بازار تبدیل می کند، افزود: در حال حاضر انتظاری که بسیاری از سهامداران از گزارش‌ها شرکت ها روی سامانه کدال دارند محقق نمی شود، زیرا اطلاعات دقیق نیست.

او با تاکید بر اینکه در موقعیت کنونی صنعت خودرو، بانک و پالایش می‌توانند با بهبود شرایط ایجاد شده در صنعت زمینه رشد شاخص کل بورس را فراهم کنند، اظهار کرد: اگر کمی ریسک‌ها برطرف شوند و صنایع دور شدن از قیمت‌گذاری دستوری در بازار را تجربه کنند به طور قطع معاملات سهام پرتقاضا ظاهر می شود و کل بازار را با خود همراه می سازد.

او افزود : با توجه به گزارش‌های ماهانه بازار قابلیت یک جو خوب و مثبت را دارد و برای برخی نمادهای کوچکتر می‌تواند یک طول موج بزرگ را ایجاد کرده و در بسیاری از سهم‌ها کف‌سازی قوی را ایجاد کنند، از همین رو یک رویداد مثبت برای بازار قلمداد می‌کنیم که طی ۱۰ روز کاری پیش رو به بازار می‌رسد. مثلاً وقتی شاخص متفاوت از سایر بازارها حرکت کند شائبه شاخص سازی کمتر می‌شود. اما در مجموع باید وضعیت بازار سرمایه چقدر با پی بر یی و سودآوری شرکت ها مرتبط است.

براساس این گزارش می توان پی برد که هیجان کنونی بازار موقتی است و به زودی دوباره معاملات به حالت تعادل برمی گردد اما مسئله اصلی حجم و ارزش پایین معاملات سهام است که نشان می دهد بازار ساز انگیزه ای برای حمایت از شاخص کل بورس ندارد.

کد خبر: ۲۴۷٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha