۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
فریب پیامک های جعلی ثبت نام و سود سهام عدالت را نخورید!

فریب پیامک های جعلی ثبت نام و سود سهام عدالت را نخورید!

پیامک‌های جعلی درباره ثبت‌نام سهام عدالت ادعا میکنند که برای ثبت‌نام سهام عدالت باید اطلاعات شخصی و حتی پولی را واریز کنید.

به گزارش بازار، توی دنیای دیجیتال حال حاضر، زندگی ما واقعا به تکنولوژی‌های ارتباطی و اینترنت وابسته شده. با گوشی‌هوشمندمون، به راحتی به تمام جوانب زندگیمون دسترسی داریم. از ارسال پیام و تماس تا مدیریت امور مالی و حتی سرگرمی. این تکنولوژی‌ها قسمت جدایی از زندگیمون شدن. اما اینکه به این راحتی و ارتباط نه یعنی که هیچوقت با تهدیدات امنیت مالی روبرو نمیشیم.

یکی از تهدیدات تازه که اخیراً بوجود اومده و در اوج فریب‌های مالیه، پیامک‌های جعلی در مورد سهام عدالته. این پیامک‌ها به شماره‌های موبایل مردم ارسال میشن و ادعاهای دروغین درباره ثبت‌نام یا دریافت سود سهام عدالت میکنن. ظاهراً این پیامک‌ها به زبون فارسی درست و بدون اشتباه نوشته شدن و به نظر میاد که از منبع رسمی ارسال شدن. ولی واقعیت اینه که تمام اطلاعاتی که تو این پیامک‌ها گفته شده کذبه و هدف نهاییشون ازت گرفتن اطلاعات شخصی و مالی و حتی پول نقده.

پیامک‌های جعلی درباره ثبت‌نام سهام عدالت ادعا میکنن که برای ثبت‌نام سهام عدالت باید اطلاعات شخصی و حتی پولی رو واریز کنی. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، شماره حساب بانکی و اطلاعات مالی حساس دیگه. افرادی که این پیامک‌ها رو میفرستن سعی دارن با ترتیبات دروغین و فریب ازت اطلاعات مالیت رو بگیرن.

پیامک‌های جعلی درباره دریافت سود سهام عدالت هم بهت اعلام میکنن که تو به عنوان یه سهام‌دار حق دریافت سود سهام عدالت داری و برای این کار باید پولی رو به یه حساب مشخص واریز کنی. این پیامک‌ها ممکنه بهت بگن که فرصت محدودی برای واریز پول داری و باید سریعاً انجام بدی. این تهدید به دلیل فشار زمانی که ایجاد میکنه ممکنه بعضی از افراد رو به واریز پول ترغیب کنه.

چطوری از این تهدیدات محافظت کنیم؟

از لحاظ مالی و اجتماعی، باید از این تهدیدات جلوگیری کنیم. چندتا نکته مهم که بهت کمک میکنه از پیامک‌های جعلی در مورد سهام عدالت محافظت کنی:

۱. پیامک‌های ناشناس رو نادیده بگیر

اگه پیامکی ناشناس دریافت کردی که ازت اطلاعات حساس مالی میخواد یا پیشنهاد واریز پول میده، ابتدا اون رو نادیده بگیر. اگه پیام مشکوکی دریافت کردی، به هیچ وجه بهش جواب نده.

۲. اطلاعات حساستو به هیچ وجه به اشتراک نذار

هیچ ارگان دولتی یا بانکی ازت نخواهد خواست که اطلاعات حساب بانکیت رو از طریق پیامک بفرستی. اطلاعات حساست رو به افراد ناشناس هیچ وقت نده.

۳. اطلاعات حساب بانکی رو چک کن

اگه پیامکی دریافت کردی که ازت پولی رو واریز کنی، حتما اطلاعات حساب بانکی و نام بانک رو چک کن. جزئیات حساب بانکی رو از منابع رسمی تایید کن.

۴. به منابع رسمی اعتماد کن

همیشه به منابع رسمی مثل سایت‌های دولتی و بانک‌ها مراجعه کن تا اطلاعات مالیت رو از منابع قابل اعتماد بدست بیاری. از طریق این منابع میتونی اعتبار پیامک‌ها و اخبار رو چک کنی.

۵. گزارش پیامک‌های مشکوک

اگه به پیامک مشکوکی برخورد کردی، به مقامات امنیتی یا پلیس اطلاعاتی گزارش بده. اطلاعاتت میتونه به شناسایی افرادی که از این تهدیدات استفاده میکنن کمک کنه.

۶. دوستان و خانواده رو آگاه کن

به دوستان و خانواده‌ات هم در مورد تهدیدات مالی مثل پیامک‌های جعلی درباره سهام عدالت اطلاع بده. این آگاهی‌دهی میتونه به اونها هم کمک کنه تا از تهدیدات مالی محافظت کنن.

شناسایی تفاوت‌ها و ویژگی‌های پیامک‌های جعلی

شناسایی پیامک‌های جعلی از پیامک‌های واقعی نیازمند توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های مختلفه. به چندتا نکته کلیدی در این زمینه اشاره میکنم:

۱. منبع پیامک

پیامک‌های واقعی معمولا از شماره‌های موبایل مرتبط با ارگان‌ها یا شرکت‌های معتبر ارسال میشن و معمولا نام شرکت یا سازمان همراه باهاشون آمده. پیامک‌های جعلی ممکنه از شماره‌های ناشناس یا غیرقابل اعتمادی ارسال شن.

۲. محتوای پیامک

پیامک‌های جعلی معمولا حاوی ادعاهای عجیب و غیرمعقولن، مثل اعلام جوایز بزرگ یا فرصت‌های منحصر به فرد. همچنین این پیامک‌ها ممکنه از ترتیبات دروغین و فشار روانی برای واریز پول سریع استفاده کنن.

۳. مسئولیت‌پذیری مالی

پیامک‌های جعلی اغلب ازت میخوان که مبالغ پولی رو به حساب‌های بانکی مشخص واریز کنی. این اقدام باید هوشیارانه انجام بشه و تنها با تایید اصالت و معتبریت پیامک، پیشنهاد واریز انجام بشه.

۴. اشتباهات و املایی

پیامک‌های جعلی ممکنه اشتباهات املایی یا دستورزبانی نادرست داشته باشن. این یه نشونه از عدم حرفه‌ایی تو نوشتن پیامکه که باید موجب تردیدت بشه.

۵. فشار زمانی

بسیاری از پیامک‌های جعلی از فشار زمانی برای واریز پول بهره میبرن و ممکنه ادعا کنن که تو تنها مدت معدودی برای انجام عملیات داری. از خودت بپرس: آیا این فشار زمانی به معنای واقعی دارای معنیه یا تنها یه ترفنده؟

اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از خودت در مقابل پیامک‌های جعلی و تهدیدات مالی، اقدامات پیشگیرانه ضروریه:

۱. برای تأیید هویت منبع پیامک با معتبریتش تماس بگیر

اگه پیامک مشکوکی دریافت کردی، تماس تلفنی با معتبریت منبع پیامک (بانک یا سازمان مرتبط) بگیر و از صحت اطلاعات پیامک اطمینان حاصل کن.

۲. اطلاعات حساب بانکی رو محرمانه نگه دار

هیچوقت اطلاعات حساب بانکیت رو از طریق پیامک یا تماس تلفنی به افراد ناشناس ارسال نکن. اطلاعات حساب بانکیت رو فقط به منابع معتبر و از طریق کانال‌های امن ارسال کن.

۳. از منابع معتبر استفاده کن

همیشه به منابع رسمی مثل سایت‌های دولتی و بانک‌ها مراجعه کن تا اطلاعات مالیت رو از منابع قابل اعتماد بدست بیاری.

۴. آموزش دوستان و خانواده

اطلاعات در مورد پیامک‌های جعلی و تهدیدات مالی رو به دوستان و خانواده اطلاع بده تا اونها هم از این تهدیدات آگاه بشن و خودشون رو محافظت کنن.

اگه میخواین اطلاعات بیشتری راجع به فیشینگ پیامکی داشته باشید، اینجا کلیک کنید تا توضیحات مفصلی را در سامانه پیامکی لیمو اس ام اس مطالعه نمایید.


 

کد خبر: ۲۴۷٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha