۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
حرکات نزولی میان مدت در بازارهای سهام
تحلیل روز بازارهای مالی بین المللی؛

حرکات نزولی میان مدت در بازارهای سهام

ممکن است تقاضا در بازارهای سهام کاهش یابد. ضمن اینکه این شرایط موجب کاهش تقاضا برای اوراق قرضه و در نتیجه افزایش بازدهی این اوراق نیز خواهد شد.

به گزارش بازار، ویدزوز بروکرز در تحلیل فاندامنتال و تکنیکال روز بازارهای مالی بین المللی چنین نوشته است:

۱- علاوه بر آنکه انتظارات نرخ بهره اهمیت و تاثیر زیادی بر بازار های مالی دارد، پایداری شرایط انقباضی و انتظار برای عدم کاهش نرخ بهره نیز تعیین کننده است. در صورتی که انتظار برود که سطح نرخ بهره در زمان طولانی بالا نگه داشته خواهد شد، بسیاری از سرمایه گذاران در پرتفوی خود تغییرات مهمی ایجاد می کنند، و ابزار های پر ریسک تر مانند سهام را در سبد دارایی خود کاهش داده و ابزار کم ریسکی مانند دلار را در این شرایط جایگزین می کنند. این موضوع موجب حرکات نزولی میان مدت در بازار های سهام و افزایش تقاضا برای دلار می شود.

اما آنچه می تواند این انتظارات را کاهش دهد و یا تعدیل کند، ترس از ورود به شرایط رکود است، که نشانه های آن در شاخص های اشتغال و بیکاری و همچنین دیگر شاخص ها نظیر تولید ناخالص داخلی و خرده فروشی و غیره می تواند بروز کند و زنگ خطر را برای بانک های مرکزی و فدرال رزرو به صدا در آورد. در نتیجه معامله گران و فعالین بازار، علاوه بر انتظارت نرخ بهره ای و شاخص های تورمی، اخبار مربوط به اشتغال و بیکاری نظیر NFP را نیز با دقت دنبال میکنند، تا در صورتی که نشانه هایی از کاهش قابل توجه در میزان اشتغال ایجاد شود، تقاضا برای دلار را کاهش دهند و در دیگر سناریو، در صورتی که شرایط اشتغال و بیکاری مطلوب باشد، تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت، و در نقطه مقابل ممکن است تقاضا در بازار های سهام کاهش یابد. ضمن اینکه این شرایط موجب کاهش تقاضا برای اوراق قرضه و در نتیجه افزایش بازدهی این اوراق نیز خواهد شد.

در حال حاضر شاخص S&P۵۰۰ به کمترین سطح در بیش از ۴ ماه اخیر رسیده و احتمال نزول میان مدت افزایش یافته است. شاخص نزدک نیز به حمایت ماژور ۱۴۴۳۵ واحدی رسیده و واکنش به این محدوده تعیین کننده خواهد بود. احتمال اول عبور معتبر نزولی از این حمایت است. شاخص داوجونز نیز با عبور از حمایت ماژور ۳۳۶۱۰ واحدی و میانگین ۲۰۰ روزه، به محدوده حمایت شش ماهه ۳۲۵۹۰ واحدی نزدیک شده و در ادامه واکنش به این محدوده تعیین کننده خواهد بود. اخبار امروز و روز جمعه از شرایط اشتغال و بیکاری آمریکا، می تواند بر این روند تاثیرگذار باشد.

۲- اوراق خزانه داری ده ساله آمریکا با کاهش تقاضا به پایین ترین سطح در بیش از ۱۶ سال اخیر رسیده و بازدهی این رواق از ۴.۸ درصد فراتر رفته است. این موضوع از ماه آگوست سال ۲۰۰۷ تاکنون بی سابقه بوده، و در میان مدت احتمال ادامه آن وجود دارد. در کوتاه مدت با توجه به شارپی بودن کاهش قیمت اوراق، احتمال حرکات اصلاحی وجود دارد.

۳- در بازار نفت و شاخص نفت برنت، افزایش تقاضا برای دلار و تاثیر آن بر بازار های کالا، در نزدیکی نشست اوپک پلاس، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت خام است. هر چند اخبار و گمانه زنی هایی نیز درباره آینده صنعتی چین موجب ترس سرمایه گذاران شده است. قیمت نفت در حال حاضر در شرایط اصلاحی به زیر ۹۰ دلار رسیده و در محدوده مهم میانگین ۳۴ روزه در نوسان است. واکنش به این PRZ تعیین کننده خواهد بود. امروز همچین شاخص تغییرات هفتگی موجودی ذخایر نفت خام آمریکا اعلام میشود، که می تواند بر روند کوتاه مدت قیمت نفت خام تاثیرگذار باشد.

کد خبر: ۲۴۷٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha