۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
موقت ولی تا حدودی موفق؛ بازتاب تریبون های انتخاباتی آمریکا در تریدهای ایرانی
بازار گزارش می دهد؛

موقت ولی تا حدودی موفق؛ بازتاب تریبون های انتخاباتی آمریکا در تریدهای ایرانی

با توجه به اینکه آمریکا انتخابات را در پیش دارد به دنبال یک توافق موقت با ایران است و ایران هم برای کنترل تورم از آن استقبال می کند و می توان انتظار بازتاب تریبون های آمریکایی در تریدهای ایرانی داشت.

حامد شایگان؛ بازار: بازار مسیر خود را برای خروج جریان پول یعنی تغییر فاز حقیقی به حقوقی داده که شاید ابزار جذابی نباشد اما تا حدودی کارکرد آن در این است که نشان می دهد فعلا در بازار سرمایه خبری نیست و هم جهت با سیاست کنترل تورم است، با این حال در ادامه متغیرهای سیاسی همچون رویکرد انتخابات آمریکا بر بازار مالی ایران تاثیر خواهد گذاشت.

رضا روحی معتقد است که در شرایط کنونی ایران به ثبات اقتصادی نیاز دارد و از طرف دیگر آمریکا هم انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد به همین دلیل تمایل دارد قیمت سوخت را در فصل زمستان و پیش از انتخابات کنترل کند، از این رو همکاری موقت با ایران می تواند برای آنها یک برگ برنده باشد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سرمایه تحت تاثیر فضای سیاسی و سیاست های کلان اقتصادی قرار دارد، گفت: در چند وقت اخیر ایران توانسته جو سیاسی جدیدی در منطقه ایجاد کند و گشایش هایی در اقتصاد کشور هم ایجاد شده است و همین موضوع کمک کرده تا ثبات اقتصادی به وجود بیاید و بازارها هم تا حدودی با کاهش تقاضا و رکود مواجه شوند اما این موضوع مقطعی است.

رضا روحی با بیان اینکه مذاکرات ایران و آمریکا برای توافقات موقتی وجود دارد، افزود: در شرایط کنونی ایران به ثبات اقتصادی نیاز دارد و از طرف دیگر آمریکا هم انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد به همین دلیل این کشور به آرامش سیاسی برای انتخابات نیاز دارد و از طرف دیگر تمایل دارد قیمت سوخت را در فصل زمستان و پیش از انتخابات ریاست جمهوری کنترل کند، از این رو همکاری موقت با ایران می تواند برای آنها یک برگ برنده باشد اما توافقات حتی کوتاه مدت هم بر اقتصاد و بازار سرمایه ایران تاثیر می گذارد.

او با تاکید بر اینکه مهمترین محرمی که برای کنترل تورم و بورس ایران مهم است قیمت ارز است، تصریح کرد: در شرایط کنونی با ثبات قیمت دلار نرخ بسیاری از کالاها هم تثبیت شده است، به همین دلیل ایران به شرایط موجود نیاز دارد و برای تداوم آن باید صادرات نفت حفظ شود و این هدف با اجرای توافقات، حتی به صورت کوتاه مدت ممکن است.

روحی تصریح کرد: بنابراین پیش بینی ها حکایت از این دارد که فعلا بورس ایران در یک اصلاح زمانی به سر می برد و بعد از آن احتمالا در کنار رشد قیمت ارز با یک جهش همراه خواهد شد که این موضوع می تواند همزمان با تغییر دولت در آمریکا یا برهم خوردن توافقات موقت بین دو کشور رخ دهد.

بازار و عملکرد آن تابع شرایط و تصمیمات مسئولان

بازار سرمایه اهرم نقدشوندگی را در دل خود دارد که بزرگترین مزیت او محسوب می‌شود و الا در تمامی بازارها جو به همین شکل و شرایط در همین گیر و دار است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار و عملکرد آن تابع شرایط و تصمیمات مسئولان است، گفت: همچنین روند بازارها از جمله مسکن و بورس وابسته به قیمت دلار است و از آنجایی که ایران چند ماهی است که توانسته در حوزه صادرات نفت عملکرد خوبی داشته باشد موجب شده تا دلار در محدوده ۴۹ الی ۵۱ هزار تومان نوسان داشته باشد.

علیرضا مستقل، با بیان اینکه دلیل فروش نفت ایران در بازارهای جهانی توافق نانوشته میان آمریکا و ایران است، افزود: دلیل اصلی این مهم نزدیکی به انتخابات آمریکا بوده و رییس‌جمهور این کشور ترجیح می‌دهد، در شرایط فعلی تنش‌ها را به حداقل برساند و از سویی برای وی بسیار مهم است که با افزایش نفت ایران در بازارهای جهانی بتواند قیمت بنزین را در کشور خود کنترل کند؛ چراکه این روزها عربستان به واسطه کسب امتیاز از آمریکا برای صلح با اسرائیل و از سویی روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، تولید و عرضه نفت خود را کاهش داده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسائلی از جمله تمایل آمریکا به تبادل زندانیان، توافق نانوشته میان دو کشور است، اظهار کرد: همچنین توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران موجب شده تا شرایط شکننده‌ای برقرار شود و ایران بتواند نفت خود را در جهان به فروش برساند.

این کارشناس بورس با اشاره به سیاست‌های انقباضی نسبتا شدید بانک‌ مرکزی در یک سال اخیر، تاکید کرد: این مسئله موجب شده تا نرخ بهره به صورت مداوم روند صعودی داشته باشد و در نتیجه آن اکثر بنگاه‌های اقتصادی درگیر کمبود نقدینگی شوند.

وی اضافه کرد: در کنار مسائل ذکر شده در یک سال اخیر اقتصاد ایران جهش ارزی را نیز تجربه کرده بنابراین برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌ها قیمت ارز باید صعودی شود.

مستقل افزود: با افزایش رونق و نقدشوندگی بازارها بخشی از دارایی‌های افراد تبدیل به ارز می‌شود و به عبارتی موضوع خروج سرمایه از کشور نیز قدرت می‌گیرد اما با کاهش رونق در بازارها، ارز نیز تحت فشار قرار می‌گیرد چرا که در این صورت نقدشوندگی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

افزایش هیجانات و تاثیر انتخابات آمریکا

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه علی‌رغم تمامی این اتفاقات مثبت شاهد این هستیم که دلار کاهش چندانی را تجربه نکرده و احتمالا تا پایان سال در محدوده ۵۰ هزار تومان باقی بماند، گفت: انتخابات آمریکا، آبان ماه سال آینده است و هرچه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم هیجانات و تاثیرات در ایران افزایش پیدا می‌کند و در صورتی که جمهوری‌خواهان پیروز انتخابات باشند فشارهای سیاسی و تحریمی بر ایران افزایش خواهد یافت و بار دیگر شاهد افزایش قیمت دلار و به تبع آن تمامی بازارها خواهیم بود.

علیرضا مستقل معتقد است که با پایان انتخابات آمریکا نقدشوندگی بازار و تمایل به نگهداری پول کاهش پیدا می‌کند و نقدینگی مدام در حال چرخش خواهد بود و می تواند روی معاملات بورس هم تاثیر بگذارد

او ادامه داد: در صورتی که بایدن و دموکرات‌ها بتوانند رای مورد نیاز را به دست بیاورند در ظاهر شاید مانند جمهوری‌خواهان رفتار نکنند اما در عمل یکی هستند. در واقع با پایان انتخابات آمریکا نقدشوندگی بازار و تمایل به نگهداری پول کاهش پیدا می‌کند و نقدینگی مدام در حال چرخش خواهد بود و راه‌حل بانک‌ مرکزی در این صورت افزایش نرخ بهره است که تبعات خاص و پیچیده‌ای خواهد داشت و می تواند روی معاملات بورس هم تاثیر بگذارد اگر بانک‌ مرکزی نرخ بهره را افزایشی نکند در کنترل بازارها و نقدینگی موفق نخواهد بود.

این فعال بازار سرمایه در خصوص چشم‌انداز صادرات نفت ایران و تاثیر آن بر قیمت دلار بعد از انتخابات آمریکا بیان کرد: در صورتی که بعد از انتخابات در فروش نفت با مشکل روبه‌رو شویم شاهد جهش قیمت دلار و همچنین فشارهای تحریمی خواهیم بود؛ مگر این که ایران سیاست خارجی خاص و متفاوتی را در پیش بگیرد.

وی با اشاره به اینکه عمر برجام به پایان رسیده است، گفت: در خصوص تعاملات با آمریکا نیازمند توافقی جدید هستیم و اگر ایران در این خصوص تلاشی نکند نهایت عمر شرایط رکودی بازارها یک سال خواهد بود.

به گزارش بازار، تناسب رفتار بازارهای مالی و سیاست های دولت می‌تواند ویژگی های خوبی در اختیار تحلیلگران و سهامداران قرار دهد تا مسیر بازار را دقیق‌تر بررسی کنند. در زمان انتخابات دور پیشین آمریکا با تغییر جو سیاسی و انتخاباتی آمریکا و افزایش آرا به نفع دموکرات ها هیجانات مثبت در بورس ایران هم بالا گرفت و کمی بعد دوباره به روند معاملاتی سابق برگشت، در این دوره هم پیش بینی می شود پیروزی هر یک از احزاب می تواند تاثیر کوتاه مدت بر معاملات بورس ایران داشته باشد

البته برداشت‌های متفاوتی هم از عملکرد هر یک از احزاب آمریکا درباره همکاری با ایران می شود که باید منتظر موضع گیری های انتخاباتی کاندیداها ماند و بعد از آن بازار سرمایه را هم پیش بینی کرد.

کد خبر: ۲۴۷٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha