۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
آمریکا به روابط حسنه با ایران نیاز دارد
نشنال اینترست:

آمریکا به روابط حسنه با ایران نیاز دارد

تارنمای نشنال اینترست در مقاله ای با اشاره به خوش بینی ناشی از توافق اخیر تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن نوشت که حتی با احیای برجام، آمریکا به برقراری روابط حسنه همه جانبه با ایران نیاز دارد.

به گزارش بازار، تد گلن کارپنتر (Ted Galen Carpenter) دبیر نشریه نشنال اینترست و پژوهشگر موسسه رندالف بورن (Randolph Bourne Institute) نوشت؛ نشانه های متعددی وجود دارد که نشان می دهد دولت جو بایدن همچنان به احیای برجام علاقه مند است.

وی افزود: صاحب نظران خوش ‌بین، توافق اخیر مبادله زندانیان میان واشنگتن و تهران را تحولی می دانند که ممکن است به پیشرفت قابل‌ توجهی در مذاکرات هسته‌ای بیانجامد.

با این حال، حتی اگر توافق هسته ای احیا شود، تنها یک دستاورد از دستاوردهای بسیاری است که نیل به آنها برای کاهش ملموس تنش ها با ایران لازم است. مادامی که هر دو دولت به مسائل گسترده ‌تری نپرداخته و به سمت نزدیکی همه جانبه تلاش نکنند، بحران ظاهراً پایان ناپذیر در روابط دوجانبه پایان یا حتی به طور قابل توجه کاهش نمی یابد.

پژوهشگر موسسه لیبرتارین ادامه داد: سران آمریکا باید کینه همیشگی و فزاینده علیه تهران را کنار بگذارند. از سرگیری برجام شروع خوبی خواهد بود، اما هم واشنگتن و هم تهران باید اقدام هایی را برای برقراری مجدد روابط عادی و همه جانبه دیپلماتیک و اقتصادی انجام دهند. این به معنای احیای روابط دیپلماتیک و انجام مذاکرات گسترده برای پایان دادن به رژیم تحریم هاست. رئیس جمهوری آمریکا می تواند روابط دیپلماتیک رسمی را بدون اقدام کنگره احیا کرده و اختیارات محدود و یکجانبه ای برای لغو برخی از تحریم ها را دارد. اما لغو گسترده‌تر تحریم‌ ها نیازمند تایید کنگره است.

نویسنده این مطلب مدعی شده است: تهران نیز باید امتیازهای قابل توجهی را واگذار کند تا شانس معقولی برای جلب همکاری کنگره در رفع تحریم ها داشته باشد. این اقدام ها شامل پایان دادن به فروش موشک‌ و پهپاد به روسیه و تعهد دولت ایران به فاصله گرفتن از طالبان و دیگر جنبش‌ های شبه‌ نظامی است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه متأسفانه، نشانه‌های انعطاف ‌پذیری واشنگتن ناچیز است، می افزاید: در واقع، برخی اقدام های اخیر نشان دهنده انتقام جویی زیانبار (آمریکا) است. واکنش دولت بایدن به توافقنامه صلح اخیر میان ایران و عربستان سعودی و احیای روابط دیپلماتیک دوجانبه و هموار ساختن راه پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب، یکی از این موارد است. واشنگتن به جای تایید اقدامی که تنش های منطقه ای را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، با مانع تراشی پاسخ داد و تحریم های جدیدی را علیه متحد ایران، سوریه، اعمال کرد.

به نوشته این رسانه، تا زمانی که سیاست آمریکا تغییر نکند، ممکن است روابط دو کشور در نهایت به یک عدم رابطه خطرناک ختم شود. تهران هنوز سلاح هسته ای نساخته و بازگشت به برجام احتمالاً این احتمال را برای چند سال از بین خواهد برد. با این حال، اگر واشنگتن سیاست خود را تغییر ندهد و روابط عادی با ایران را در همه جهات دنبال نکند، خطر وقوع سناریویی همانند کره شمالی افزایش خواهد یافت.

هم اکنون آمریکا هیچ رابطه اقتصادی و یا حتی دیپلماتیک معناداری با پیونگ یانگ ندارد. این کشور دارای یک زرادخانه هسته ای کوچک است و به سرعت در حال ساخت یک سامانه موشکی بالستیک دوربرد برای پرتاب کلاهک های هسته ای است.

پرسش این است که آیا دولت بایدن و کنگره عقل و بینش لازم برای اجتناب از رخ دادن چنین پیامد غم انگیزی را دارند یا خیر.

کد خبر: ۲۴۷٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha