۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
طرح سامانه گرمسیری ایلام در انتظار تزریق اعتبار| ۱۷ هزار هکتار زمین خشک آبی می شود
بازار گزارش می دهد؛

طرح سامانه گرمسیری ایلام در انتظار تزریق اعتبار| ۱۷ هزار هکتار زمین خشک آبی می شود

ایلام-سامانه گرمسیری از بزرگترین طرح های آب و خاک در استان ایلام هم اکنون نیازمند تزریق اعتبارات لازم است، در صورت بهره بردای از این طرح بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی خشک استان ایلام آبی می شوند.

بازار؛ گروه استان ها: بخش هایی از اراضی هموار و آماده کشت به عنوان ثروتی ارزشمند در شهرستان های دهلران و مهرانبه دلیل نبود آب به طور کامل مورد استفاده زراعت قرار نمی گیرد، موضوعی که باعث شد تا از سال ۹۲ کیلومترها آن طرف تر از این زمین ها اجرای سامانه گرمسیری یکی از بزرگترین طرح های توسعه منابع آب و خاک کشور در دستور کار قرار گیرد.

طرح سامانه گرمسیری از طرح های بزرگ توسعه آب و خاک کشور است که مرحله اول آن این روزها با آبگیری آزمایشی آب در محدوده سد کنجانچم در مهران از توابع استان ایلام به افتتاح نزدیک شده است.

با بهره برداری از این طرح حدود ۲۸۰ میلیون مکعب آب در سال به ظرفیت آبی استان اضافه و ۱۷ هزار هکتار از اراضی دشت های مهران و دهلران از شیوه دیم به سیستم های آبیاری مجهز می شوند.

طرحی که در استان ایلام شامل ۲ مرحله است که مرحله اول آن با آبگیری آزمایشی در محدوده سد کنجانچم به افتتاح نزدیک می شود.

کل پروژه سامانه گرمسیری ۸۶.۶ درصد پیشرفت دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هدف اصلی از اجرای این طرح انتقال آب به دشت های گرمسیری در غرب استان های کرمانشاه و ایلام است.

صادق علیمرادی افزود: در اجرای این طرح توسط قرارگاه خاتم النبیاء و شرکت های توسعه منابع آب و نیرو، آب از شمال کرمانشاه تا دشت های دهلران در جنوب ایلام انتقال می یابد.

علیمرادی: با اجرای این طرح حدود ۲۸۶ میلیون مترمکعب ظرفیت آب استان افزایش خواهد یافت، قرار است مرحله اول سامانه گرمسیری در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان افتتاح شود و سپس در مرحله تکمیلی آب از مهران تا شهرستان دهلران انتقال یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام تصریح کرد: طول سامانه گرمسیری ۳۶۵ کیلومتر است که ۲۱۳ کیلومتر آن در استان ایلام اجرا می شود.

علیمرادی افزود: کل پروژه سامانه گرمسیری ۸۶.۶ درصد پیشرفت دارد، آب بعد از اینکه از کرمانشاه در خط لوله انتقال پیدا می کند به پشت سد کنجانچم مهران منتقل می شود.

طرح سامانه گرمسیری ایلام در انتظار تزریق اعتبار| ۱۷ هزار هکتار زمین خشک آبی می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: در طرح سامانه گرمسیری از چندین روش مختلف برای انتقال آب سازه هایی مثل خط انتقال، خط لوله، باکس،سازه های سد و تونل استفاده شده است.

وی افزود: در این پروژه علاوه بر بخش کشاورزی، آب این طرح در بخش های صنعت و شرب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

علیمرادی افزود: با اجرای این طرح حدود ۲۸۶ میلیون مترمکعب ظرفیت آب استان افزایش خواهد یافت، قرار است مرحله اول سامانه گرمسیری در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان افتتاح شود و سپس در مرحله تکمیلی آب از مهران تا شهرستان دهلران انتقال یابد.

اشتغالزایی برای سه هزار نفر در نوار مرزی کشور

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همزمان با رسیدن آب کار احداث شبکه های زهکشی در حال انجام است که با شکوفایی این زمین ها علاوه بر افزایش بهره وری برای سه هزار نفر در نوار مرزی شغل پایدار ایجاد می شود.

طرح سامانه گرمسیری ایلام در انتظار تزریق اعتبار| ۱۷ هزار هکتار زمین خشک آبی می شود

اقبال گراوند افزود: با اجرای این طرح سطح ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار از اراضی دیم استان به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز می شود.

قطعات سه و چهار سامانه گرمسیری ایلام تأمین اعتبار شد

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس نیز روز گذشته در حاشیه دیدار با وزیر نیرو برای پیگیری مطالبات مردم استان، اظهار کرد: طبق اعلام وزیر نیرو قطعات سه و چهار سامانه گرمسیری ایلام تأمین اعتبار شده و آب به زودی به زمین های واقع در مسیر سامانه گرمسیری می رسد.

فلاخی: برای تکمیل کل پروژه‌ سامانه‌ گرمسیری، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است

استاندار ایلام نیز روز گذشته در بازدید از این پروژه بیان کرد: برای ابرپروژه‌ سامانه‌ گرمسیری ایلام که فاز نخست آن در آستانه‌ افتتاح است بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم هزینه شده است‌.

حسن بهرام نیا با اشاره به ابرپروژه‌ سامانه‌ گرمسیری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت در استان ایلام، خاطرنشان کرد: برای این ابرپروژه تاکنون حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: برای تکمیل کل پروژه‌ سامانه‌ گرمسیری، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

کشاورزی در دشت های مهران و دهلران علاوه بر ایجاد اشتغال باعث کسب درآمد برای مردم روستاهای مرزی می شود، بهره برداری از این پروژه برای جلوگیری از مهاجرت مردم این روستاها بسیار مهم است.

با توجه به اینکه سال های زیادی از اجرای این پروژه می گذرد نیاز است هرچه سریعتر اعتبارات لازم به این پروژه تزریق شود تا از فرسودگی شبکه های آبرسانی طرح جلوگیری شود.

کد خبر: ۲۴۷٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha