۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
پرداخت مهریه با توجه به تورم ۸ ماه یکبار شده است
کارشناس حقوق قضایی:

پرداخت مهریه با توجه به تورم ۸ ماه یکبار شده است

دولتشاهی، کارشناس حقوق قضایی، درباره بخشنامه جدید طلاق گفت: الزامی شدن مشاوره‌های قبل از طلاق توافقی است و دوم ارجاع کلیه پرونده‌ها به ارجاع اداره اجرای سازمان ثبت موجب خلوتی دادگاه خانواده شد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، آرش دولتشاهی، کارشناس حقوقی قضایی درباره موضوع مهریه و زندان بیان کرد: به طور میانگین جمعیت زندان‌های ما در ۱۰ سال اخیر ۲۰۰ هزار نفر بود، البته با تدابیر رؤسای قوه قضاییه و عفو رهبری به مناسبت چهلمین سال انقلاب ۲۵ درصد این جمعیت کم شد و از طرف دیگر زندانیان مهریه ما از ۲ تا ۵ هزار نفر بوده که الان ۳ هزار نفر شدند.

دولشاهی ادامه داد: فکر می‌کنم مشکلات موجود در قوه قضاییه فراتر و عمیق‌تر از موضوع زندانیان مهریه است که به آن پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما دو مقرره جدید درباره مهریه داریم؛ عنوان کرد: اولین مقرره صادر شده، بخشنامه ثابت ریاست قوه قضاییه بود که البته اگر این را توصیه بدانیم، شاید قانونی تلقی شود که به نظر لحن آن امری و خلاف مقررات مصوب مجلس، اما کمکی به زندانیان مهریه بود.

این کارشناس قضایی در خصوص چگونگی خلاف بودن مقررات مصوب مجلس تشریح کرد: حسب قانون آیین دادرسی مدنی، هرگونه درخواستی که به محکمه تقدیم می‌شود، مستلزم رسیدگی، دعوت طرفین، تبادل لوایح، استماع دفاعیات طرفین و صدور رأی و اعتراض است.

وی افزود: در بخشنامه‌ای که ریاست سابق قوه قضاییه صادر کرد به دلیل افزایش شدید قیمت سکه و جلوگیری از افزایش زندانیان مهریه این بخش را حذف کردند و به تشخیص قاضی شعبه صرف درخواست زوج یا محکوم قاضی می‌تواند اقساط را تغییر دهد؛ یعنی قبلاً هرچهارماه یک سکه ۳ میلیونی بود و بعد تبدیل به ۸ ماه و بدون کلاسه جدید و تشریفات شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: الآن یکسال است که پرونده جدید مهریه در دادگاه خانواده نداریم و دو کاری که آقای رئیسی انجام دادند، الزامی شدن مشاوره‌های قبل از طلاق توافقی است و دوم ارجاع کلیه پرونده‌ها به ارجاع اداره اجرای سازمان ثبت موجب خلوتی دادگاه خانواده شد.

دولتشاهی درباره پول دادن و خریدن شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق توافقی گفت: متأسفانه جو نامناسبی بعضی جریان‌های رسانه‌ای نسبت به وکلا دارند. چنین امکانی وجود ندارد و اگر شخصی هر مبلغی را از کسی بگیرد و این ادعا را داشته باشد، شدنی نیست.

کد خبر: ۲۴٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      0 5
      اطلاعاتون علط هست اول این که من که پرونده مطالبه مهریه دارم همون 8 ماه یک سکه رو پرداخت نمیکنه چون سسیستم ضعیف با برداشتن حبس مانع از پرداخت. مبلغ کم به زن شده و مرد در حال سو استفاده هست ودوم این که تو خود دادگاه که قضات توجیه هستند پرونده ها 5 ساله درچرخش هست فقط
    • رضا IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      5 6
      مهریه رسم اشتباه و غلطه